Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini seçme nedenlerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 180 hemşirelik 1. sınıf öğrencisinden araştırmaya katılmayı kabul eden 141 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Bilgi formu ve Hemşirelikte Meslek Seçim Ölçeği (HMSÖ) kullanılarak 14 Mart -1 Nisan 2016 tarihleri arasında toplanmış, yüzde, ortalama, ANOVA, t testleri, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri ile değerlendirilmiştir
Bulgular: HMSÖ göre öğrenciler ölçek toplamında %52.34±%14.54, mesleğe uygunluk %54.21±%19.99 ve yaşamsal nedenler %48.90±%15.10 alt boyutlarında yüzde ortalamaları almıştır. Özellikle üniversite giriş sınavından sonra meslek seçiminde hemşireliği ilk beş tercihi arasına yerleştiren, bir hemşireden hizmet alan öğrencilerin mesleğe uygunluk alt boyutu ve ölçek toplam yüzde ortalamaları yüksektir. Lisans giriş puanı sadece hemşireliğe yettiği için hemşireliği tercih eden öğrencilerin mesleğe uygunluk alt boyut yüzde ortalamaları düşükken, yaşamsal faktörler alt boyut yüzde ortalamaları yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin hemşireliği; iş imkânının fazla olması aynı zamanda kendi istek ve ilgileri doğrultusunda, ailelerinin ve meslekte çalışan kişilerin teşviki ile ve ekonomik faktörlerin de cazip gelmesi nedeniyle seçtikleri ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda nitelikli hemşirelerin yetişebilmesi için öğrencilerin istek, yetenek ve başarılarını artırmaya yönelik programların planlanması ve uygulanması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: Hemşireler, hemşirelik, meslekler, öğrenciler.
Aim: The study aimed at identifying reasons for choosing nursing profession of first grade nursing students.
Methods: The study designed in descriptive model, was also carried out in Karadeniz Technical University Faculty of Health Sciences with 141 students who agreed to participate in the study from 180 first grade nursing students. The data were gathered using Information Form and Scale of nurse career choice (SNCC) between the 14 March -1 April 2016 and were analysed with percentages, means, ANOVA, T tests, Mann Whitney U and Kruskall Wallis tests.
Results: According to SNCC; students’ mean total percent score was 52.34%±14.54%, mean percent score for professional suitability was 54.21%±19.99% and mean percent score for vital reasons were 48.90%±15.10%. Especially professional suitability percent scores and total scale percent scores of those who made first five career options nursing during the profession selection period after university entrance exam and were served by nurses were high. Percent scores vital reasons of those who preferred nursing because their university entrance grades were enough only for nursing schools were higher while percent score of professional suitability were lower (p<0.05).
Conclusion: It was explored that students preferred nursing due to high employment possibility in nursing, being interested in nursing, encouragements of families and health care staff and attractive economic factors. In this direction, it may be suggested to plan and implement programs to increase students' will, ability and success in order to train qualified nurses.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.