Öz
Bu çalışmanın amacı 9. Sınıf kimya dersinde periyodik cetveldeki element
sembollerinin öğretiminde isim türetme tekniğinin etkililiğini belirlemektir.
Araştırma Ankara Yenimahalle Teknik ve Endüstri Meslek Lisesinde yapılmıştır.
Çalışmanın örneklemini oluşturan toplam 83 öğrenci kontrol ve deney grubu
olarak ikiye ayrılmıştır. Çalışmada her iki gruba uygulanan ön-test sonucunda
grupların puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır (p>0.05). Deney grubuna isim türetme tekniği ile kontrol grubuna
ise düz anlatım tekniği ile elementlerin sembollerinin öğretilmesinden sonra her
iki gruba son-test uygulaması yapılmıştır. Son-test puan ortalamalarına göre
deney grubunun puan ortalaması kontrol grubuna göre yüksek bulunmuştur. İki
grubun son-test ortalamaları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı
(p<0.05) bulunmuştur. Araştırma bulguları bir bütün olarak değerlendirildiğinde
isim türetme tekniğinin element sembollerinin öğretiminde etkili olduğu
görülmüştür.
Anahtar Sözcükler: Element ve Semboller, Düz anlatım Yöntemi, İsim
türetme
Turkish Art and Art Education handled more seriously and in a decisive
The aim of this study is to determine the effectiveness of the name derivation
technique in teaching the symbols of the periodic elements in the chemistry
courses for the 9th grade in the secondary education. The study was implemented
the Yenimahalle Technical and Vocational High School in Ankara. The sample
consisted of 83 secondary education students divided into two groups as the
control and experimental group. In the study, by applying pre-test to determine
the level knowledge of the students about the symbols of the elements, it was
found not a significant difference between two groups (p>0.05). Then, post-test
was applied to the groups after the symbols of the elements were lectured to the
control group with the narrative method and to the experimental group with the
name derivation technique. According to the post-test mean, experimental
groups’ mean were found higher than control group mean. The difference
between the post-test means of the experimental and control group were found
statistically significant (p<0.05). When evaluated the findings of the study as a
whole, “the name derivation technique” has been found as an effective technique
in teaching of the symbols of the periodic elements.
Keywords: Elements symbols, Narrative teaching methods, Name
derivation