Objective: The purpose of this study is to examine the effect of
emotional intelligence on communication skills.
Method: This study’s application part
has been implemented on the students of nursing division who receive education
at a public university and data obtained from 323 individual have been analyzed. As data collection technique, survey
has been used. In the analyses
of data descriptive statistical methods, reliability analysis, correlation
analysis and multiple regression analysis have been used.
Results: As a result of the analyses
which have been carried out, correlations between sub-dimensions of emotional intelligence
and communication skills are positive and they are on medium level. Moreover,
sub-dimensions of emotional intelligence perception explain 44.5% of the total
variance on communication skills. On the regression model, when t-test results
concerning the significance of regression coefficient are analyzed, rise in the
levels of participants’ self-emotion appraisal, other’s emotion appraisal, and
use of emotion and regulation of emotion increase perception of communication
skills statistically. Predictor variable’s order of importance occurs as:
other’s emotional appraisal, use of emotion, self-emotion appraisal and
regulation of emotion.
Conclusion: This study is determined the effect of emotional intelligence on
communication skills for nursing students. Designing education programs is recommended in
respect of emotional intelligence and communication skills topics.
Emotional intelligence; communication skills; nursing student
ABSTRACT
Aim: The aim of this study is to examine the effect of emotional intelligence
on communication skills.
Methods: The implementation part of this study has been carried
out with the students of nursing department who receive education at a public
university. The data collected from 323 students analyzed. As data collection
technique, survey was used. While the “Emotional Intelligence Scale” was used
to measure the students’ emotional intelligence levels; “Communication Skills
Scale” was used to measure communication skills. In the analyses of data
descriptive, reliability, correlation and multiple regression analyses were
used.
Results: As a result of the
analyses which have been carried out, correlations between subdimensions of
emotional intelligence and communication skills were positive and medium level.
Moreover, subdimensions of emotional intelligence perception explained 44.5% of
the total variance on communication skills. On the regression model, when
t-test results were analyzed, increase in the levels of participants’
self-emotion appraisal, other’s emotion appraisal, and use of emotion and
regulation of emotion increase perception of communication skills
statistically. The relative order of significance of predictive variables on
the level of communication skills were other’s emotional appraisal, use of
emotions, self-emotion appraisal and regulation of emotions.
Conclusion: This study is determined the effect of emotional intelligence on
communication skills among nursing students. Designing education programs is
recommended in respect of emotional intelligence and communication skills topic
for nursing department students.
Keywords: Emotional Intelligence; Communication Skills; Nursing Student
ÖZET
Duygusal Zeka İletişim Becerilerini Etkiler mi? Hemşirelik
Öğrencilerinde Bir Uygulama
Amaç: Bu çalışmanın
amacı duygusal zekanın iletişim becerileri üzerindeki etkisini incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın uygulama kısmı Türkiye’de bir devlet üniversitesinde
eğitim gören hemşirelik bölümü öğrencileri üzerinde yürütülmüş ve 323 kişiden
elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Çalışmada anket yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin duygusal zeka düzeylerini ölçmek için
“Duygusal Zeka Ölçeği” kullanılırken; iletişim becerilerini ölçmek için
“İletişim Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise
tanımlayıcı analizler, güvenilirlik, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri
kullanılmıştır.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda duygusal zekanın alt
boyutları ile iletişim becerisi arasındaki korelasyonlar olumlu yönde ve orta
düzeydedir. Duygusal zekâ algısı alt boyutları iletişim becerisi üzerindeki toplam
varyansın %44.5’ini açıklamaktadır. Regresyon modelinde, t-testi sonuçları
incelendiğinde, katılımcıların kendi duygularını değerlendirme, başkalarının
duygularını değerlendirme, duyguları kullanma ve duyguları yönetme düzeylerinin
yükselmesi iletişim becerileri algılarını istatistiksel olarak artırmaktadır.
Yordayıcı değişkenlerin iletişim becerisi üzerindeki önem sırası, başkalarının
duygularını değerlendirme, duyguları kullanma, kendi duygularını değerlendirme
ve duyguları yönetme şeklindedir.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekanın iletişim
becerileri üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir. Duygusal zeka ve iletişim
becerileri konuları ile ilgili olarak hemşirelik bölümü öğrencilerine yönelik
eğitim programlarının oluşturulması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka; İletişim Becerisi; Hemşirelik Öğrencisi
Emotional Intelligence; Communication Skills; Nursing Student
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 4 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.