ÖZET
Amaç: Kan
basıncı (K.B.) ölçümü hemşirelik için temel bir beceridir. Literatürde K.B. bilgi ve gözleme dayalı
ölçümlerde hemşire ve öğrencilerde yetersizlikler belirlenmiştir. Temel beceri olan
K.B.’nın test edilmesi için geçerlik ve güvenirliği test edilmiş bu bilgi
testinin hazırlama basamakları ve analiz sonuçlarının hemşirelik ölçme
değerlendirme alanına katkı yapması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma metodolojik olarak geliştirilmiştir. Araştırmaya
katılmayı kabul eden 41 hemşirelik 3. Sınıf öğrencisi örneklemi
oluşturmaktadır. Etik kurul izni alınmıştır. Hedef davranışları kapsayan 60
maddelik soru havuzu oluşturulmuştur. Taslak maddeler uzman görüşüne göre
yeniden düzenlenmiştir. 39 maddeye indirgenmiş testin ön uygulaması
yapılmıştır. Madde analizinde her bir maddenin madde istatistikleri
hesaplanmıştır. Madde istatistikleri ve kapsam geçerliliğine göre uygun olan 20
soru seçilmiştir.
Bulgular:
Seçilen
soruların %75’i orta güçlükte olup, testin ortalama güçlüğü 0,58 olarak
bulunmuştur. Maddelerin %55’i iyi ve çok iyi ayırt edicilik sağlarken, %15’i
düzeltilerek teste dahil edilmiştir. Nihai testin Kuder -Richardson 20 ve 21
değeri sırasıyla 0,68 ve 0,64 olarak hesaplanmış ve kısa maddeli bir test için
güvenli olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Yapılan çalışma ile geçerli ve güvenli kabul edilen çoktan
seçmeli K.B. bilgi testi sunulmuştur. Hemşirelik eğitiminde diğer alanlarda da
geliştirilen testlerin geçerlik ve güvenirliklerinin yapılması nesnel ve adil
bir ölçüm sağlayacak ve hemşire eğitimcilerin değerlendirmelerini
kolaylaştıracaktır.
Anahtar
Kelimeler: Hemşirelik
Eğitimi; Kan Basıncı; Eğitimsel Ölçüm
ABSTRACT
A
New Test in Assesing the Education of Blood Pressure Measurement
Aim: Blood pressure measurument
is a basic skill for nursing. In the literature, inadequacies were found in
nurses and students in measurements based on blood pressure information and
observation. It is aimed to contribute to the field of nursing assessment of
the steps of preparation and analysis results of this information test which
has been tested for validity and reliability in order to test the basic skill
of blood pressure.
Methods: The research was developed
methodologically. The sample constitute 41 nurses of the 3rd grade students who
accepted to participate in the research. Ethics committee has been granted. A
60-item question pool covering target behaviors was created. The drafts have
been rearranged according to expertopinion. Preliminary application of reduced
test to 39 substances was done. In item analysis, item statistics of each item
are calculated. 20 questions were selected which are appropriate according to
item statistics and content validity.
Results: Selected questions of the
75% were moderately difficult and the average difficulty of the test was 0.58.
While 55% of the items provide well and very well discrimination, 15% were
corrected and included in the test. Kuder -Richardson 20 and 21 values of the
final test were 0.68 and 0.64 respectively. The obtained values were
implemented and considered to be consistent for shorttests.
Conclusion: This study provides
multiple-choice blood pressure information test which is valid and safe. The
validity and reliability of the tests developed in other areas of nursing
education will provide an objective and fair measurement and facilitate the
evaluation of nurse educators.
Keywords: Nursing Education; Blood
Pressure; Educational Measurement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 4 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.