Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 4, 249 - 255, 28.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu B, Orhan F, Umay A. Bilgisayar öğretmenleri için bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;29:1-8.
  • Arslan, A. Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008;7(24),101-9.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlilik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2001;21,1-8.
  • Bandura A. Exercise of Personel and Collective Efficacy in Changing Socities. In a. Bandura (ed.) Self-efficacy in changing socities. New York: Cambridge University Press. 1995.
  • Bandura A. Perceived Self Afficacy in Cognitive Developmant and Functioning. Educational Psychologist, Stanford. Sayı 1993;28(2):117-48.
  • Barbeite F, Weiss E. Computer self-efficacy and anxiety scales for an ınternet sample: testing measurement equivalence of existing measures and development of new scales. Computers in Human Behavior 2004;20:1-15.
  • Çelik HC, Bindak R. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;6(10):27-38.
  • Dikmen M, Çağlar A. Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısı ile siber zorbalık duyarlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2017;31:261-77.
  • Ekici G, Gülya H, Taşkın N. Öğretmen adaylarının zekâ türleriyle bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Akademik Dizayn Dergisi 2008;3:94-103.
  • Saba VK. Nursing informatics: yesterday, today and tomorrow. Int Nurs Rev 2001;48(3):177-87.
  • Galpin V, Sanders I, Turner H, Venter B. Computer self efficacy, gender, and educational background in South Africa. IEEE Technology and Society Magazine 2003;22(3):43-8.
  • Gürcan A, Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research 2005;19:179-93.
  • Çavuş H, Günbatar MS. Bilgisayar kaygı ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008,28(3):147-63.
  • Hark Söylemez N, Oral B. Öğretmen adaylarının bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;2(1):44-60.
  • İpek C, Acuner HY. Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;(12)2; 23-40.
  • İpek C, Acuner Y. Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;2:23-40.
  • Orun E, Kula S. Çeşitli basamaklarda çalışan sağlık personelinin bilişim düzeyinin ölçülmesi: üniversite hastanesi ve sağlık ocağı uygulaması. Bilişim Teknolojileri Dergisi 2012;5(1):29-35.
  • Potosky D. A Field study of computer efficacy beliefs as an outcome of training: the role of computer playfulness, computer knowledge, and performance during training. Computers in Human Behavior 2002;18:241-55.
  • Tekinarslan E. Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008;7(26):186-205.
  • Thede LQ. Computer in Nursing. Lippinoctt Company, Philadelphia. 1999. s. 238-249.
  • Topkaya ZE. Pre-service english language teachers’ perceptions of computer self-efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2010;9(1):143-56.

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgisayar Öz-Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 4, 249 - 255, 28.12.2018

Öz



ÖZET



Amaç: Sağlık hizmetlerinin
her aşamasında kullanılan bilgisayar bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve
elektronik tıbbi kayıt sistemleri gibi birçok amaçla kullanılmaktadır.
Bilgisayar öz-yeterliği bireyin bilgisayar kullanabilme kapasitesine ilişkin
kendine olan inancıdır. Bu araştırma hemşirelik bölümü öğrencilerinin
bilgisayar öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.



Yöntem: Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde
gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı türde yapılan araştırmanın örneklemini 592
hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında kişisel
bilgi formu ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde
önemlilik seviyesi p<0.05 değeri kabul edilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesi bilgisayar ortamında tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve
ANOVA analizleri ile yapılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için gerekli
izinler alınmıştır.



Bulgular: Öğrencilerden %89.7’si bilgisayar
kursuna gitmemiş, %38.3’ü teknoloji konusunda kişisel gelişimi için kendi
materyallerinden yararlanmış, %28’i ise arkadaş yardımı almıştır. Öğrencilerin
%93.4’ü teknoloji kullanımına ihtiyaçları olduğunu ifade etmiştir. Erkek
öğrencilerde, bilgisayara sahip olanlarda, bilgisayar kursuna gidenlerde ve
teknoloji kullanımına ihtiyaç duyan öğrencilerde Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı
Ölçeği puan ortalamaları anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05).



Sonuç: Öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlilik algılarının orta düzeyde olduğu ve
cinsiyet, bilgisayara sahip olma, bilgisayar kursuna gitme ve teknoloji
kullanımına ihtiyaç duymanın bilgisayar öz-yeterlik algısını etkilediği belirlenmiştir.
Öğrencilerinin bilgisayar öz- yeterliliklerinin arttırılması için eğitim
müfredatlarının geliştirilmesi önerilmektedir.



Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik; bilgisayar öz-yeterlik algısı; hemşirelik öğrencileri



ABSTRACT



Evaluation of Computer Self-Efficacy of The Nursing
Students



Aim: The
computer used at every stage of health services is used for various purposes
such as accessing information, using information and electronic medical record
systems.  Computer self-efficacy is
self-reliance on the individual's ability to use computers. This research was
conducted to evaluate the computer self- efficacy perceptions of nursing
students.



Methods: The research was
conducted in the fall semester of 2015-2016 academic year. The sample of the
descriptive study consisted of 592 students. The Personal Information Form and
the Computer Self- Efficacy Perception Scale were used to collect the data.
SPSS 21.0 package program was used to analyze the data. In statistical
analyzes, the significance level p <0.05 was accepted. Data were evaluated
using descriptive statistics, t-test and ANOVA. Permission has been obtained
for the research to be made.



Results: 89.7%
of the students did not go to the computer course, 38.3% benefited from their
materials for personal development of technology and 28% received friend help.
93.4% of the students stated that they need to use technology. For male
students, those who have computers, those who go to computer courses, and those
who need to use technology, the average scores of the Computer Self- Efficacy
Perception Scale scores were significantly higher (p <0.05).



Conclusion: It has
been determined that the students' self- efficacy perceptions are moderate and
that the gender, computer ownership, going to the computer course and need for
using the technology affect the computer self- efficacy perception. It is
proposed to develop training curricula to increase the computer self- efficacy
of students.



Keywords: Self-
efficacy; computer self- efficacy; nursing students























Kaynakça

  • Akkoyunlu B, Orhan F, Umay A. Bilgisayar öğretmenleri için bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;29:1-8.
  • Arslan, A. Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008;7(24),101-9.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlilik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2001;21,1-8.
  • Bandura A. Exercise of Personel and Collective Efficacy in Changing Socities. In a. Bandura (ed.) Self-efficacy in changing socities. New York: Cambridge University Press. 1995.
  • Bandura A. Perceived Self Afficacy in Cognitive Developmant and Functioning. Educational Psychologist, Stanford. Sayı 1993;28(2):117-48.
  • Barbeite F, Weiss E. Computer self-efficacy and anxiety scales for an ınternet sample: testing measurement equivalence of existing measures and development of new scales. Computers in Human Behavior 2004;20:1-15.
  • Çelik HC, Bindak R. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;6(10):27-38.
  • Dikmen M, Çağlar A. Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısı ile siber zorbalık duyarlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2017;31:261-77.
  • Ekici G, Gülya H, Taşkın N. Öğretmen adaylarının zekâ türleriyle bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Akademik Dizayn Dergisi 2008;3:94-103.
  • Saba VK. Nursing informatics: yesterday, today and tomorrow. Int Nurs Rev 2001;48(3):177-87.
  • Galpin V, Sanders I, Turner H, Venter B. Computer self efficacy, gender, and educational background in South Africa. IEEE Technology and Society Magazine 2003;22(3):43-8.
  • Gürcan A, Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research 2005;19:179-93.
  • Çavuş H, Günbatar MS. Bilgisayar kaygı ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008,28(3):147-63.
  • Hark Söylemez N, Oral B. Öğretmen adaylarının bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;2(1):44-60.
  • İpek C, Acuner HY. Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;(12)2; 23-40.
  • İpek C, Acuner Y. Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;2:23-40.
  • Orun E, Kula S. Çeşitli basamaklarda çalışan sağlık personelinin bilişim düzeyinin ölçülmesi: üniversite hastanesi ve sağlık ocağı uygulaması. Bilişim Teknolojileri Dergisi 2012;5(1):29-35.
  • Potosky D. A Field study of computer efficacy beliefs as an outcome of training: the role of computer playfulness, computer knowledge, and performance during training. Computers in Human Behavior 2002;18:241-55.
  • Tekinarslan E. Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008;7(26):186-205.
  • Thede LQ. Computer in Nursing. Lippinoctt Company, Philadelphia. 1999. s. 238-249.
  • Topkaya ZE. Pre-service english language teachers’ perceptions of computer self-efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2010;9(1):143-56.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslıhan Ozturk 0000-0001-7932-8567

Ayfer Tezel Bu kişi benim 0000-0001-6370-883X

Cemal Bora Bu kişi benim 0000-0001-7355-1776

Nurşen Arslan Bu kişi benim 0000-0002-7810-2838

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Ozturk A, Tezel A, Bora C, Arslan N. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgisayar Öz-Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;21(4):249-55.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.