Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEZUNİYET AŞAMASINDAKİ ÖĞRENCİLERİN MESLEKTAŞLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE MESLEKİ BEKLENTİLERİNİN BELİRLENMESİ: PARAMEDİK BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 4, 461 - 467, 15.12.2021
https://doi.org/10.17049/ataunihem.788361

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, paramedik bölümünde okuyan öğrencilerin meslektaşları ve mesleki beklentileri hakkındaki görüşlerini belirlemektedir.
Yöntem: Bu çalışmanın evrenini, 2018-19 ve 2019-20 akademik yıllarında mezun olma hakkına sahip öğrenciler oluşturmaktadır. Veriler, literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan, üç bölümden oluşan veri toplama formu ile toplanmıştır. Formun ilk bölümü öğrencilerin tanıtıcı özellikleri hakkında 7 sorudan oluşmaktadır. İkinci bölüm, öğrencilerin meslektaşları hakkındaki görüşlerini iyi, orta ve kötü olarak ifade ettikleri 11 ifadeden oluşmaktadır. Üçüncü bölümde, öğrencilerin mesleki beklentilerini belirlemek için ‘katılıyorum, kararsızım ve katılmıyorum’ seçeneklerini içeren 17 ifade (üçlü likert ölçeği) vardı. Veriler, %95’lik güven aralığında, anlamlılık p<0.05 şeklinde, Statistical Package for Social Sciences programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın sonucunda öğrencilerin meslektaşlarıyla ilgili görüşlerinin ortalama puanı 19.17±3.30 (iyi) ve mesleki beklentinin ortalama seviyesi 33.16±1.58’dir (yüksek).
Sonuç: Çalışmaya göre; öğrencilerin meslektaşlarına yönelik görüşlerinin ve mesleki beklenti düzeylerinin yüksek/iyi olduğu belirlendi. Öğrencilerin meslektaşları hakkında görüşleri iyi, mesleki beklenti düzeyleri yüksek olsa da aksini belirttikleri ifadeler olduğu da unutulmamalıdır.

Kaynakça

  • 1. Yıldırım D, Sarı E, Gündüz S, Yolcu S. Paramedik Eğitiminin Dünü ve Bugünü. Smyrna Tıp Dergisi 2014:51-3.
  • 2. Kaba H. Türkiye’de Paramedik Mesleği ile İlgili Yayınların İncelenmesi (1996-2015). Turkiye Klinikleri Journal of Medical Medical Ethics 2016;24(3):87-94.
  • 3. Özel G, Akbuğa Özel B, Özcan C. Acil Tıp Sistemi ve Tarihçesi. Özel G, Akbuğa Özel B, Özcan C. İlk ve Acil Yardım Teknikerliği-Paramedik. Ankara, Güneş Tıp Kitabevleri, 2018.
  • 4. Kaya U. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Paramedik Eğitimi. PASHİD 2020;2(1):26-30.
  • 5. Yenal S, Gültekin T. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2019;7(1):58-66.
  • 6. Göllüce A, Avan H, Karsu F. Öğrenci Gözüyle Paramedik Mesleği. Hastane Öncesi Dergisi 2017;2(1):1-9.
  • 7. Tuygar ŞF. Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;6(2):92-100.
  • 8. Dolmacı N, Duran Y. Ön Lisans Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Zorunlu Staj Uygulamasına İlişkin Görüşleri, Sorunları ve Çözüm Önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017;9(21-Özel Sayı):254-67.
  • 9. Sönmez D. Z., Göç E. Bir Grup Meslek Yüksekokulu Öğrencisinin Akademik Özyeterlik ve Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. HOD 2018;3(1):43-54.
  • 10. Gürbüz P, Yetiş, G, Çırak Z. D. İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Mesleki Uygulamaları Yapma ve Yeterli Hissetme Durumlarının Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2019;7(2):170-7.
  • 11. Delibaş L, Dürmüş G, Ekren A, Bilir İ, Çelikli S. Öğrencilerin Yaz Stajından Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Anestezi, Diyaliz ve Paramedik Programı Örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi 2019;4(2):55-65.
  • 12. Demirağ H, Hintistan S. İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 2019;2(1):46-55.
  • 13. Tokur Kesgin M, Çıtak Bilgin N, Ayhan F. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamaya İlişkin Görüşleri: Genel Uygulama Dersi Örneği. Social Sciences Studies Journal 2018;4(22):3805-16.
  • 14. Hançer Aydemir D. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaz Stajı Uygulamasına Bakışı: Sağlık Hizmetleri Örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi 2016;1(1):034-042.
  • 15. Dikmen Aydın Y, Şahin Orak N, Gürkan A, Aslan G, Demir F. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitimleri Sırasında Hemşirelerden Aldığı Desteğin Değerlendirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi 2017;3(3):109-15.
  • 16. Yenal S, Çelikli S. İlk ve Acil Yardım Programı Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda ve Ambulans İstasyonlarında Karşılaştıkları Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2013;1(2):7-15.
  • 17. Tunç Y, Dal M. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüş ve Önerileri: Iğdır Üniversitesi Örneği. Researcher: Social Sciences Studies 2018;6(3):377-403.

DETERMINATION OF GRADUATION STAGE STUDENTS’ OPINIONS ABOUT THEIR COLLEAGUES AND PROFESSIONAL EXPECTATIONS: EXAMPLE OF PARAMEDIC DEPARTMENT

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 4, 461 - 467, 15.12.2021
https://doi.org/10.17049/ataunihem.788361

Öz

Aim: The aim of this study is to determine of paramedic students’ opinions about their colleagues and professional expectations.
Method: The universe of this study consists of students who have the right to graduate in the 2018-19 and 2019-20 academic years. The data were collected with a data collection form consisting of three parts, prepared by the researchers in line with the literature. The first part of the form consists of 7 questions about the demographic characteristics of the students. The second part consists of 11 statements in which students express their opinions about their colleagues as "good, moderate and bad". The evaluation in the department was made with a triple Likert scale in the directions of bad (0), moderate (1) and good (2). In the third part, there were 17 expressions (triple Likert scale) containing the options' I agree, undecided and disagree 'to determine students' professional expectations. The data were analyzed in the Statistical Package for Social Sciences program at 95% confidence interval, significance as p<0.05.
Results: As a result of the study, the average score of students' opinions about their colleagues was 19.17±3.30 (good) and the average level of professional expectation was 33.16±1.58 (high).
Conclusion: According to the study; It was determined that students' views towards their colleagues and their professional expectation levels were high/good. It should not be forgotten that although the students have good views about their colleagues and their professional expectation levels are high, there are expressions that they stated otherwise.

Kaynakça

  • 1. Yıldırım D, Sarı E, Gündüz S, Yolcu S. Paramedik Eğitiminin Dünü ve Bugünü. Smyrna Tıp Dergisi 2014:51-3.
  • 2. Kaba H. Türkiye’de Paramedik Mesleği ile İlgili Yayınların İncelenmesi (1996-2015). Turkiye Klinikleri Journal of Medical Medical Ethics 2016;24(3):87-94.
  • 3. Özel G, Akbuğa Özel B, Özcan C. Acil Tıp Sistemi ve Tarihçesi. Özel G, Akbuğa Özel B, Özcan C. İlk ve Acil Yardım Teknikerliği-Paramedik. Ankara, Güneş Tıp Kitabevleri, 2018.
  • 4. Kaya U. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Paramedik Eğitimi. PASHİD 2020;2(1):26-30.
  • 5. Yenal S, Gültekin T. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2019;7(1):58-66.
  • 6. Göllüce A, Avan H, Karsu F. Öğrenci Gözüyle Paramedik Mesleği. Hastane Öncesi Dergisi 2017;2(1):1-9.
  • 7. Tuygar ŞF. Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;6(2):92-100.
  • 8. Dolmacı N, Duran Y. Ön Lisans Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Zorunlu Staj Uygulamasına İlişkin Görüşleri, Sorunları ve Çözüm Önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017;9(21-Özel Sayı):254-67.
  • 9. Sönmez D. Z., Göç E. Bir Grup Meslek Yüksekokulu Öğrencisinin Akademik Özyeterlik ve Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. HOD 2018;3(1):43-54.
  • 10. Gürbüz P, Yetiş, G, Çırak Z. D. İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Mesleki Uygulamaları Yapma ve Yeterli Hissetme Durumlarının Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2019;7(2):170-7.
  • 11. Delibaş L, Dürmüş G, Ekren A, Bilir İ, Çelikli S. Öğrencilerin Yaz Stajından Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Anestezi, Diyaliz ve Paramedik Programı Örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi 2019;4(2):55-65.
  • 12. Demirağ H, Hintistan S. İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 2019;2(1):46-55.
  • 13. Tokur Kesgin M, Çıtak Bilgin N, Ayhan F. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamaya İlişkin Görüşleri: Genel Uygulama Dersi Örneği. Social Sciences Studies Journal 2018;4(22):3805-16.
  • 14. Hançer Aydemir D. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaz Stajı Uygulamasına Bakışı: Sağlık Hizmetleri Örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi 2016;1(1):034-042.
  • 15. Dikmen Aydın Y, Şahin Orak N, Gürkan A, Aslan G, Demir F. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitimleri Sırasında Hemşirelerden Aldığı Desteğin Değerlendirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi 2017;3(3):109-15.
  • 16. Yenal S, Çelikli S. İlk ve Acil Yardım Programı Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda ve Ambulans İstasyonlarında Karşılaştıkları Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2013;1(2):7-15.
  • 17. Tunç Y, Dal M. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüş ve Önerileri: Iğdır Üniversitesi Örneği. Researcher: Social Sciences Studies 2018;6(3):377-403.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Kaya 0000-0002-0911-4886

Meryem Güvenir 0000-0002-9702-9947

Tuğçe Balcı Okcanoğlu 0000-0003-0613-765X

Aslı Aykaç 0000-0002-4885-5070

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Kaya U, Güvenir M, Balcı Okcanoğlu T, Aykaç A. MEZUNİYET AŞAMASINDAKİ ÖĞRENCİLERİN MESLEKTAŞLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE MESLEKİ BEKLENTİLERİNİN BELİRLENMESİ: PARAMEDİK BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2021;24(4):461-7.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.