Harita okuryazarlığı geleneksel anlamda dünya ile ilişki
kurmamızı sağlayan okuryazarlığın ötesinde; durumsal anlamda
mantıksal çıkarımlarda bulunarak bireyin zihinsel şemalarını
yapılandırması ile evrensel ve toplumsal bağlamdaki değer
yargıları, göstergeleri, grafikleri ve ritüelleri okuyup
anlayabilmektir. Bununla birlikte harita okuryazarlığı, bireye
düşünce, eylem, obje, grafik ve sembolleri anlama ve yorumlama
imkânı vererek, yaşam boyu öğrenme bilincini oluşturma, bu
bilinci geliştirmede etkin öğrenmelerle problem çözme
becerilerini kazanmalarını sağlayabilmektedir. Bilgi çağında
bilginin hangi formatlarda üretildiğini ve kullanıldığını
anlayabilmek için günümüz insanı çoklu okuryazar olmak
zorundadır. İlgili literatür tarandığında 34 tür okuryazarlık
olduğu görülmüştür. Ancak bu çalışmada harita okuryazarlığı bir
metafor olarak kullanılmıştır.
Bu çalışmanın genel amacı harita okuryazarlığının
üniversite öğrencilerinin zihinsel şemalarını, kavram haritalarını,
kültürel değerleri ve göstergeleri yorumlamaları ve mekânsal
algılama becerisi üzerilerindeki etkisini irdelemektir. Bu
bağlamda harita okuryazarlığının öğrencilerin kavram
haritaları oluşturmalarına; mekânı algılama becerilerine;
kültürel değerleri anlamalarına; göstergeleri yorumlamalarına;
zihinsel öğrenme şemalarına etkisi aranmıştır.
Araştırma tarama modeline göre tasarlanmıştır.
Araştırmanın evreni Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi
öğrencileridir. Örneklem grubunu ise Eğitim Fakültesi üçüncü
sınıf öğrencileri (N=425) oluşturmaktadır.
Verilenin toplanmasında harita okuryazarlığının,
öğrencilerin zihinsel ve duyuşsal şemalarını yapılandırmaları,
kavram haritalarını oluşturmaları, mekânı algılamaları, kültürel
değer ve göstergeleri algılama ve yorumlamaları üzerine etkisine ilişkin öğrencilerin görüşlerini belirlemek için anket
geliştirilmiştir. Verilerin çözümü için yüzde, frekans, aritmetik
ortalama ve standart sapma gibi istatistik teknikleri kullanılarak
yorumlar yapılmıştır
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 12 Sayı: 17 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License