Öz
Gerek pedagojik ve gerekte matematik alan bilgi yeterliliğinin önemli bir
bileşeni hatayı tespit edebilmektir. Bu çalışmada, matematik öğretmen
adaylarının geometrik alan bilgileri onların hataya yaklaşımları ile ortaya
konulmaya çalışılmıştır. Çalışma amacına yönelik adaylara iki farklı soru tipi
içeren 4 soruluk açık uçlu test uygulanmıştır. Testteki sorulardan 2 tanesinin soru
ifadeleri yanlış yazılmış ve matematik öğretmen adaylarından bu ifadelerdeki
hataları bulmaları beklenmiştir. Geri kalan 2 test sorusu, soru ifadeleri doğru
yazılmış fakat yanlış çözümleri yanlış yapılmış ve matematik öğretmen
adaylarından bu çözümlerdeki hataları bulmaları beklenmiştir. Açık uçlu test
sorularının tamamı Öklit geometride üçgen eşitsizliği kullanmayı gerektiren
sorulardan oluşturulmuştur. Çalışma bir devlet üniversitesindeki 34 matematik
öğretmen adayı üzerinde yapılmıştır. Sorulara verilen cevaplar incelendiğinde,
öğretmen adaylarının hatanın tespiti ve sebebinin doğru açıklanmasında zorluk
yaşadıkları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Matematik öğretmen adayı, geometri alan bilgisi,
konu alan bilgisi, pedagojik alan bilgisi, hata yaklaşımı
An important component of both pedagogical and mathematics content
knowledge adequacy is able to detect the errors. In this study, pre-service
mathematics teachers’ geometric content knowledge has been put forward in
terms of their approaches to errors. In the accordance with this purpose, a test
included two different type of question that consisted of four open-ended
questions was carried out. In this test, the statements of two of questions were
written incorrectly and the pre-service mathematics teachers were expected to
find out the errors in the statements. The rest two questions were written
correctly but solved incorrectly and the pre-service mathematics teachers were
expected to find out the errors in the solutions. All of the open-ended test
questions has been formed that those is required to triangle inequality in
Euclidean geometry. This study carried out on 34 pre-service mathematics
teachers in a state university. The responses to the questions showed that preservice
mathematics teachers had difficulties in interrogating the reasons
underlying the errors made in answering the questions.
Key Words: Pre-service mathematics teachers, geometry content
knowledge, subject-matter knowledge, pedagogical content knowledge, error
approach.