Investıgatıon of Students 'Sexual Myths Objective: This study was conducted to determine students’ sexual myths and compare these myths according to grades of students. Method: 397 female students were included in this descriptive study. A questionnaire form prepared by researchers was used to collect the data of the study. Questionnaire forms under cover were distributed to the students and they were asked to fill out the forms anywhere without writing their names when they were alone so that mutual interactions would be prevented and they were also requested to return the forms under the same cover within 1 week. Statistical analysis of the data was performed in computer environment using percentage calculations and chi-square test. Results: Students in the fourth grade were determined to have the greatest number of myths. Examining the distribution of sexual myths; 56.7% of first-grade students believe the myth " As long as the couples love each other, they know how to find pleasure in making love."; 56.7% believe the myth " Men desire the sexual intercourse all the time and they are always ready for this." and 54.3% believe the myth " Sexuality is instinctive and it cannot be learned.". These myths were seen among second-third and fourth grade students at high rate, as well. Similarly, the same myths were found out to be at highest rate in terms of total rate. Comparing the sexual myths of the students according to their grades; while there is no statistically significant difference between the grades in terms of 21 myths, difference between the grades in terms of 29 myths is statistically significant. Conclusion: It was said that students had high rates of sexual myths.
Amaç: Bu çalışma öğrencilerin cinsel mitlerini belirlemek ve sınıflara göre karşılaştırmak amacı ile
yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışmaya 397 kız öğrenci alınmıştır. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu ile toplanmıştır. Anket formu öğrencilere zarf içerisinde
dağıtılmış, karşılıklı etkileşimleri önlemek için formu istedikleri bir ortamda, yalnızken, isimsiz olarak
doldurmaları ve verilen zarfla 1 hafta içinde geri getirmeleri istenmiştir. Verilerin istatistiksel değerlendirmesi
bilgisayar ortamında, yüzdelik hesaplamalar ve ki-kare testi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Öğrenciler arasında dördüncü sınıf en fazla mite sahip olan sınıf olarak tespit edilmiştir.
Cinsel mitlerinin dağılımına baktığımızda; birinci sınıf öğrencilerinin %56.7’si “Eşler birbirlerini sevdikleri
takdirde sevişmekten nasıl zevk alabileceklerini de bilirler.”, %56.7’si “Erkek cinsel ilişkiyi her zaman ister ve
buna her zaman hazırdır.” ve %54.3’ü “Cinsellik içgüdüseldir, öğrenilemez” mitine inandığı bulunmuştur.
İkinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarda aynı mitler yüksek oranda görülen mittir. Benzer şekilde toplamda da aynı
mitler en yüksek oranda bulunmuştur. Öğrencilerin cinsel mitleri sınıflara göre karşılaştırıldığında; 21 mitte
sınıflar arasında fark bulunmazken, 29 mit arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin yüksek oranlarda cinsel mitlere sahip oldukları söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.