Amaç: Bu çalışma, bağımlı yaşlısına bakım veren aile üyelerine Ausubel’in sunuş yoluyla öğretim stratejisi kullanılarak yapılan bireysel eğitimin, bakım verme yeterliliği ve yaşlı bakımı bilgi düzeyine etkilerini değerlendirmek amacıyla deneysel olarak planlanmıştır.
Materyal ve Metot: Araştırma kapsamına Ocak-Nisan 2012 tarihleri arasında Konya Evde Sağlık Hizmetleri Birimi’ne başvuran, en az 5 alanda bağımlı, 65 yaş ve üzerinde yaşlılar ve bakım vericilerden kontrol grubuna 50, deney grubuna 52 kişi alınmıştır. Deney grubuna Ausubel’in sunuş yoluyla öğretim stratejisi kullanılarak evlerinde 20 saatlik bireysel eğitim yapılmıştır. “Aile Bakım Vericileri İçin Eğitim Modülleri” çerçevesinde; evde sağlık bakımı ve yaşlı bakımıyla ilgili konularda eğitim yapılmıştır. Araştırmanın verileri “Aile Üyeleri Tarafından Verilen Bakımı Değerlendirme Envanteri” ve “yaşlı bakımı bilgi düzeyi testi” ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Yapılan müdahale kontrol grubuna göre deney grubunda “Yaşlı bakımı bilgisi” “Bakım alanla ilgili bilgi düzeyi” ve “Kendisinden beklentiler” boyutunda daha fazla iyileşme sağlamıştır (p<0.001).Yaşanan güçlükler her iki grupta da azalma gösterirken kontrol grubundaki fark anlamlıydı (p<0.05).
Sonuç: Bağımlı yaşlıların aile bakım vericilerine sunuş yoluyla yapılan bireysel eğitim yaşlıya bakım verme bilgi düzeyini ve bakım verme yeterliliğini arttırmada etkilidir.
Anahtar Kelimeler: Aile bakım verici; bakım verme yeterliliği; bağımlı yaşlı; sunuş yoluyla öğretim stratejisi; yaşlı bakım bilgi düzeyi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 18 Sayı: 4 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.