Bu çalışmanın amacı, Türkiye-Avrupa
Birliği ilişkilerinin yürütülmesi ve Avrupa Birliği’ne katılım müzakereleri
sürecinde, medyanın gündemi belirlemesindeki olası rolünü, algı yönetimi
yaklaşımı çerçevesinde incelemektir. Bu doğrultuda çalışmada, “amaçlı örnekleme
yöntemi” ile Türkiye’nin ulusal çapta yayın yapan en yüksek tirajlı iki
gazetesi; Sabah ve Hürriyet gazeteleri incelenmiştir. 01 Ocak 2011 ve 31 Aralık
2016 tarihleri arasında yayınlanan AB- TR haberlerinin kamuoyunda nasıl algı
oluşturduğu içerik analizi yöntemine tabi tutularak incelenmektedir. Araştırmadan
elde edilen verilere göre, Hürriyet ve Sabah gazetelerinin ilk sayfalarında
çıkan haberlerin güvenlik, iç politika, dış politika, demokratikleşme ve
ekonomi başlıklarından oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Hürriyete Gazetesi
üzerinde yapılan incelemeye göre, Tr-AB ilişkileri ve katılım müzakerelerine
ilişkin toplam 162 haberde en fazla “iç politika”ya vurgu yapılırken, en az
işlenen konunun “ekonomi” olduğu ortaya konmuştur. Oluşturulan bu beş kategori
için iki gazetede de verilen olumlu haber sayısı, olumsuz haber sayısına
nazaran daha az görülmekte, her iki gazetede olumlu haber sayısı eşit
verilmektedir. Bu sonuçlardan hareketle,
ele alınan yazılı basın haberlerinde Türkiye-Avrupa Birliği ilişkileri
ve katılım
müzakereleri ile ilgili olumsuz bir algı yönetimi olduğu ve bu algı yönetiminde
de demokratikleşme hususunun payı olduğu çıkarımına varılabilir.
Algı Yönetimi Avrupa Birliği AB-Türkiye İlişkileri Medya Yazılı Basın
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 33 Sayı: 3 |