Bozorg Alevî, çağdaş
İran tarihinin yeni bir toplumsal aşamasındaki gerçekliğe hikâyelerinde yer
veren yazarlardandır. O, hikâyelerinde, eleştirel gerçeklikle farklı toplum
sorunlarına değinerek ham ve slogancı sembolizm akımını bir yana bırakıp somut
gerçekliği elde etme ve onu niteleme yolunda çaba gösterir. Bir sanat eserinin yaratılma sürecinde toplumun payının göz ardı edilemeyeceğin
farkında olan yazar, edebiyatın bir alt bilim dalı olan edebiyat
sosyolojisinden yola çıkarak, edebiyat ve toplumun kesişim noktalarını temel
alan eserler ortaya koymaktadır. Edebiyat sosyolojisine göre, ortaya konan
sanat eseri ve toplum arasında bir ilişki ve etkilenme söz konusudur. Bu
bağlamda, şair ve yazarlar yaşadıkları çevreden ve burada gerçekleşen olaylardan
etkilendiği ve tanık olduğu toplumsal gerçekliği bir birikim olarak edebi
eserlerinde yansıtırlar.
Bu çalışmada da
Bozorg Alevî’nin Gile-merd adlı eseri, edebiyat sosyolojisi çerçevesinde
incelenmeye çalışılmıştır. Bu süreçte, yazarın yaşadığı dönemin toplumsal
yapısındaki hangi durum ve gerçekliklere dikkat kesildiği ve gözlemlerini
eserindeki hikâyelerine ne ölçüde ve nasıl yansıttığı açıklanmaya gayret
edilmiştir. Eserdeki hikâyelerde gelenekselden moderniteye geçiş gibi
toplumsal gelişme ve gerçekliklere dair izlekler bulabilmek ve bunları eserin
yazıldığı dönemin toplumsal yapısı ile ilişkilendirebilmek için, hikâyeler
temalarına göre ana başlıklar ve alt başlıklar altında değerlendirilmeye
çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 63 |