Aim: To evaluate the relationship between communication skills and perceived stress of nursing students during the first clinical experience.
Methods: The cross-sectional descriptive study was conducted with 225 nursing students over the period of February 2018 and June 2018. The students compared the following criteria: willing to participate in the study, being in first clinical experience. The Communication Skills Scale, the Perceived Stress Scale, and the Individual Identification Form were used for collecting data.
Findings: It showed that nursing students’ level of communication skills was high and the level of perceived stress was moderate. There was a weak positive correlation between nursing students’ communication skills and perceived stress.
Conclusion: Considering that the stress level of students is moderate and the communication skills level is high, this result can be considered as a positive outcome. Effective communication skills are needed to minimize the high stress experienced in clinical practice.
The authors would like to thank all of students participant who shared their opinion. Conflict of interest has not been declared by the authors. The authors have not received financial support for the research, authorship, and/or publication of this article.
Amaç: İlk klinik deneyimde hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ile algılanan stresleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı çalışma, Şubat 2018 ve Haziran 2018 tarihleri arasında 225 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Öğrenciler aşağıdaki kriterleri karşıladı: çalışmaya katılmaya gönüllülük, ilk klinik deneyiminde olma. Veri toplamada İletişim Becerileri Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve Birey Tanılama Formu kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyinin yüksek, algılanan stres düzeyinin orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ile algılanan stresleri arasında bir zayıf pozitif korelasyon vardı.
Sonuçlar: Öğrencilerin stres düzeyinin orta ve iletişim becerileri düzeyinin yüksek olduğu göz önüne bulundurulduğunda, bu sonuç olumlu bir çıktı olarak düşünülebilir. Klinik uygulamalarda yaşanan yüksek stresi en aza indirmek için etkili iletişim becerilerine ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 2 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.