The purpose of this study was to investigate the objectives specified in the 8th grade curriculum of the course Citizenship and Democracy Education Curriculum, which was published in 2010 and revised in 2011, and the assessment questions in the textbook accepted in 2011 and published 2012 by the Ministry of Education according to the levels of the SOLO Taxonomy. The analysis of the objectives and the assessment questions were carried out with reference to SOLO taxonomy of the Unistructural, Multistructural, Relational and Extended Abstract structure level. In this study, document analysis techniques of qualitative research methods were applied. According to research findings; of the 12 objectives, 8 (66.67%) corresponds to the level of Multistructural, 2 (16.66%) corresponds to the level of relational and other 2 (16.67%) corresponds to the level of extended abstract. It has been determined that there was no objectives corresponds to level of unistructural. By analyzing the findings related to the analysis of the assessment questions, it was determined that 27 of them (45.45%) were unistructural, 13 of them (23.64%) multistructural and 15 of them (27.27%) were at the level of relational structure. It was also found that there wasn’t any assessment questions for the level of extended abstract. In line with the findings obtained in this study, recommendations for implications and further researches are made.
Keywords: SOLO Taxonomy, The Course of 8th Grade Citizenship and Democracy Education, Curriculum, Textbook, Assessment Questions
SOLO Taxonomy The Course of 8th Grade Citizenship and Democracy Education Curriculum Textbook Assessment Questions
Bu araştırmada, 2010 yılında yayımlanan ve 2011 yılında revize edilen İlköğretim Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi (8. Sınıf) Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlar ile MEB tarafından 2011 yılında kabul edilip, 2012 yılında basılan ders kitabındaki değerlendirme sorularının SOLO taksonomisinin düzeylerine göre analiz edilmesi amaçlanmıştır. Kazanım ve değerlendirme sorularının analizi SOLO taksonomisinin tek yönlü yapı, çok yönlü yapı, ilişkisel yapı ve soyutlanmış yapı düzeyleri referans alınarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; incelenen 12 kazanımdan, 8’i(%66.67) çok yönlü yapı, 2’si (%16.66) ilişkisel yapı ve diğer 2’si (%16.67) soyutlanmış yapı düzeylerine karşılık gelmektedir. Programda tek yönlü yapı düzeyine karşılık gelen kazanım olmadığı görülmüştür. Değerlendirme sorularının analizine ilişkin bulgular incelendiğinde, 55 sorudan 27’sinin (%45.45) tek yönlü, 13’ünün (%23.64) çok yönlü ve 15’inin (%27.27) ilişkisel yapı düzeylerini temsil ettiği saptanmıştır. Ders kitabında, soyutlanmış yapı düzeyini temsil eden sorunun bulunmadığı belirlenmiştir. Ulaşılan bulgular doğrultusunda uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Solo Taksonomisi, İlköğretim Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi (8. Sınıf), Öğretim Programı, Ders Kitabı, Değerlendirme Soruları.
SOLO Taksonomisi 8. Sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi Öğretim Programı Ders Kitabı Değerlendirme Soruları.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2015 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 32 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License