The aim of this study is to determine the views of pre-service science and technology teachers about nature of technology.Pre-service science and technology teachers have been joined in this research.In order to determine the pre-service teachers’ views about the nature of technology “Instrument Views on Nature of Technology” was used.Pre-service science and technology teachers interviews have been done in order to reveal participants’ views on nature of technology in depth. At the end of the research, it has been reached that preservice teachers have misconceptions about the nature of technology. Although the pre-service teachers have acceptable views about definition of technology, these pre-service teachers have realistic views about influence of society on technology. The pre-service teachers have inadequate views about relationship between technology and science, especially the pre-service teachers not know the technology advancing as independent from science. The pre-service teachers have traditional views about social of technology
Bu çalışmanın amacı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının teknolojinin doğası hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmaya Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan fen ve teknoloji öğretmen adayları katılmıştır. Teknolojinin doğası hakkındaki görüşleri belirlemek için “Teknolojinin Doğası Hakkında Görüşler” anketi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının teknolojinin doğası hakkındaki görüşlerini daha detaylı incelemek için fen ve teknoloji öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının teknolojinin doğası konusunda kavram yanılgılarına sahip oldukları bulunmuştur. Öğretmen adaylarının teknolojinin tanımı konusunda kabul edilebilir bir görüşe sahip olmalarına rağmen toplumun teknoloji üzerine etkisi konusunda gerçekçi görüşe sahip oldukları görülmektedir. Öğretmen adaylarının bilim ile teknoloji arasındaki ilişki konusunda bazı özellikler bakımından yetersiz bakış açısına sahip oldukları, özellikle de teknolojinin bilimden bağımsız olarak ilerleyebildiğini bilmedikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının teknolojinin sosyal yapısında yetersiz görüşe sahip oldukları görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Bilim, Teknoloji, Teknolojinin doğası, Fen ve teknoloji öğretmen adayları.
Is the Technology Application of Science? The Views of Pre-service Science and Technology Teachers
The aim of this study is to determine the views of pre-service science and technology teachers about nature of technology. Pre-service science and technology teachers have been joined in this research. In order to determine the pre-service teachers’ views about the nature of technology “Instrument Views on Nature of Technology” was used. Pre-service science and technology teachers interviews have been done in order to reveal participants’ views on nature of technology in depth. At the end of the research, it has been reached that preservice teachers have misconceptions about the nature of technology. Although the pre-service teachers have acceptable views about definition of technology, these pre-service teachers have realistic views about influence of society on technology. The pre-service teachers have inadequate views about relationship between technology and science, especially the pre-service teachers not know the technology advancing as independent from science. The pre-service teachers have traditional views about social of technology.
Keywords: Science, Technology, Nature of technology, Pre-service Science and Technology Teachers
Bilim Teknoloji Teknolojinin doğası Fen ve teknoloji öğretmen adayları
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 29 |