16.yüzyılın öncü
ressamı olan Hyreniomus Bosch’un resimlerinde gerçeküstü ögeler yer almaktadır.
Gerçeküstücülüğü sanatçının Yeryüzü Zevkleri Bahçesi üzerinden okumadaki amaç;
bir ifade aracı olarak gerçeküstücülüğün anlamını köklerinde
aramak, yeniden izlerini sürmektir. Gerçeküstücü olmayı gerektiren unsurların
başında dünyeviliğin ötesinde bir dünya yaratmak veya kurgulamaktır. Böyle
olmasını gerektiren unsurlar 16.yy ile gerçeküstücülüğün akım olarak karşımıza
çıkarken 20.yüzyılda tema bakımından olmasa da biçim olarak aynı temelde
şekillenmekte olduğu görülür. 16.yüzyılda din üzerine şekillenen bu durum 20.yy
da ağırlıklı olarak iki dünya savaşının etkin sonuçlarıyla belirginlik
kazanmaktadır. Bosch’un Yeryüzü Zevkleri Bahçesi adlı resmi cennet ve cehennem
temalarını ele alması bakımından üst bir gerçekliği gözler önüne sermektedir. Bu
resmin seçilmesinin gerçeküstücülüğün anlaşılması yönünde verim sağlaması
öngörülmektedir. Gerçeküstücülük bir akım olarak değerlendirildiğinde veristik
ve biyomorfik olarak sınıflandırılmaktadır. Bu çalışmada Bosch resmi veristik gerçeküstücülük üzerinden
okunmaya çalışılmış, buradan elde edilen bilgiler sonuç bölümünde
değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 33 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.