Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Influence of Active Learning Activities on Visual Perceptions of Children Aged Between 4 and 6 During Art Gallery Visits

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 45, 499 - 510, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.730418

Öz

The aim of this study is to examine the influence of active learning activities on the Frostig visual perception of children aged between 4 and 6 attending kindergarten during art gallery visit. This study is divided into four stages, which are collection of data, compilation of data, data analysis and evaluation. The research group consists of 30 students, from Zubeyde Hanim Kinder garden of the Ministry of National Education in Palandoken district, Erzurum, 15 of which are in the experimental group and the rest is in the control group. In this study in which experimental design from quantitative research method was used pre-test post-test control group study design was used. As a data collection tool "Frostig Visual Perception Test" developed by Frostig was used and the analysis of statistical data was conducted by SPSS 22.0 statistic program. When the obtained results of the study were evaluated, it was observed that when the average of the post-test total scores were taken into account, the score of control group was lower than the experimental group according to the general test score. A statistically meaningful difference was observed between the pre-test and post-test results in the experimental group.the pre-test and post-test results in the experimental group.

Kaynakça

  • Akaroğlu, E. G. (2014). Sanat eğitim programının 6 yaş çocuklarının görsel algı düzeylerine etkisi (Doktora tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 377787).
  • Akaroğlu, E. G., & Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Journal of World of Turks. 4(1). 201-222. Erişim adresi: http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/265/akaroglu-dereli
  • Aral, N., & Ayhan, A. B. (2016). Frostig görsel algı testinin Türkçeye uyarlanması. The Journal of Academic Social Science Studies, 50, 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3587
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve öğretimi (7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Athey, C. (1990) Extending thought in young children: A parent–teacher partnership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Bezrukikh, M. M., & Terebova, N. N. (2009). Characteristics of the development of visual perception in five to seven year old children. Human Physiology, 35, 684-689. doi: https://doi.org/10.1134/S0362119709060048
  • Bilir, Ş., & Alpaslan, B. (1977). Çocuk gelişimi ve eğitimi el kitabı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınevi.
  • Burunner, H., & Tanker, P. (1978). Mesleki latince. Ankara: Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları.
  • Cengiz, Ö. (2002). 5,6-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 117459).
  • Erben, S. (2005). Montessori materyallerinin zihin engelli ve işitme engelli çocukların alıcı dil gelişiminden görsel algı düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 190583).
  • Erdem Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 263447).
  • Ertan, N., (2013). Okul öncesi çağdaki çocukların duygusal düzenleme ve baş etme stratejileri arasındaki ilişkinin, çaba sarf ederek kendini denetleme aracılığıyla incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 358117).
  • Fişek, G. O., & Yıldırım, S. M. (1983). Çocuk gelişimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Frostig, M. (1968). Pictures and patterns: Teacher’s guide. Viyana: Follet.
  • Gal, H., & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: Analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational Studies in Mathematics, 74(2), 163-183. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/40603201
  • Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2014). Çocuk ve ergen gelişimi (6. baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Görener, Ö. (2006). Beş- altı yaş grubu çocuklarda yapılandırılmış görsel sanat eğitiminin görsel algılamaya etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 195875).
  • Hines, B. W. (1971). Analysis of visual perception of children in the appalachia preschool education program (Techinical Report 16). Division of Research and Evaluation Appalachia Educational Laboratary. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED062019.pdf
  • Ikeda, K., Kasugai, H., Yamaguchi, A., Uchino, Y., Katase, H., & Kanno, A. (2012). Visual perceptual strengths and weaknesses in adults with intellectual disabilities compared with a birth year‐matched norm. Journal of Intellectual Disability Research, 57(1), 67-79. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01516.x
  • Kaya, Ö. (1989). Frostig görsel algılama eğitim programının anaokulu çocuklarının görsel algılama ve zihinsel gelişimlerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kılıç, Ö. G. (2004). Ailesiyle birlikte yaşayan ve çocuk yuvasında kalan çocukların görsel algılama davranışı ile okul olgunluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Linn, S. H. (1968). A follow up: achievement of first- grade students after visual- perceptional training in kindergarten. Academic Therapy Quarterly, 3(3), 179-185.
  • Mangır, M., & Çağatay, N. (1990). Anasınıfı ve anaokuluna devam eden beş altı yaş çocukların görsel algılama ve zekâ ilişkisinin incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları. Erişim adresi: https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/68294/be%c5%9f%20alt%c4%b1%20ya%c5%9f%20%c3%a7ocuklar%c4%b1n%20g%c3%b6rsel%20alg%c4%b1lamas%c4%b1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Marriott, G. R. (2000). Developmental differences in visual-motor integration in children from 4 to 6-years-old on the kindergarten diagnostic instrument second edition (Ph.D. dissertation). United States Texas: Texas Woman's University ProQuest Digital Dissertations database (osu9993955).
  • Matthews, J. (2003). Drawing and painting. London: Cromwell Press.
  • Meyers, C., & Jones, T. B. (1993). Promoting active learning: strategies for the college classroom. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Rosenblum, S. (2006). The development and standardization of the children activity scales. (ChAS-P/T) for the early identification of children with developmental coordination disorders. Child: Care, Health and Development, 32, 619-632. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2006.00687.x
  • Sağol, U. (1998). Down sendromlu çocukların görsel algı gelişimine frostig görsel algı programının etkisi (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 74150).
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 11(2), 77-84.
  • Sortor, J. M., & Kulp, M. T. (2003). Are the results of the Beery-Buktenica developmental test of visual-Motor ıntegration and its subtest related to achievement test scores? Optometry & Vision Science, 80, 758-763. doi: https://doi.org/10.1097/00006324-200311000-00013
  • Trevarthen, C. (1995) Mother and baby-seeing artfully eye to eye. (R. Gregory, J. Harris, P. Heard and D. Rose, Eds.), In the artful eye (p. 157–200). Oxford: Oxford University Press.
  • Tuğrul, B., Erkan, S., Aral, N., & Etikan, İ. (2002). Altı yaşındaki çocukların görsel algılama düzeylerine Frostig gelişimsel görsel algı eğitim programının etkisinin incelenmesi. Journal of Qofquaz University, 8, 67-85. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/5615589-Alti-yasindaki-cocuklarin-gorsel-algilama-duzeylerine-frostig-gelisimsel-gorsel-algi-egitim-programinin-etkisinin-incelenmesi.html
  • Turan, D. E. (2006). Alt sosyo-ekonomik düzeyde anasınıfına devam eden ve etmeyen 60-71 ay çocuklarında görsel algılama davranışının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 206161).
  • Wolf, D., & Fucigna, C. (1983). Representation before picturing. Paper presented at the Symposium on Drawing Development, British Psychological Society International Conference on Psychology and the Arts, University of Cardiff, Wales.
  • Yıldırım, S., Akman, B., & Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan montesorri ve mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 92-103. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25119/265243
  • Yüksel, M. Y., & Kılıçgün, M. Y. (2012). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-5 yaş grubu çocukların görsel algı gelişimlerine frostig gelişimsel görsel algı eğitim programının etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 193-211. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/374/ 2602

Sanat Galerisi Ziyaretlerinde Gerçekleştirilen Aktif Öğrenme Etkinliklerinin 4-6 Yaş Arası Çocukların Görsel Algılarına Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 45, 499 - 510, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.730418

Öz

Bu araştırmada sanat galerisi ziyareti sürecinde aktif öğrenme etkinliklerinin, anaokuluna devam eden 4-6 yaş arası çocukların Frostig görsel algılarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada dört aşamaya yer verilerek: içerik toplama, verilerin derlenmesi, veri analizi ve değerlendirme yapılmıştır. Araştırma grubu, Erzurum ili Palandöken ilçesi Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Zübeyde Hanım Anaokulunun anasınıfına devam eden 15’i deney, 15’i kontrol grubu olmak üzere 30 öğrenciden oluşmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desenin kullanıldığı bu çalışmada ön test son test kontrol gruplu çalışma deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Frostig tarafından geliştirilen “Frostig Görsel Algı Testi” kullanılmış olup istatistiksel verilerin çözümlemeleri SPSS 22.0 istatistik programı ile yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde; test genelinde alınan puana göre son test toplam puanlarının sıra ortalaması dikkate alındığında kontrol grubunun puanının deney grubu puanına göre düşük olduğu görülmüştür. Deney grubunda ön test ve son test sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır.

Kaynakça

  • Akaroğlu, E. G. (2014). Sanat eğitim programının 6 yaş çocuklarının görsel algı düzeylerine etkisi (Doktora tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 377787).
  • Akaroğlu, E. G., & Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Journal of World of Turks. 4(1). 201-222. Erişim adresi: http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/265/akaroglu-dereli
  • Aral, N., & Ayhan, A. B. (2016). Frostig görsel algı testinin Türkçeye uyarlanması. The Journal of Academic Social Science Studies, 50, 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3587
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve öğretimi (7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Athey, C. (1990) Extending thought in young children: A parent–teacher partnership. London: Paul Chapman Publishing.
  • Bezrukikh, M. M., & Terebova, N. N. (2009). Characteristics of the development of visual perception in five to seven year old children. Human Physiology, 35, 684-689. doi: https://doi.org/10.1134/S0362119709060048
  • Bilir, Ş., & Alpaslan, B. (1977). Çocuk gelişimi ve eğitimi el kitabı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınevi.
  • Burunner, H., & Tanker, P. (1978). Mesleki latince. Ankara: Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları.
  • Cengiz, Ö. (2002). 5,6-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 117459).
  • Erben, S. (2005). Montessori materyallerinin zihin engelli ve işitme engelli çocukların alıcı dil gelişiminden görsel algı düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 190583).
  • Erdem Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 263447).
  • Ertan, N., (2013). Okul öncesi çağdaki çocukların duygusal düzenleme ve baş etme stratejileri arasındaki ilişkinin, çaba sarf ederek kendini denetleme aracılığıyla incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 358117).
  • Fişek, G. O., & Yıldırım, S. M. (1983). Çocuk gelişimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Frostig, M. (1968). Pictures and patterns: Teacher’s guide. Viyana: Follet.
  • Gal, H., & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: Analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational Studies in Mathematics, 74(2), 163-183. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/40603201
  • Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2014). Çocuk ve ergen gelişimi (6. baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Görener, Ö. (2006). Beş- altı yaş grubu çocuklarda yapılandırılmış görsel sanat eğitiminin görsel algılamaya etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 195875).
  • Hines, B. W. (1971). Analysis of visual perception of children in the appalachia preschool education program (Techinical Report 16). Division of Research and Evaluation Appalachia Educational Laboratary. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED062019.pdf
  • Ikeda, K., Kasugai, H., Yamaguchi, A., Uchino, Y., Katase, H., & Kanno, A. (2012). Visual perceptual strengths and weaknesses in adults with intellectual disabilities compared with a birth year‐matched norm. Journal of Intellectual Disability Research, 57(1), 67-79. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01516.x
  • Kaya, Ö. (1989). Frostig görsel algılama eğitim programının anaokulu çocuklarının görsel algılama ve zihinsel gelişimlerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kılıç, Ö. G. (2004). Ailesiyle birlikte yaşayan ve çocuk yuvasında kalan çocukların görsel algılama davranışı ile okul olgunluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Linn, S. H. (1968). A follow up: achievement of first- grade students after visual- perceptional training in kindergarten. Academic Therapy Quarterly, 3(3), 179-185.
  • Mangır, M., & Çağatay, N. (1990). Anasınıfı ve anaokuluna devam eden beş altı yaş çocukların görsel algılama ve zekâ ilişkisinin incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları. Erişim adresi: https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/68294/be%c5%9f%20alt%c4%b1%20ya%c5%9f%20%c3%a7ocuklar%c4%b1n%20g%c3%b6rsel%20alg%c4%b1lamas%c4%b1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Marriott, G. R. (2000). Developmental differences in visual-motor integration in children from 4 to 6-years-old on the kindergarten diagnostic instrument second edition (Ph.D. dissertation). United States Texas: Texas Woman's University ProQuest Digital Dissertations database (osu9993955).
  • Matthews, J. (2003). Drawing and painting. London: Cromwell Press.
  • Meyers, C., & Jones, T. B. (1993). Promoting active learning: strategies for the college classroom. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Rosenblum, S. (2006). The development and standardization of the children activity scales. (ChAS-P/T) for the early identification of children with developmental coordination disorders. Child: Care, Health and Development, 32, 619-632. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2006.00687.x
  • Sağol, U. (1998). Down sendromlu çocukların görsel algı gelişimine frostig görsel algı programının etkisi (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 74150).
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 11(2), 77-84.
  • Sortor, J. M., & Kulp, M. T. (2003). Are the results of the Beery-Buktenica developmental test of visual-Motor ıntegration and its subtest related to achievement test scores? Optometry & Vision Science, 80, 758-763. doi: https://doi.org/10.1097/00006324-200311000-00013
  • Trevarthen, C. (1995) Mother and baby-seeing artfully eye to eye. (R. Gregory, J. Harris, P. Heard and D. Rose, Eds.), In the artful eye (p. 157–200). Oxford: Oxford University Press.
  • Tuğrul, B., Erkan, S., Aral, N., & Etikan, İ. (2002). Altı yaşındaki çocukların görsel algılama düzeylerine Frostig gelişimsel görsel algı eğitim programının etkisinin incelenmesi. Journal of Qofquaz University, 8, 67-85. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/5615589-Alti-yasindaki-cocuklarin-gorsel-algilama-duzeylerine-frostig-gelisimsel-gorsel-algi-egitim-programinin-etkisinin-incelenmesi.html
  • Turan, D. E. (2006). Alt sosyo-ekonomik düzeyde anasınıfına devam eden ve etmeyen 60-71 ay çocuklarında görsel algılama davranışının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 206161).
  • Wolf, D., & Fucigna, C. (1983). Representation before picturing. Paper presented at the Symposium on Drawing Development, British Psychological Society International Conference on Psychology and the Arts, University of Cardiff, Wales.
  • Yıldırım, S., Akman, B., & Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan montesorri ve mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 92-103. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25119/265243
  • Yüksel, M. Y., & Kılıçgün, M. Y. (2012). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-5 yaş grubu çocukların görsel algı gelişimlerine frostig gelişimsel görsel algı eğitim programının etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 193-211. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/374/ 2602
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Dilmaç 0000-0002-6778-6912

Eyüp İnal 0000-0001-6540-4872

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Dilmaç, O., & İnal, E. (2020). Sanat Galerisi Ziyaretlerinde Gerçekleştirilen Aktif Öğrenme Etkinliklerinin 4-6 Yaş Arası Çocukların Görsel Algılarına Etkisi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 499-510. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.730418

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.