It has been seeing many approaches about art criticism in the literature currently. The Art criticism lesson aims investigates the artwork objectively as based on distinct art-criticism approaches. On the other hand, Art criticism lesson has been just based on one approach predominantly. Many known art-criticism approaches upon the artwork criticism in related literature have just looked at artwork through their views. So, the Art criticism needs wide perspectives to critique the artwork objectively. Accordingly, present study aims to search that question: Is there a holistic approach in the Art criticism lesson regarding learning process. The method of this study is the document analysis. According to findings of this study, it can be said that current approaches on the Art criticism have just focused their perspectives and they have ignored another perspective. The result of this study, the holistic approach called as “Guide of Holistic Approach to Art Criticism” was suggested for the Art criticism lesson based on the historic chronological, which includes with the art movements, scientific developments and artistic thought aspects of the related historic era. This approach can be used in the art criticism lesson easily as a teaching method for the students to criticize the art holistically more than the present art criticism methods.
Art criticism art movements art criticism approaches the Guide of Holistic Approach to Art Criticism
Sanat Eleştirisi dersi belli yöntemlere dayalı olarak sanat yapıtını nesnel bir biçimde ele alıp, inceleyen ve bu inceleme sonucunda olabildiğince nesnel sonuçlara ulaşmayı amaçlayan bir ders olarak ön plana çıkmaktadır. İlgili dersin sadece bir yönteme dayalı olarak işlenmesi ise, öğretim çıktıları açısından sorun oluşturabilmektedir. İlgili alan yazına baktığımızda, sanat eleştirisinde mevcut kullanılan yöntemlerin sanat eserine kendi odak noktalarından yaklaştıkları görülmekte ve eleştirinin nesnel yapılabilmesinde yeterli olmadığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla, sanat eleştirisinde daha geniş bakış açılarına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın araştırma problemi; “Sanat eleştiri dersinin işlenmesinde bütüncül bir yaklaşım getirilebilir mi?” biçiminde düzenlenmiştir. İlgili problem doğrultusunda araştırmanın amacı; sanat eleştiri dersinin işlenmesinde bütüncül bir yaklaşım önerisinin düşünsel temellerinin ortaya çıkarılması, biçiminde özetleyebiliriz. Betimsel nitelikte doküman analizi yöntemiyle yapılan araştırmada ulaşılan bulgulara göre; sanat eleştirisinde mevcut yöntemlerin sanat yapıtını incelerken, ağırlıklı olarak kendi bakış açılarını dikkate aldıkları, bütüncül bir yaklaşım sergileyemedikleri ortaya çıkarılmıştır. Mevcut bulguya dayanarak, karmaşık bir süreci içeren sanat eserinin kronolojik bağlamda sanat akımları izdüşümünde, dönem özellikleri ve bilimsel gelişmeler ışığı altında incelenmesinin, eseri anlama/anlamlandırmada daha bütüncül bir yaklaşım içerebileceği sonucuna varılmış ve bu sonuca ilişkin geliştirilen; Sanat Eleştirisine Bütüncül Yaklaşım İzleği’nin sanat eleştiri dersinde uygulanması önerilmiştir.
Sanat Eleştirisi Sanat Akımları Sanat Eseri İnceleme Yaklaşımları Sanat Eleştirisine Bütüncül Yaklaşım İzleği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 38 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.