Objective: This study aims to determine the experiences
of foreign students studying in the nursing department.
Method: The research was planned according to the qualitative
research paradigm based on the 32 item checklist (COREQ), which is a guideline for
qualitative studies. The data were collected using a 12-question information
form and a 6-item structured interview form for demographic data of the participants.
Students were interviewed on a face-to-face basis for an average of 20 minutes.
Result: The expected outcome is the views and experiences
of the education and clinical application processes of foreign students. Data
were collected from 2nd, 3rd and 4th grade students who had clinical application
experience from foreign students studying at the Faculty of Health Sciences, Nursing
Department. The theme that emerged after the interviews is the differentiation
of experiences according to the nationalities of the students. Students who migrate
from some countries are more likely to be stigmatized (stigmatized) by schools,
circles, and patients, and perceive their learning/clinical experience more negatively.
Conclusions: Problems experienced by foreign students on
language, culture and beliefs are reflected negatively on the learning process.
We suggest students to improve their language skills and socialize students so that
they can adapt to the country they live in.
ÖZET
Amaç:
Bu çalışma hemşirelik bölümünde öğrenim gören yabancı uyruklu
öğrencilerin öğrenim sürecine ilişkin deneyimlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem:
Araştırma kalitatif çalışmalar için rehber niteliği taşıyan 32 maddelik
Kalitatif Araştırma Raporlama Konsolide Kriterleri kontrol listesi (COREQ)
temel alınarak nitel araştırma paradigmasına göre planlandı. Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerden
klinik uygulama deneyimi olan 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerden katılımcıların
demografik özellikleri için 12 soruluk bilgi formu ve 6 maddelik
yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler toplandı. Öğrencilerle bire
bir ve yüz yüze ortalama 20 dk görüşme yapıldı.
Bulgular:
Görüşmeden elde edilmesi beklenen çıktı yabancı uyruklu öğrencilerin
eğitim ve klinik uygulama süreçleri hakkında görüş ve deneyimleridir. Yapılan
görüşmeler sonrası ön plana çıkan temel bulgu öğrencilerin uyruklarına göre
deneyimlerinin farklılaşmasıdır. Bazı ülkelerden göç eden öğrenciler okul,
çevreleri ve hastalar tarafından daha fazla stigmaya (damgalamaya) maruz
kalmakta ve öğrenim/klinik deneyimlerini daha olumsuz algılamaktadırlar.
Sonuçlar:
Yabancı uyruklu öğrencilerin dil, kültür ve inanç farklılıklarından
dolayı yaşadıkları sorunlar öğrenim süreçlerine olumsuz şekilde yansımaktadır.
Öğrencilerin bulundukları ülkeye uyum sağlamaları için dil eğitiminin
arttırılması ve öğrencilerin sosyalleşmesine aracılık edilmesi önerilmektedir.
Anahtar
Kelimeler: göçmen; göç;
yabancı uyruklu öğrenci; hemşirelik; deneyim
ABSTRACT
The Study
Process Experience of Foreing Students in Nursing Department
Objective: This study
aims to determine the experiences of the foreign students studying in the
nursing department.
Method: The research
was planned according to the qualitative research paradigm based on the 32 item
checklist (COREQ), which is a guideline for qualitative studies. Data were
collected from foreign students studying at the Nursing Department of Faculty
of Health Sciences who were 2 nd, 3 rd and 4 rd grade students and had clinical
practice experience. The data were collected using a 12-question information
form and a 6-item structured interview form for demographic data of the
participants. Students were interviewed on a face-to-face basis for an average
of 20 minutes.
Result: The expected
outcome is the views and experiences about the educational and clinical
practice processes of foreign students. The theme that emerged after the
interviews is the differentiation of experiences according to the nationalities
of the students. Students who migrate from some countries are more likely to be
stigmatized (stigmatized) by schools, circles, and patients, and perceive their
learning/clinical experience more negatively.
Conclusions: Problems
experienced by foreign students due to differencies for language, culture and
beliefs are reflected negatively on the learning process. It is recommended
that language education should be increased and the socialization of students
should be mediated to adapt the students to the country.
Keywords: immigrant; immigration; foreign student; nursing;
experience
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.