Today, the number of consumers who prefer to shop at virtual stores is
increasing.In addition to the traditional to reconcept, the virtual store concept has given new
dimensions to marketing strategies. Virtuals to reshopping offers opportunities for businesses to
increase profit margins with lower costs in today's competitive environment. Some of these
opportunities have emerged with consumers' instant buying behaviors, making the importance of
the virtuals to reatmosphere in the marketing activities of businesses.
Elements of the virtuals to reatmosphere and the socio-demographic structure of
consumers were tested in the model considered as independent variables affecting instant purchase.
In the virtuals to reenvironment, there are factors that affect consumers' instant purchases. In this
study, it is aimed to measure the effects of the virtuals to reatmosphere elements and the sociodemographic characteristics of the consumers on the instant purchase.
Data were collected by survey method among 384 consumers. Descriptive statistical tests
(frequency, mean, percentand Standard deviation) and inferential statistical tests (correlation and
regression analyzes) were used in the analysis of the data. The data collected by the questionnaire
in the survey were subjected to normality test. Non-parametrictests Mann-Whitney-U and KruskalWallis-H were used to determine whether the findings were statistically differentiated.
As a result of this study, it is partially accepted that there is a statistically significant
relationship between consumers' instant buying behavior and virtuals to reatmosphere.
Inpurchasers, instant purchase behavior due to virtuals to reatmosphere is observed, but the size
of purchasing behavior is low.
Internet Virtual Store and Atmosphere ConsumerBehavior Impulse Buying
Günümüzde sanal mağazalardan alışveriş yapmayı
tercih eden tüketici sayısı artmaktadır. Geleneksel mağaza anlayışının yanında
sanal mağaza anlayışı pazarlama stratejilerine yeni boyutlar kazandırmıştır.
Sanal mağaza alışverişi günümüz rekabet ortamında işletmelerin düşük maliyetler
ile kar marjlarını artırmalarına fırsatlar sunmuştur. Bu fırsatların bazıları
tüketicilerin anlık satın alma davranışlarıyla ortaya çıkarak işletmelerin
pazarlama faaliyetlerinde sanal mağaza atmosferinin önemini gündeme
getirmiştir.
Sanal mağaza
atmosferinin unsurları ve tüketicilerin sosyo demografik yapısı anlık satın
almayı etkileyen bağımsız değişkenler olarak kabul edilen modelde belirlenen
unsurlar test edilmiştir. Sanal mağaza ortamında tüketicilerin anlık satın
almalarını etkileyen faktörler vardır. Bu çalışmada sanal mağaza atmosferi unsurlarının ve
tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerinin anlık satın almaya olan etkisi
ölçülmek istenmiştir.
Araştırmada 384 tüketiciden anket yöntemi ile veri
toplanmıştır. Verilerin
analizinde, tanımlayıcı istatistik testleri (frekans, ortalama, yüzde ve
standart sapma) ve çıkarımsal istatistik testleri (Korelasyon ve Regresyon
analizleri) kullanılmıştır. Araştırmada anket formu ile toplanan veriler,
normallik testine tabi tutulmuştur. Bulguların istatiksel olarak farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek için non-parametrik testler olan Mann-Whitney –U
ve Kruskal-Wallis-H testlerinden faydalanılmıştır.
Bu
çalışma sonucunda, tüketicilerin anlık satın alma davranışı ile
sanal mağaza atmosferi arasında istatiksel düzeyde anlamlı ilişki olduğu kısmen
kabul edilmiştir. Tüketicilerde sanal mağaza atmosferine bağlı anlık satın alma
davranışı görülmekle birlikte, satın alma davranışının boyutu düşük seviyededir.
İnternet Sanal Mağaza ve Atmosferi Tüketici Davranışı Anlık Satın Alma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 33 Sayı: 1 |