Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Keman Eğitiminde Türk Halk Müziği Eserlerinin Kullanılma Durumuna Yönelik Öğretim Elemanı Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Sayı: 42, 1 - 11, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.486851

Öz













Bu araştırmada; müzik
eğitimi anabilim dallarında görev yapan 37 keman eğitimcisinin görüşleri
çerçevesinde, keman eğitiminde Türk halk müziği eserlerinin kullanılma
durumları incelenmiştir. Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir
çalışmadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde frekans yüzde analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, keman eğitiminde Türk halk müziği
eserlerine yeterince yer verilmediği, Türk halk müziği eserlerin keman
uyarlamalarında hem özgün yapıların korunması hem de kemanın evrensel icra
biçimine uygun yaklaşımların gerektiği ve keman eğitiminde var olan Türk halk
müziği eserlerini çalmayı kolaylaştırıcı alıştırmaların az olduğu görüşleri
ortaya çıkmıştır.





Kaynakça

  • Akpınar, M. (2002). Türk halk müziğinin keman ile seslendirilmesi üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 47-55.
  • Akpınar, M. (2014). Kemanda martele yay tekniğinin öğretilmesinde Türk halk ezgilerinin kullanılması. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6 (3), 91-98.
  • Akyürek, R. (2002). Trabzon’da müzik eğitimcisi yetiştirmeye dönük lise ve yükseköğrenim kurumlarında ege türküleri yoluyla başlangıç düzeyindeki keman tekniklerinin öğrencilere kazandırılması ve bu yaklaşımın keman eğitiminde kullanılabilirliği. (Yüksek lisans tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 121935).
  • Dalkıran, E. (2013). Cumhuriyet’e geçiş ve cumhuriyet dönemi müzik yaklaşımları. Z. Nacakçı & A. Canbay (Ed.), Müzik Kültürü (s.173-195). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel eğitiminde geleneksel Türk müziğine yönelik bir çalışma modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (28-1), 117-129.
  • Efe, M. (2007). Geleneksel Türk sanat müziği kemani bestekârlarının eserlerindeki batı müziğine ait müzikal unsurlar ve keman eğitiminde kullanılabilirliği (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 206985).
  • Feyzi, A. (2013). Keman öğretiminde ADDIE yaklaşımı esas alınarak hazırlanan öğretim modelinin uşşak ezgilerin kemanla seslendirilmesine etkileri. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 349038).
  • Fonton, C. (1987). 18.yüzyılda Türk müziği (C. Behar, Çev.). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gazimihal, M. R. (1955). Türk askeri muzıkaları Tarihi. İstanbul: Maarif Yayınları.
  • Günay, E., & Uçan, A. (1980). Çevreden evrene keman eğitimi 1. Ankara: Önder Matbaası.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kurtaslan, Z. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki keman eğitiminde çağdaş Türk keman eserlerinin kullanılma durumuna ilişkin öğretim elemanı görüşleri. (Doktora Tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 258513).
  • Müezzinoğlu, A. (2012). Kemana uyarlanmış halk ezgilerinin keman eğitiminde kullanılması. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 310959).
  • Parasız, G. (2009). Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 239242).
  • Say, A. (2010). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Şen, S. S. (1992). Evrensel keman teknikleri kullanılarak Türk folkloruna ve evrensel müziğe dayalı özgün keman etütlerinin yaratılması. (Yüksek lisans tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 367090).
  • Uçan, A. ve Günay, E. (1974). Mektupla Yükseköğretim Keman 1633-6. Ankara: Mektupla Öğretim Merkezi.

An Evaluation on the Instructor Views of the Use of Turkish Folk Musical Pieces in Violin Education

Yıl 2019, Sayı: 42, 1 - 11, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.486851

Öz

In this study, the use of Turkish folk musical pieces
in violin education was examined within the frame of the views of 37 violin
educators who are working in the departments of music education. The research
is a descriptive study in the general survey model. Frequency percentage analysis
was used in the analysis of the data obtained in the research. According to the
research results, the arguments are revealed that Turkish folk musical pieces
are not sufficiently given in the violin education and it is necessary to
protect both the original structures and the approaches appropriate for the
universal playing form of the violin in the violin adaptations of Turkish folk
musical pieces and the exercises which are existing in the violin education and
which are facilitating to play Turkish folk musical pieces are limited.




Kaynakça

  • Akpınar, M. (2002). Türk halk müziğinin keman ile seslendirilmesi üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 47-55.
  • Akpınar, M. (2014). Kemanda martele yay tekniğinin öğretilmesinde Türk halk ezgilerinin kullanılması. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6 (3), 91-98.
  • Akyürek, R. (2002). Trabzon’da müzik eğitimcisi yetiştirmeye dönük lise ve yükseköğrenim kurumlarında ege türküleri yoluyla başlangıç düzeyindeki keman tekniklerinin öğrencilere kazandırılması ve bu yaklaşımın keman eğitiminde kullanılabilirliği. (Yüksek lisans tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 121935).
  • Dalkıran, E. (2013). Cumhuriyet’e geçiş ve cumhuriyet dönemi müzik yaklaşımları. Z. Nacakçı & A. Canbay (Ed.), Müzik Kültürü (s.173-195). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel eğitiminde geleneksel Türk müziğine yönelik bir çalışma modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (28-1), 117-129.
  • Efe, M. (2007). Geleneksel Türk sanat müziği kemani bestekârlarının eserlerindeki batı müziğine ait müzikal unsurlar ve keman eğitiminde kullanılabilirliği (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 206985).
  • Feyzi, A. (2013). Keman öğretiminde ADDIE yaklaşımı esas alınarak hazırlanan öğretim modelinin uşşak ezgilerin kemanla seslendirilmesine etkileri. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 349038).
  • Fonton, C. (1987). 18.yüzyılda Türk müziği (C. Behar, Çev.). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gazimihal, M. R. (1955). Türk askeri muzıkaları Tarihi. İstanbul: Maarif Yayınları.
  • Günay, E., & Uçan, A. (1980). Çevreden evrene keman eğitimi 1. Ankara: Önder Matbaası.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kurtaslan, Z. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki keman eğitiminde çağdaş Türk keman eserlerinin kullanılma durumuna ilişkin öğretim elemanı görüşleri. (Doktora Tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 258513).
  • Müezzinoğlu, A. (2012). Kemana uyarlanmış halk ezgilerinin keman eğitiminde kullanılması. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 310959).
  • Parasız, G. (2009). Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi. (Doktora tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 239242).
  • Say, A. (2010). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Şen, S. S. (1992). Evrensel keman teknikleri kullanılarak Türk folkloruna ve evrensel müziğe dayalı özgün keman etütlerinin yaratılması. (Yüksek lisans tezi). Yök tez veri tabanından erişildi (Tez no: 367090).
  • Uçan, A. ve Günay, E. (1974). Mektupla Yükseköğretim Keman 1633-6. Ankara: Mektupla Öğretim Merkezi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ozan Gülüm 0000-0001-6123-3607

Aytekin Albuz 0000-0001-7919-0596

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Gülüm, O., & Albuz, A. (2019). Keman Eğitiminde Türk Halk Müziği Eserlerinin Kullanılma Durumuna Yönelik Öğretim Elemanı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 1-11. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.486851

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.