Amaç: Ön dişlerde
travmaya bağlı olarak meydana gelen diş kırıkları hem ağız fonksiyonlarını
bozabilmekte hem de çocuğun psikososyal gelişimi üzerinde olumsuz etkiler
yapabilmektedir. Bu çalışmanın amacı; ön diş kırıklarının, çocukların
sosyal yargılamalarını nasıl etkilediğini saptamaktır.
Gereç ve yöntem: Bu çalışmada, yaşları 11 ile 15 arasında değişen
birer kız ve erkek çocuk seçilmiştir. Seçilen çocukların ailelerinden izin
alınarak fotoğrafları çekilmiş ve dijital ortamda her iki çocuğun
fotoğrafı üzerinde düzeltmeler yapılarak ön dişlerin sağlam olduğu ve
ön dişlerin kırık olduğu iki farklı görsel hazırlanmıştır. Çalışma grubu
yaşları 7-15 arasında değişen 1258 çocuk sağlam (travma geçirmemiş
fotoğrafların gösterildiği), travma geçirmiş ve kombine (hem travma geçirmiş ve
hem de travma geçirmemiş fotoğrafların gösterildiği) olarak üç farklı gruba
ayrılmıştır. Bu görseller sağlam, travma ve kombine gruptaki çocuklara gösterilmiş
ve çocukların likert skalasına uygun olarak hazırlanmış anketleri
doldurmaları istenmiştir. Anket sonuçlarının değerlendirilmesiyle elde
edilen sonuçlar tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tanımlayıcı istatistikler
ve post hoc çoklu karşılaştırmalar analiz yöntemleri kullanılarak
incelenmiştir.
Bulgular: Yapılan bu
çalışmada; kombine grupta 7-11 yaş ile 12-15 yaş grubunun restore edilmiş
dişe ve kırık dişe ait fotoğrafa bakarak
verilen yanıtlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark
bulunmuştur (p<0,05). Sağlam dişlere sahip fotoğrafa bakan grupta,
7-11 yaş ile 12-15 yaş gruplarında verilen yanıtların ortalamaları arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur.
Sonuç: Yapılan bu
çalışmada; 7-11 yaş grubu çocukların, 12-15 yaş grubu çocuklara göre
daha kesin yargılamalarda bulunduğu görülmüştür. Ayrıca 12-15 yaş erkek
çocukları haricindeki tüm çocuklar, fotoğraflarındaki akranlarının hem
kırık hem de sağlam halini gördüğü zaman, kırık halini tek başına
görmesine kıyasla daha negatif yargılamalarla nitelendirmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Anterior diş, dental travma, psikososyal
INVESTIGATION OF PSYCHOSOCİAL
EFFECTS OF ANTERİOR TOOTH FRACTURES IN CHILDREN
ABSTRACT
Aim: Dental fractures due to trauma
incisors can disrupt both oral functions and adversely affect the psychosocial
development of the child. The aim of this study is; to determine how anterior
teeth fractures affect children’s social perception.
Materials-Methods: In this study, one girl and one
boy aged between 11 and 15 years were selected. Photographs were taken with permission
from the parents of the selected children and two different pictures were
prepared in the digital media, in which the images of both children pictures
were corrected as the anterior teeth were healthy and the anterior teeth were
broken. The study group consisted of 1258 children aged between 7 and 15 years who
were divided into three groups: healthy (showing non-traumatic photographs),
traumatic and combined (showing both traumatized and non-traumatic
photographs). These images were shown to healthy, traumatized and combined
group. Children were asked to complete questionnaires which was prepared
according to likert scale. The results were analyzed using one way ANOVA,
descriptive statistics and post hoc multiple comparative analysis methods.
Results: There was a statistically
significant difference between the ages of
7-11 and 12-15 age group in the combined group (p <0.05). There was a
statistically significant difference between the mean scores of 7-11 and 12-15
age groups in the healthy group
Conclusion: In this study; It has been seen
that children aged 7-11 years are in more definitive judgments than children
aged 12-15 years. All children, except 12-15 year-old boys, described the
fracture as more negative judgments than when they saw their peers’s fractured
and restored images.
Keywords: Anterior teeth, dental trauma,
psychosocial
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 30 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.