Amaç: Diş tedavisi ile
ilgili kaygı ve korku birçok hasta için sorundur ve bu durum tedavi için engel
oluşturabilir. Bazı hastalar korkuları nedeniyle diş hekiminden kaçınırlar. Bu
çalışmanın amacı preklinik öncesi (1, 2, 3. sınıf) ve klinik öğrencileri (4, 5.
sınıf) arasındaki dental anksiyeteyi değerlendirmektir.
Gereç ve yöntem:
Bu
çalışmaya İnönü Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’ nde eğitim gören 227
öğrenci (118 kız,109 erkek) katıldı. Öğrencilere anket formları verilerek,
soruları yanıtlamaları istendi. Öğrencilerin dental anksiyete düzeyini
belirlemek için Corah’ın dental anksiyete skalası ve Dental Korku Skalası
kullanıldı.
Bulgular: Bu çalışmanın
sonuçları göstermiştir ki preklinik öğrencilerinde Corah’ın dental anksiyete
skalası’ na göre ortalama skor (8,69), klinik öğrencilerinden (7,61) yüksektir.
Ancak grupların ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı
değildir. Dental Korku Skalası puanlarına göre 1(randevu alma), 2 (randevu
iptal) ve 12. (muayenehane kokusu) sorular haricindeki sorulara verilen
cevaplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. En yaygın fizyolojik tepki preklinik (2,25±0,85) ve klinik
öğrencileri (1,89±0,81)
için
de kasların gerginliğidir. Lokal anestezi enjeksiyonu iki grup için de en çok
korkulan diş tedavi prosedürü olmuştur.(p<0,05)
Sonuç: Yaptığımız
çalışmada klinik ve preklinik öğrencileri arasında dental anksiyete açısından
anlamlı bir fark görülmemiştir. Ancak preklinik sınıflarında anksiyete derecesinin
daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu durumun preklinik öğrencilerinin diş
hekimliği konusunda daha az bilgiye ve pratiğe sahip olmasından kaynaklandığını
düşünebiliriz.
Anahtar
kelimeler: Dental anksiyete, diş hekimliği öğrencileri, diş hekimi korkusu,
DAS, DKS
THE EVALUATION OF DENTAL FEAR AND ANXIETY LEVELS OF
PRECLINICAL AND CLINICAL DENTAL STUDENTS
ABSTRACT
Aim: Fear and anxiety about
dental treatment is a problem for many patients
and this can be a barrier to treatment. Some patients avoid from dentists because of their fears. The aim of this study was to
evaluate the dental anxiety between the preclinical (1st, 2nd,
3rd class) and clinical (4th,5th class) dental
students.
Material and
Methods: 227 students of Inonu University Faculty of
Dentistry were (109 male, 118 female) participated in this study. Questionnaire
forms were given to the students for answer the questions. To determine the
dental anxiety levels of students Corah’s dental anxiety scale and a Dental
Fear Survey was used.
Results: The results of this study
indicated that Corah’s dental anxiety scale score of preclinical students(8.69)
was higher than clinical students(7.61). But there was no
statistically significant differences between the scores of groups. According
to the Dental Fear Survey scores, statistically significant
differences were found in questions, except the questions
1(making an appointment), 2(cancel an appointment) and 12(smell of the
dentist’s office). The most common physiological response was the tension of
the muscles for preclinical (2.25±0.85) and clinical (1.89±0.81) students.
Local anesthesia injection was the most fearful dental procedure for two groups. (p<0.05)
Conclusion: In this study, the analysis
have revealed that there were no significant differences between the clinical
and preclinical students. But, it was determined that preclinical dental students were higher
degree of anxiety. We think of due to the fact that preclinical students
receive less training and less detailed information about dental practices.
Key words: Dental anxiety, dental
students, dental fear, DAS, DFS
Dental anksiyete diş hekimliği öğrencileri diş hekimi korkusu DAS
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.