Dünyada son zamanlarda sosyal, kültürel, ekonomik
ve siyasal alanlarda meydana gelen önemli gelişmeler, her alanda olduğu gibi
eğitim alanında da birtakım yeniliklerin yapılmasını elzem kılmıştır. İnsanların
dünyada meydana gelen bu gelişmelere ayak uydurabilmeleri yenilenmiş eğitim
programları yoluyla olacaktır. Bu açıdan MEB tarafından tüm alanlarda olduğu
gibi Sosyal Bilgiler Öğretim Programları’nda da yenilenme çalışmaları yapılmış ve
2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda
yeni Sosyal Bilgiler Öğretim Programı yürürlüğe girmiştir. 2005 yılından sonra
dünyanın her tarafında meydana gelen gelişmelere paralel olarak eğitimde yenilenme
çalışmaları devam etmiş olup 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren
yeni Sosyal Bilgiler Öğretim Programı yenilenerek yürürlüğe girmiştir. Gerek
2005 gerekse 2017 öğretim programları yapılandırmacı öğrenme kuramı dikkate
alınarak hazırlanmıştır. Bu kuram öğrencinin aktif bir şekilde eğitim öğretim
sürecine katılması gerektiği üzerine inşa edilmiştir. Bu kuramın etkili bir
şekilde işlemesi ise öğretmenlerin öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerini
aktif bir şekilde kullanmasına bağlıdır. Bu kapsamda yapılan bu çalışmanın amacı, Sosyal
Bilgiler öğretmenlerinin öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerini
kullanmaya yönelik tutumlarını belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, Sosyal Bilgiler öğretmenleri, örneklemini ise uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 107 Sosyal Bilgiler
öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Koç (2014)
tarafından geliştirilen “Öğrenci Merkezli Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Kullanmaya
Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerini kullanmaya yönelik tutumlarının
cinsiyet ve eğitim durumları değişkenlerine göre farklılaşmadığı saptanmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğrenci merkezli
öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmaya yönelik tutumlarının kıdem değişkenine göre direnç gösterme ve maliyet inancı
alt boyutlarında düşük yaş grubunda olanlar lehine anlamlı düzeyde
farklılaştığı; yaş değişkenine göre ise maliyet inancı alt
boyutunda düşük yaş grubunda olan öğretmenler lehine farklılaştığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 39 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License