İnsanların belli
bir konu hakkında karar alma sürecini etkileyen korku temelli ikna yöntemi olan
korku çekiciliği, propaganda disiplinin önemli bir unsurudur. Özellikle savaş
dönemlerinde kitleleri kendi safına çekmek isteyen grupların propaganda posterlerinde,korku
çekiciliğinin sıklıkla kullandığı gözlemlenmiştir. Propaganda posterlerinin ilk
defa uluslararası düzeyde Birinci Dünya Savaşı'nda yoğun olarak kullanıldığı
düşünüldüğünde, bu savaşta korku çekiciliğinin propaganda amaçlı nasıl ve ne
yönde kullandığı önemli bir konu haline gelmiştir.
Bu çalışmada Birinci Dünya
Savaşı'nda kullanılan propaganda posterleri korku çekiciliği bağlamında
incelenmeye çalışmıştır. Çalışma, Birinci Dünya Savaşı'nda ilk profesyonel
propaganda ofisi olan Savaş Propaganda Bürosu'nun (diğer adıyla Wellington
House) kurulduğu Büyük Britanya İmparatorluğu özelinde gerçekleştirilmiştir. WW1Propaganda
sitesi tarafından belirlenen Britanya İmparatorluğu'nun propaganda posterleri
çalışma kapsamında incelenmiştir. Toplam 306 propaganda posteri içerisinden
içerik analizi yöntemi kullanılarak 5 korku çekiciliği temalı propaganda
posteri belirlenmiştir.Daha sonra bu posterler Fransız Roland Barthes'ın düzanlam
(denotation) ve yananlam (connotation) boyutunda göstergebilimsel analize tabi
tutularak ele alınmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde; İngilizlerin
Birinci Dünya Savaşı'nda propaganda posterlerinde korku çekiciliği kavramını
yeterli ölçüde kullanmadıkları, kullanılan korku çekiciliği posterlerinde ise
Almanların sunum kodları içerisinde "barbar","işgalci" ve
"sömürgeci" metaforlarında yansıtıldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 15 |