Mizah çekiciliği, mizahi öğeler
kullanılarak insanların dikkatini çekmek ve belli bir fikir üzerine insanları
ikna etmek amacıyla kullanılan iletişim tekniğidir. Propaganda disiplini
içerisinde mizah çekiciliği kavramının önemli bir yeri bulunmaktadır. Özellikle
2. Dünya Savaşı'nda Nazi propagandası halkın dikkatini çekmek ve belli
fikirleri empoze etmek için mizah çekiciliği kavramından yoğun olarak yararlanmıştır.
Bu çalışmada Naziler tarafından mizah çekiciliği bağlamında propaganda amaçlı
en sık kullanılan "Lustige Blätter" isimli Alman mizah dergisinin 2.
Dünya Savaşı'nda mizah çekiciliği bağlamında nasıl ve ne yönde kullanıldığı ele
alınmıştır. Bu amaçla, çalışmada Calvin College Araştırma Birimi tarafından
tespit edilen Lustige Blätter'in en etkili 30 kapak resmi içerisinden, amaçlı
örneklem metodu kullanılarak seçilen 10 kapak görseli (Dünya, Yıkım, Churchill,
Kral, Roosevelt, İngiltere, Ahtapot, Yahudi, Sovyetler, V1Füzesi) Fransız Dil
Bilimci Roland Barthes'ın düzanlam (dénotation) ve yananlam (connotation) boyutunda
nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi
ile incelenmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgular ışığında, Nazi
propagandasının mizah çekiciliği bağlamında Alman halkını; Müttefiklerin
Yahudilerce yönlendirildiği ve Müttefiklerin Yahudilerin çıkarlarına hizmet
ettiği yönünde ikna etmeye çalıştığı ortaya çıkarılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 16 |