Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Inscriptions in Contemporary Art: An Evaluation on The Plastic Language of Ceramic Works

Yıl 2019, Sayı: 43, 222 - 233, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Öz

Inscription
developed by the Sumerians around 3000 BC is a helper for memory, and a
thinking and communication tool. It is important for transferring historical
events, myths and religious hymns to the future. At the beginning of the 20th
century, inscriptions became a visual image that enriched the plastic structure
in the works of Cubist and Dadaist artists. In the second half of the 20th
century in the conceptual studies where the audience is directed to a process
of mental inquiry rather than aesthetic experience, it stands out as a dominant
element. In the conceptual works of Joseph Kosuth, Lawrence Weiner, and of
Cengiz Cekil, ‘text’ replaces of artistic representation. Artists such as
Patric King, Jeanne Opgenhaffen and Marianne Requena use the plastic language
and historical context of ceramic material in their works, and in these kind of
works, text and inscription appear as a plastic element and a visual image.

Kaynakça

  • Ağatekin, E. (2013). Aşkın damakta kalan tadı. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/ 12103437/The-Flavor-of-Love-Remaining-on-the-Palate
  • Altınyıldız Artun, N., & Artun, A. (2018). Dada klavuz 1913-1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunok, Ö. (2015, 10 Kasım). Cengiz Çekil: Sanat yazanların ilgilendiği sanatçılardan değilim galiba... Radikal. Erişim adresi: http://www.radikal.com.tr/kultur/cengiz-cekil-sanat-yazanlarin-ilgilendigi-sanatcilardan-degilim-galiba-1469813/
  • Art. (2009). Art of the Islamic world Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/ 125958
  • Başar, S. (2018). Çağdaş sanatta eleştirel bir dil olarak ironi ve seramik sanatındaki yansımaları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 154-165. doi: https://doi.org/10.32547/ataunigsed. 454525
  • Biennale Internationale De La Ceramique. (t.y.). Marianne Requena. Erişim adresi: http://www.biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/requena_marianne.html
  • Bulut, L. (1994). Kabartma Desenli Samsat Ortaçağ Seramikleri. Ege Üniversitesi Sanat Tarihi Dergisi, Sayı: VII, s.1-18.
  • Cengiz Çekil MOMA’da. (2011, 5 Nisan). NTV Haber Bülteni. Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/turkiye/ cengiz-cekil-momada,yKEba53MmU-y64bSnuZPDQ
  • Charleston, R. (1977). World ceramics: an illustrated history. New York: Hamilyn Publishing.
  • Chiarini, S. (2018). The so-called nonsense inscriptions on ancient greek vases between paideia and paidia. Boston: Leiden Brill.
  • Clare, L. (2019). Göbekli Tepe. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://webcache.googleusercontent.com/search?q= cache:XJHCRC8W5EcJ:http://sanliurfamuzesi.gov.tr/TR-178663/gobeklitepe.html%2Bgöbekli+tepe+ tarihi&safe=active&hl=tr&gbv=2&ct=clnk
  • Georges, J. (2010). Yazı insanlığın belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Giray, K. (2001). Ergin İnan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Graber, O. (1988). İslam sanatının oluşumu. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Kataoka, M. (2012). Acording what?. D. Horowithz (Ed.), Ai Weiwei (s.8-22) içinde. Hong Kong: Prestel Publishing.
  • Kleiner, F. S. (2010). Gardner's art through the ages: the western perspective (Wadswarth cengage learning). Boston: Clark Baxter.
  • Madra, B. (2012). Joseph Kosuth. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/
  • Okur, E. (2007). Seramik sanatında bir tasarım ögesi olarak yazının kullanımı (Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 211492).
  • Peterson, T. G., & Mathews, P. (2008). Sanat tarihinin feminist eleştirisi. A. Antmen (Ed.), Sanat cinsiyet: sanat tarihi ve feminist eleştiri (s. 13-75) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schvalberg, S. (2019). Les Corps De Colette Biquand. Erişim adresi: https://paragone.hypotheses.org/4631 Scott, P. (2001). Painted clay. London: A & C Black Publishers.
  • Stokstad, M. (1995). Art history. New York: Harry N. Abrahams Publishing.
  • Strawczynski, N. (1998). L'inscription comme élément décomposition. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 13, 107-121.
  • Voutiras, E. (2007). The Introduction of The Alphabet. A.-F. C. A.-Ph Christidēs (Ed.), in A history of ancient Greek: from the beginnings to late antiquity (p. 266-277). New York: Cambrigh University Press.
  • Watson, O. (2004). Ceramics from islamic lands. London: A&Black Publishes.
  • Görsel 1. Eyck, J.V (Sanatçı). (1434), Arnolfini’nin evlenmesi, [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://www. tarihlisanat.com/ jan-van-eyck-arnolfini-nin-evlenmesi/
  • Görsel 2. Françoise vazosu. (İş). (MÖ 570-560), [Seramik]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno. com/wp-content/uploads/2014/04/aiace_carrying_-the-body_of_achille.jpg, https://www.ascsa.edu.gr/ uploads/media/hesperia/hesperia.80.3.0491.pdf
  • Görsel 3. Lüsterli tabak. (İş). (13. Yüzyıl) Tebriz, 8.6 x 33cm, [Seramik]. Brooklyn Müzesi. Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/125958
  • Görsel 4. Braque, G. (Sanatçı). Violin and pipe (1913), [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://mymodernmet.com/ collage-art-collage/
  • Görsel 5. Hausman, R., (Sanatçı). (1919), [Kolaj]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?q=Raoul+ hausman+art&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX16nqsTjAhWMp4sKHWduCeUQ_AUIESgB&biw=1062&bih=519#imgdii=9hVJll2jNf3W3M:&imgrc=v-drI6586KiTEM:
  • Görsel 6. Kosuth, J., (Sanatçı). (2012), Uyanma. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/ Görsel 7. Çekil, C., (Sanatçı). (1976), Günce. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/saltonline/ 37353815394/in/photolist
  • Görsel 8. Weiwei, A., (Sanatçı). (1997), Coca Cola logolu kap, [Seramik]. Erişim adresi: http://www. chipstone.org/article.php/479/Ceramics-in-America-2011/Mind-Mud:-Ai-Weiwei%27s-Conceptual-Ceramics
  • Görsel 9. Opgenhaffen, J. (Sanatçı). (1995), Kayıp cennet, [Seramik]. Kaynak: Schot, P. Painted Clay, A & C Black Publishers, s.160
  • Görsel 10. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online. ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 11. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, detay, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online.ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 12. Requena, M., (Sanatçı). (1990), [Seramik]. Erişim: http://biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/ requena_marianne.html
  • Görsel 13. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti I, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 14. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti II, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 15. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 16. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 17. Başar, S. (Sanatçı). Dilovası üzerine yeni bir okuma önerisi II), [Kağıt katkılı porselen]. Safiye Başar koleksiyonu.
  • Görsel 18. Ağatekin, E. (Sanatçı). [Porselen]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/12103437/The-Flavr-of-Love-Remaining-on-the-Palate

Çağdaş Sanatta Yazı Seramik Malzemenin Plastik Dili Üzerinden Bir Değerlendirme

Yıl 2019, Sayı: 43, 222 - 233, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Öz

MÖ yaklaşık 3000’lerde Sümerler tarafından
geliştirilen yazı, bir bellek yardımcısı ve iletişim aracıdır. Tarihsel
olayların belgelenmesinde, edebi metinlerin, mitlerin, dini ilahilerin bu güne
ve geleceğe aktarılmasında önem taşır. 20. Yüzyılın başlarında yazı edebiyatın
alanından sızarak, Kübist ve Dadaist sanatçıların çalışmalarında plastik yapıyı
zenginleştiren görsel bir imgeye dönüşmüştür. Yüzyılın ikinci yarısında ise
izleyicinin estetik deneyimden ziyade, zihinsel bir sorgulama sürecine
yönlendirildiği kavramsal çalışmalarda başat bir öge olarak öne çıkmaktadır. Joseph
Kosuth, Lawrence Weiner’ın çalışmalarında sanatsal temsilin yerini alan metin,
geçtiğimiz yüzyılın sanatında bir kırılma oluşturmuştur. Bu kırılmanın etkisi
resimden heykele, performanstan seramik sanatına değin yayılır. Üretimlerinde
seramik malzemenin dilini ve tarihsel bağlamını kullanan Patrick
King, Jeanne Opgenhaffen, Marianne Requena gibi sanatçıların çalışmalarında
yazıyı hem plastik bir unsur, hem de dilsel bir ifade aracı olarak karşımıza
çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Ağatekin, E. (2013). Aşkın damakta kalan tadı. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/ 12103437/The-Flavor-of-Love-Remaining-on-the-Palate
  • Altınyıldız Artun, N., & Artun, A. (2018). Dada klavuz 1913-1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunok, Ö. (2015, 10 Kasım). Cengiz Çekil: Sanat yazanların ilgilendiği sanatçılardan değilim galiba... Radikal. Erişim adresi: http://www.radikal.com.tr/kultur/cengiz-cekil-sanat-yazanlarin-ilgilendigi-sanatcilardan-degilim-galiba-1469813/
  • Art. (2009). Art of the Islamic world Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/ 125958
  • Başar, S. (2018). Çağdaş sanatta eleştirel bir dil olarak ironi ve seramik sanatındaki yansımaları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 154-165. doi: https://doi.org/10.32547/ataunigsed. 454525
  • Biennale Internationale De La Ceramique. (t.y.). Marianne Requena. Erişim adresi: http://www.biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/requena_marianne.html
  • Bulut, L. (1994). Kabartma Desenli Samsat Ortaçağ Seramikleri. Ege Üniversitesi Sanat Tarihi Dergisi, Sayı: VII, s.1-18.
  • Cengiz Çekil MOMA’da. (2011, 5 Nisan). NTV Haber Bülteni. Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/turkiye/ cengiz-cekil-momada,yKEba53MmU-y64bSnuZPDQ
  • Charleston, R. (1977). World ceramics: an illustrated history. New York: Hamilyn Publishing.
  • Chiarini, S. (2018). The so-called nonsense inscriptions on ancient greek vases between paideia and paidia. Boston: Leiden Brill.
  • Clare, L. (2019). Göbekli Tepe. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://webcache.googleusercontent.com/search?q= cache:XJHCRC8W5EcJ:http://sanliurfamuzesi.gov.tr/TR-178663/gobeklitepe.html%2Bgöbekli+tepe+ tarihi&safe=active&hl=tr&gbv=2&ct=clnk
  • Georges, J. (2010). Yazı insanlığın belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Giray, K. (2001). Ergin İnan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Graber, O. (1988). İslam sanatının oluşumu. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Kataoka, M. (2012). Acording what?. D. Horowithz (Ed.), Ai Weiwei (s.8-22) içinde. Hong Kong: Prestel Publishing.
  • Kleiner, F. S. (2010). Gardner's art through the ages: the western perspective (Wadswarth cengage learning). Boston: Clark Baxter.
  • Madra, B. (2012). Joseph Kosuth. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/
  • Okur, E. (2007). Seramik sanatında bir tasarım ögesi olarak yazının kullanımı (Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 211492).
  • Peterson, T. G., & Mathews, P. (2008). Sanat tarihinin feminist eleştirisi. A. Antmen (Ed.), Sanat cinsiyet: sanat tarihi ve feminist eleştiri (s. 13-75) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Schvalberg, S. (2019). Les Corps De Colette Biquand. Erişim adresi: https://paragone.hypotheses.org/4631 Scott, P. (2001). Painted clay. London: A & C Black Publishers.
  • Stokstad, M. (1995). Art history. New York: Harry N. Abrahams Publishing.
  • Strawczynski, N. (1998). L'inscription comme élément décomposition. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 13, 107-121.
  • Voutiras, E. (2007). The Introduction of The Alphabet. A.-F. C. A.-Ph Christidēs (Ed.), in A history of ancient Greek: from the beginnings to late antiquity (p. 266-277). New York: Cambrigh University Press.
  • Watson, O. (2004). Ceramics from islamic lands. London: A&Black Publishes.
  • Görsel 1. Eyck, J.V (Sanatçı). (1434), Arnolfini’nin evlenmesi, [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://www. tarihlisanat.com/ jan-van-eyck-arnolfini-nin-evlenmesi/
  • Görsel 2. Françoise vazosu. (İş). (MÖ 570-560), [Seramik]. Erişim adresi: https://www.florenceinferno. com/wp-content/uploads/2014/04/aiace_carrying_-the-body_of_achille.jpg, https://www.ascsa.edu.gr/ uploads/media/hesperia/hesperia.80.3.0491.pdf
  • Görsel 3. Lüsterli tabak. (İş). (13. Yüzyıl) Tebriz, 8.6 x 33cm, [Seramik]. Brooklyn Müzesi. Erişim adresi: https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/125958
  • Görsel 4. Braque, G. (Sanatçı). Violin and pipe (1913), [Yağlı boya]. Erişim adresi: https://mymodernmet.com/ collage-art-collage/
  • Görsel 5. Hausman, R., (Sanatçı). (1919), [Kolaj]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?q=Raoul+ hausman+art&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX16nqsTjAhWMp4sKHWduCeUQ_AUIESgB&biw=1062&bih=519#imgdii=9hVJll2jNf3W3M:&imgrc=v-drI6586KiTEM:
  • Görsel 6. Kosuth, J., (Sanatçı). (2012), Uyanma. Erişim adresi: http://www.beralmadra.net/exhibitions/joseph-kosuth/ Görsel 7. Çekil, C., (Sanatçı). (1976), Günce. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/saltonline/ 37353815394/in/photolist
  • Görsel 8. Weiwei, A., (Sanatçı). (1997), Coca Cola logolu kap, [Seramik]. Erişim adresi: http://www. chipstone.org/article.php/479/Ceramics-in-America-2011/Mind-Mud:-Ai-Weiwei%27s-Conceptual-Ceramics
  • Görsel 9. Opgenhaffen, J. (Sanatçı). (1995), Kayıp cennet, [Seramik]. Kaynak: Schot, P. Painted Clay, A & C Black Publishers, s.160
  • Görsel 10. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online. ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 11. King, P., (Sanatçı). (1993-95), Saraybosna, detay, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.ceramics-online.ch/patrick-king/gallery/
  • Görsel 12. Requena, M., (Sanatçı). (1990), [Seramik]. Erişim: http://biennale-ceramique.com/2016/ceramistes/ requena_marianne.html
  • Görsel 13. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti I, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 14. Kahraman, D., (Sanatçı). Bulut geçti II, [Seramik]. Erişim adresi: https://www.behance.net/ duygukahraman
  • Görsel 15. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 16. Biquand, C. (Sanatçı). [Seramik]. Erişim adresi: https://www.google.com/search?safe=active&tbm= isch&sa=1&ei=gmBEXcGLMMqYacTzqNAJ&q=colette+biquand+ceramic&oq=+Colette+Biquand&gs_l=img.1.1.35i39l2.48688.48688..50823...0.0..0.139.139.0j1......0....1..gws-wiz
  • Görsel 17. Başar, S. (Sanatçı). Dilovası üzerine yeni bir okuma önerisi II), [Kağıt katkılı porselen]. Safiye Başar koleksiyonu.
  • Görsel 18. Ağatekin, E. (Sanatçı). [Porselen]. Erişim adresi: https://www.behance.net/gallery/12103437/The-Flavr-of-Love-Remaining-on-the-Palate
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Safiye Başar 0000-0003-1958-714X

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Başar, S. (2019). Çağdaş Sanatta Yazı Seramik Malzemenin Plastik Dili Üzerinden Bir Değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 222-233. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.606167

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.