Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Influences of media on women’s aesthetics and the role of midwife

Yıl 2014, Cilt: 17 Sayı: 3, 187 - 195, 29.09.2014

Öz

Media which is a common name given to all means of mass communication (television, internet, newspaper etc.) is defined as 4th power after the legislation, execution and jurisdiction. As in many areas, this power has a significant impact on the women’s perception of aesthetics.

Media has both positive and negative influences on women's aesthetics. Examples for positive influences can be some sports and nutrition programs that help women to have the ideal weight and the use of cosmetic products and interventions which have good evidence value. Negative influences can be representing women in the media as an object of sexual-magazine, women not eating (anorexia nervosa), or eating and vomiting (bulimia nervosa) to achieve the ideal body image that the media offers to society and starting improper diet and the drug.

Midwives that play a key role in the protection and promotion of women health have many important educational, defensive, caregiver, researcher, leadership and counseling roles regarding the influences of media on women aesthetics. The purpose of this review is to show both positive and negative influences of media on women's aesthetics and reveal the role and the responsibilities of midwives in this issue.

Kaynakça

  • Abrams LS, Stormer CC. Sociocultural Variations in The Body Image Perceptions of Urban Adolescent Females. J Youth and Adolesc 2002; 31(6):443-50.
  • Arat N. Etik ve   Estetik   Değerler.   1.Baskı.   İstanbul:   Say  Yayıncılık;;  2006.  p.25-57/120-63.
  • Atik   D,   Örten   T. Beden   İmgesini   Oluşturan   Sosyal   ve   Kurumsal   Faktörler   ve   Bu   İdealin   Bireyler   Üzerindeki Etkileri. Edebiyat Fak. Derg 2008; 25(1):17-35.
  • Babadağ  K. Hemşirelik  ve  Değerler.  1.Baskı.Ankara:   Alter  Yayıncılık;;  2010.  p.42-55.
  • Becker AE, Burwell RA, Gilman SE, Herzog DB, Hamburg P. Eating Behaviours and Attitudes Following Prolonged Exposure to Television Among Ethnic Fijian Adolescent Girls. Br. J Psychiatry. 2002;180(6): 509-14.
  • Bergh   C,   Brodin   U,   Lindberg   G,   Södersten   P. Randomized Controlled Trial of A Treatment for Anorexia and Bulimia Nervosa. PNAS 2002; 99(14): 9486Binark M, Gencel BM. Eleştirel   Medya  
  • Okuryazarlığı   Kuramsal   Yaklaşımlar   ve   Uygulamalar.1. Baskı.  İstanbul:  Kalkedon  Yayıncılık;;   200 p.12-70 /130-203. Bissell KL, Chung JY. Americanized Beauty? Predictors of Perceived Attractiveness from US and South Korean Participants Based on Media Exposure, Ethnicity, and Socio-Cultural  Attitudes  Toward  İdeal Beauty. Asian J Commun 2009; 19(2): 227-47.
  • Çalık   YK,   Aktaş   S. Gebelikte   Depresyon:   Sıklık,   Risk   Faktörleri   ve   Tedavisi.   Psikiyatride   Güncel   Yaklaşımlar  2011;;  3(1): 142-62.
  • Emily A, Hamilton EA, West LM, West SK. Predictors of Media Effects on Body Dissatisfaction in European American Women. Sex Roles 2007(5-6) : 397-40
  • Fındıkçıoğlu   K,   Fındıkçıoğlu   F,   Özmen   S,   Çelebi   MC. Kliniğimizde   Yatarak   Tedavi   Gören   Estetik   ve   Rekonstrüktif  Hasta  Profili.  Gazi  Tıp  Dergisi  2005;;16   (2): 70-3.
  • Fraser DM, Cooper MA. Myles Textbook for Midwives. 15 th ed. London: Elsevier; 2009. p. 6778/945-1061.
  • Gencel BM ve Mutlu B. Medya   ve   Cinsiyetçilik.   Ankara:   Ankara   Üniversitesi   Kadın   Sorunları   Araştırma  ve  Uygulama  Merkezi  Yayınları;;  2000.  p.4
  • Güngör  İ,  Rathfısch  YG. Normal  Doğum  Eyleminin   İkinci   ve   Üçüncü   Evresinde   Kanıta   Dayalı   Uygulamalar.   Hemşirelik   Araştırma   ve   Geliştirme   Dergisi 2009; 1(12); 56-65.HEMAR-G
  • Hall JS. Medya,   İktidar,   İdeoloji.   Küçük   M,   editör.   “Kültür,  Medya  ve  İdeolojik  Etki”.  1.  Baskı.  Ankara:   Ark  Yayınevi; 1994. p.199-243.
  • Hartley J. Understanding News. 7 th edit. London: Metbuen &Co. Ltd; 2001. p.38-96.
  • Hazar M. Sosyal   Medya   Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması.  İletişim  Kuram  ve  Araştırma  Dergisi  2011;;   32(1): 151-76.
  • Henderson C, Macdonald S. Mayes’   Midwifery A Textbook for Midwives. 13 th ed. London: Elsevier; 200 p.670-82 /167-82. Jacob S, Lavender T. An Essential Guide for Student Midwives Preparing for Professional Practice. 1 st ed. London: MA Healthcare Limited; 2008. p.5571 /161-77.
  • Johnson R, Taylor W. Skills for Midwifery Practice. 2 nd ed. London: Elsevier; 2005. p. 263-77/427-43.
  • Karaca Y, Papatya N. Reklamlardaki  Kadın  İmgesi:   Ulusal   Televizyon   Reklamlarına   İlişkin   Bir   Değerlendirme.  SDÜ  İkt.  ve  İdari  Bil  Fak.  Derg  2011;;   16(3): 479-500.
  • Küçükkaya PG. Estetik   Cerrahide   Ameliyat   Öncesi   Psikososyal   Değerlendirmede   Hemşirenin   Rolü.   Psikiyatri Hem. Derg 2011; 2(2):94-9. PHD
  • Lin SF, Thomas GV. Development of Understanding of Popular Graphic Art: A Study of Everyday Aesthetics In Children, Adolescents and Young Adults. International Journal of Behavioural Development 2002; 26(3): 278-87. Inter. J Behavi. Development.
  • Tanrıöver   HU. Medyada   Cinsiyetçiliğe   Son.   1.   Baskı.   İstanbul:   Filmmor   Kadın   Kooperatifi;;   2008.   p.9Mejia JA. Gluteal Reduction: A New Technique With Tightening, Lifting, and Reshaping Effects on the Buttocks. Aesthetic Plast Surg. 2012; 36(3):550-6. Odabaş   S. Medyada   Beden   Politikalarının   Temsili   “Güzelliğin   On   Para   Etmez   Şu   Estetik   Cerrahlar   Olmasa”.  Kültür  ve  İletişim  2008;;  1(1):53-72.
  • Oktay A. Popüler   Kültürden   TV   Sömürgesine.1.   Baskı.  İstanbul:  İthaki  Yayınları;;  2009.  p.13-96.
  • Örsel   S,   Canpolat   IB,   Akdemir   A,   Özbay   MH.   Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı,  Beden  İmajı  ve  Beden  Kitle  İndeksi  Açısından   Karşılaştırılması.  Türk  Psikiyatri  Dergisi  2004;;  15(1): 5Peters M. Australian Midwifery: Opportunities and Challenges in the Next Decade. Australian College of Midwives Incorporated Journal 1991; 4(3):5-12.
  • RTÜK. Kadınların   Televizyon   İzleme   Eğilimleri   Araştırması.   Ankara:   Kamuoyu   Yayın   Araştırmaları   Ölçme  Daire  Başkanlığı  Yayınları;;  2007.  p.23-67.
  • Rubesa G, Tic-Bacic T, Svesko-Visentin H, Bacic G. The  İnfluence  of  Aesthetic  Surgery  on  The  Profile   of Emotion. Coll Antropol 2011; 35(2):51-5.
  • Sayıner   FD,   Demirci   N. Prenatal   Perineal   Masajın   Vaginal   Doğumlarda   Etkinliği.   İ.Ü.F.N.   Hem.   Derg   2007; 15(60): 146-54.
  • Seeley WP. Naturalizing Aesthetics: Art and the Cognitive Neuroscience of Vision. Journal of Visual Art Practice 2006; 5(3): 195-213.
  • Slevec JH, Tiggemann M. Media Exposure, Body Dissatisfaction, and Disordered Eating in MiddleAged Women: A Test Of The Sociocultural Model of Disordered Eating. Psychology of Women Quarterly 2011; 35(4): 617-27.
  • Şahin   NH,   Güngör   I. Congenital Anomalies: Parents’   Anxiety   and   Women’s Concerns Before Prenatal  Testing  and  Women’s  Opinions  Towards  The   Risk Factors. J Clinic. Nurs. 2008; 17(6): 827-36. JCN
  • Tanrıöver   UH. Kadın   Odaklı   Habercilik.   Alankuş   S,derleyen.   Medyada   Kadınların   Temsil   Biçimleri   ve   Kadın   Hakları   İhlalleri.   İstanbul:   IPS   İletişim   Vakfı   Yayınları;;  2007.  p.149-65.
  • Tiggemann M, Miller J. The Internet and Adolescent Girls’   Weight   Satisfaction   and   Drive   for   Thinness.   Sex Roles 2010; 63(1-2):79-90.
  • Toker   E,   Aktaş   S. İngiltere’de   Ebelik.   Maltepe   Üniversitesi  Hemşirelik  Bilim  ve  Sanatı  Dergisi  2010;; 2(3): 89-97.
  • Türk  Dil  Kurumu. Türkçe  Sözlük.  9.Baskı.  Ankara:   Türk  Dil  Kurumu  Yayınları;;1998.  p.1524.
  • Türkoğlu   N,   Şimşek   MC. Medya   Okuryazarlığı.   1.   Baskı.   İstanbul:   Kalemus   Yayınları;;   2007.   p.1087/220-380.
  • Türkoğlu   N. İletişim   Bilimlerinden   Kültürel   Çalışmalara,   Toplumsal   İletişim.   Tanımlar,   Kavramlar,   Tartışmalar.   1.   Baskı.   İstanbul:   Babil   Yayınları;;  2004.  p.19-127.
  • Want SC, Vickers K, Amos J. The Influence of Television Programs on Appearance Satisfaction: Making and Mitigating Social Comparisons to “Friends”.  Sex  Roles  2009;;  60(10): 642-55.
  • Yaran CS. Lale Delili: Estetikten Etiğe   ve   Metafiziğe.   Dinbilimleri   Akademik   Araştırma     Dergisi 2009; 9(2): 23-36.
  • Yenal K, Tokat MA. Gebelikte   Yapılması   Gereken   Egzersizler.  Okumuş  H,  Mete  S,editör.  Anne  Babalar   İçin   Doğuma   Hazırlık.1   Baskı.   İstanbul:   Deomod   Yayıncılık;;  2009.  p.62-5.
  • Yetişken   H. Estetiğin   ABC’si.   1.Baskı.   İstanbul:   Kabalcı  Yayınevi;;  1998.  p.6-53.

MEDYANIN KADIN ESTETİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ VE EBENİN ROLÜ

Yıl 2014, Cilt: 17 Sayı: 3, 187 - 195, 29.09.2014

Öz


Medya, kitle iletişim araçlarının (televizyon, internet, gazete vb.) tümüne verilen ortak bir ad olup; yasama, yargı ve yürütmeden sonra 4. güç olarak tanımlanmaktadır. Bu güç, bir çok alanda olduğu gibi kadınların estetik algısı üzerinde de çok önemli etkiye sahiptir. 

Medya, kadın estetiği üzerinde hem olumlu hem de olumsuz etkiye sahiptir. Olumlu etkilerine; bazı spor ve beslenme programlarının kadınlara ideal kiloya sahip olmada yardımcı olması, kanıt değeri iyi olan estetik ürün ve girişimleri kullanılması örnekleri verilebilinir. Olumsuz etkilerine ise; kadınların medyada cinsel-magazin nesnesi olarak temsil edilmesi, medyanın topluma sunduğu ideal beden imgesine ulaşmak için kadınların yemek yememesi (anoreksiya nevroza) veya yediğini kusması (bulimia nevroza), uygun olmayan diete ve ilaça başlama gibi örnekler gösterilebilinir. 

Kadın sağlığının korunmasında ve yükseltilmesinde kilit rol oynayan ebelerin; medyanın kadın estetiği üzerine etkileri konusunda eğitici, savunucu, bakım verici, araştırıcı, liderlik ve danışmanlık gibi bir çok önemli rolleri vardır. Bu derlemedeki amaç ta; medyanın kadın estetiği üzerine hem olumlu hem de olumsuz etkilerini göstermek ve bu konuya yönelik ebenin rollerini ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Abrams LS, Stormer CC. Sociocultural Variations in The Body Image Perceptions of Urban Adolescent Females. J Youth and Adolesc 2002; 31(6):443-50.
  • Arat N. Etik ve   Estetik   Değerler.   1.Baskı.   İstanbul:   Say  Yayıncılık;;  2006.  p.25-57/120-63.
  • Atik   D,   Örten   T. Beden   İmgesini   Oluşturan   Sosyal   ve   Kurumsal   Faktörler   ve   Bu   İdealin   Bireyler   Üzerindeki Etkileri. Edebiyat Fak. Derg 2008; 25(1):17-35.
  • Babadağ  K. Hemşirelik  ve  Değerler.  1.Baskı.Ankara:   Alter  Yayıncılık;;  2010.  p.42-55.
  • Becker AE, Burwell RA, Gilman SE, Herzog DB, Hamburg P. Eating Behaviours and Attitudes Following Prolonged Exposure to Television Among Ethnic Fijian Adolescent Girls. Br. J Psychiatry. 2002;180(6): 509-14.
  • Bergh   C,   Brodin   U,   Lindberg   G,   Södersten   P. Randomized Controlled Trial of A Treatment for Anorexia and Bulimia Nervosa. PNAS 2002; 99(14): 9486Binark M, Gencel BM. Eleştirel   Medya  
  • Okuryazarlığı   Kuramsal   Yaklaşımlar   ve   Uygulamalar.1. Baskı.  İstanbul:  Kalkedon  Yayıncılık;;   200 p.12-70 /130-203. Bissell KL, Chung JY. Americanized Beauty? Predictors of Perceived Attractiveness from US and South Korean Participants Based on Media Exposure, Ethnicity, and Socio-Cultural  Attitudes  Toward  İdeal Beauty. Asian J Commun 2009; 19(2): 227-47.
  • Çalık   YK,   Aktaş   S. Gebelikte   Depresyon:   Sıklık,   Risk   Faktörleri   ve   Tedavisi.   Psikiyatride   Güncel   Yaklaşımlar  2011;;  3(1): 142-62.
  • Emily A, Hamilton EA, West LM, West SK. Predictors of Media Effects on Body Dissatisfaction in European American Women. Sex Roles 2007(5-6) : 397-40
  • Fındıkçıoğlu   K,   Fındıkçıoğlu   F,   Özmen   S,   Çelebi   MC. Kliniğimizde   Yatarak   Tedavi   Gören   Estetik   ve   Rekonstrüktif  Hasta  Profili.  Gazi  Tıp  Dergisi  2005;;16   (2): 70-3.
  • Fraser DM, Cooper MA. Myles Textbook for Midwives. 15 th ed. London: Elsevier; 2009. p. 6778/945-1061.
  • Gencel BM ve Mutlu B. Medya   ve   Cinsiyetçilik.   Ankara:   Ankara   Üniversitesi   Kadın   Sorunları   Araştırma  ve  Uygulama  Merkezi  Yayınları;;  2000.  p.4
  • Güngör  İ,  Rathfısch  YG. Normal  Doğum  Eyleminin   İkinci   ve   Üçüncü   Evresinde   Kanıta   Dayalı   Uygulamalar.   Hemşirelik   Araştırma   ve   Geliştirme   Dergisi 2009; 1(12); 56-65.HEMAR-G
  • Hall JS. Medya,   İktidar,   İdeoloji.   Küçük   M,   editör.   “Kültür,  Medya  ve  İdeolojik  Etki”.  1.  Baskı.  Ankara:   Ark  Yayınevi; 1994. p.199-243.
  • Hartley J. Understanding News. 7 th edit. London: Metbuen &Co. Ltd; 2001. p.38-96.
  • Hazar M. Sosyal   Medya   Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması.  İletişim  Kuram  ve  Araştırma  Dergisi  2011;;   32(1): 151-76.
  • Henderson C, Macdonald S. Mayes’   Midwifery A Textbook for Midwives. 13 th ed. London: Elsevier; 200 p.670-82 /167-82. Jacob S, Lavender T. An Essential Guide for Student Midwives Preparing for Professional Practice. 1 st ed. London: MA Healthcare Limited; 2008. p.5571 /161-77.
  • Johnson R, Taylor W. Skills for Midwifery Practice. 2 nd ed. London: Elsevier; 2005. p. 263-77/427-43.
  • Karaca Y, Papatya N. Reklamlardaki  Kadın  İmgesi:   Ulusal   Televizyon   Reklamlarına   İlişkin   Bir   Değerlendirme.  SDÜ  İkt.  ve  İdari  Bil  Fak.  Derg  2011;;   16(3): 479-500.
  • Küçükkaya PG. Estetik   Cerrahide   Ameliyat   Öncesi   Psikososyal   Değerlendirmede   Hemşirenin   Rolü.   Psikiyatri Hem. Derg 2011; 2(2):94-9. PHD
  • Lin SF, Thomas GV. Development of Understanding of Popular Graphic Art: A Study of Everyday Aesthetics In Children, Adolescents and Young Adults. International Journal of Behavioural Development 2002; 26(3): 278-87. Inter. J Behavi. Development.
  • Tanrıöver   HU. Medyada   Cinsiyetçiliğe   Son.   1.   Baskı.   İstanbul:   Filmmor   Kadın   Kooperatifi;;   2008.   p.9Mejia JA. Gluteal Reduction: A New Technique With Tightening, Lifting, and Reshaping Effects on the Buttocks. Aesthetic Plast Surg. 2012; 36(3):550-6. Odabaş   S. Medyada   Beden   Politikalarının   Temsili   “Güzelliğin   On   Para   Etmez   Şu   Estetik   Cerrahlar   Olmasa”.  Kültür  ve  İletişim  2008;;  1(1):53-72.
  • Oktay A. Popüler   Kültürden   TV   Sömürgesine.1.   Baskı.  İstanbul:  İthaki  Yayınları;;  2009.  p.13-96.
  • Örsel   S,   Canpolat   IB,   Akdemir   A,   Özbay   MH.   Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı,  Beden  İmajı  ve  Beden  Kitle  İndeksi  Açısından   Karşılaştırılması.  Türk  Psikiyatri  Dergisi  2004;;  15(1): 5Peters M. Australian Midwifery: Opportunities and Challenges in the Next Decade. Australian College of Midwives Incorporated Journal 1991; 4(3):5-12.
  • RTÜK. Kadınların   Televizyon   İzleme   Eğilimleri   Araştırması.   Ankara:   Kamuoyu   Yayın   Araştırmaları   Ölçme  Daire  Başkanlığı  Yayınları;;  2007.  p.23-67.
  • Rubesa G, Tic-Bacic T, Svesko-Visentin H, Bacic G. The  İnfluence  of  Aesthetic  Surgery  on  The  Profile   of Emotion. Coll Antropol 2011; 35(2):51-5.
  • Sayıner   FD,   Demirci   N. Prenatal   Perineal   Masajın   Vaginal   Doğumlarda   Etkinliği.   İ.Ü.F.N.   Hem.   Derg   2007; 15(60): 146-54.
  • Seeley WP. Naturalizing Aesthetics: Art and the Cognitive Neuroscience of Vision. Journal of Visual Art Practice 2006; 5(3): 195-213.
  • Slevec JH, Tiggemann M. Media Exposure, Body Dissatisfaction, and Disordered Eating in MiddleAged Women: A Test Of The Sociocultural Model of Disordered Eating. Psychology of Women Quarterly 2011; 35(4): 617-27.
  • Şahin   NH,   Güngör   I. Congenital Anomalies: Parents’   Anxiety   and   Women’s Concerns Before Prenatal  Testing  and  Women’s  Opinions  Towards  The   Risk Factors. J Clinic. Nurs. 2008; 17(6): 827-36. JCN
  • Tanrıöver   UH. Kadın   Odaklı   Habercilik.   Alankuş   S,derleyen.   Medyada   Kadınların   Temsil   Biçimleri   ve   Kadın   Hakları   İhlalleri.   İstanbul:   IPS   İletişim   Vakfı   Yayınları;;  2007.  p.149-65.
  • Tiggemann M, Miller J. The Internet and Adolescent Girls’   Weight   Satisfaction   and   Drive   for   Thinness.   Sex Roles 2010; 63(1-2):79-90.
  • Toker   E,   Aktaş   S. İngiltere’de   Ebelik.   Maltepe   Üniversitesi  Hemşirelik  Bilim  ve  Sanatı  Dergisi  2010;; 2(3): 89-97.
  • Türk  Dil  Kurumu. Türkçe  Sözlük.  9.Baskı.  Ankara:   Türk  Dil  Kurumu  Yayınları;;1998.  p.1524.
  • Türkoğlu   N,   Şimşek   MC. Medya   Okuryazarlığı.   1.   Baskı.   İstanbul:   Kalemus   Yayınları;;   2007.   p.1087/220-380.
  • Türkoğlu   N. İletişim   Bilimlerinden   Kültürel   Çalışmalara,   Toplumsal   İletişim.   Tanımlar,   Kavramlar,   Tartışmalar.   1.   Baskı.   İstanbul:   Babil   Yayınları;;  2004.  p.19-127.
  • Want SC, Vickers K, Amos J. The Influence of Television Programs on Appearance Satisfaction: Making and Mitigating Social Comparisons to “Friends”.  Sex  Roles  2009;;  60(10): 642-55.
  • Yaran CS. Lale Delili: Estetikten Etiğe   ve   Metafiziğe.   Dinbilimleri   Akademik   Araştırma     Dergisi 2009; 9(2): 23-36.
  • Yenal K, Tokat MA. Gebelikte   Yapılması   Gereken   Egzersizler.  Okumuş  H,  Mete  S,editör.  Anne  Babalar   İçin   Doğuma   Hazırlık.1   Baskı.   İstanbul:   Deomod   Yayıncılık;;  2009.  p.62-5.
  • Yetişken   H. Estetiğin   ABC’si.   1.Baskı.   İstanbul:   Kabalcı  Yayınevi;;  1998.  p.6-53.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Songül Aktaş

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2014
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Aktaş S. MEDYANIN KADIN ESTETİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ VE EBENİN ROLÜ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2014;17(3):187-95.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.