ÖZET
Amaç: Bu çalışma ile kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği klinik uygulaması öncesi ve sonrasında, öğrenci hemşirelerin klinik uygulamaya ilişkin düşünce ve deneyimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini, Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 258 öğrenci oluşturmuştur. Bu çalışmaya klinik öncesinde 123 kadın, 49 erkek olmak üzere 172 (%66.6); klinik sonrasında 98 kadın, 30 erkek olmak üzere 128 (%49.6) öğrenci katılmıştır. Veriler literatüre dayalı olarak hazırlanan soru formu ile klinik öncesi ve sonrasında toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ve hipotez testleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Klinik uygulama öncesinde kadın öğrencilerin %51.2’si, erkek öğrencilerin %38.7’i olumlu hissettiklerini ifade etmişlerdir. Kadın öğrencilerin %17.7’si, erkek öğrencilerin %34.5’i güçlük yaşadığını belirtse de, cinsiyete göre güçlük yaşama oranlarında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktur (p=0.054). Kadın öğrenciler en fazla doğum salonunda (%63.7), erkek öğrenciler ise hem kadın doğum kliniğinde (%32.1) hem de poliklinikte (%32.1) güçlük yaşadığını belirtmişlerdir. Ayrıca erkek öğrenciler, kadın öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha fazla hasta tarafından reddedilmiştir (p=0.000).
Sonuç ve Öneriler: Erkek öğrencilerin, klinik uygulamalarda daha fazla güçlük yaşadığı ve hasta tarafından daha fazla reddedildiği bulunmuştur. Özellikle erkek öğrenciler için klinik uygulamaları kolaylaştırıcı girişimlerin planlanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Bakım; cinsiyet; hemşirelik; kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği
ABSTRACT
Comparıng Student Nurses' Thoughts and Experıence by Gender Before and After Women’s Health and Gynecological Nursing Clinical Practice
Objective:This study aimed to compare student nurses' thoughts and experience by gender before and after Women’s Health and Gynecological Nursing clinical practice.
Methods:This descriptive study's universe has been created by 258 student nurses who attend Women’s Health and Gynecological Nursing Course. The study sample consisted of 123 female, 49 male, total 172(66.6%) student nurses at pre-clinic; and 98 female, 30 male, total 128(49.6%) student nurses at post-clinic. Data were collected before and after clinical practice with the questionnaire based on the literature prepared by researchers. Data were analyzed with descriptive statistics and hypothesis testing.
Results: 51.2% of female students and 38.7% of male students have positive feelings about clinical practice at pre-clinic. 17.7% of female students and 34.5% of male students stated that they have difficulties at clinical practice, although there is no statistically significant difference in the rate of difficulties encountered by gender (p=0.054). Female student nurses have stated that they had difficulties most at delivery room (63.7%); while male student nurses have stating that they have difficulties most at obstetrics clinic (32.1%) and polyclinic (32.1%). The male studets have been rejected by statistically significant level greater number of patients than female students had rejected (p=0.000).
Conclusions: It was found that male student nurses having more difficulties and were rejected by greater number of patients in clinical practice. It is recommended planning of facilitating initiatives especially for male students at clinical practice.
Keywords: Care; gender; nursing; women’s health and gynecological nursing.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 19 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.