Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVRENSEL DEĞERLER ÜZERİNE BİR İNCELEME: VİKİNGLER ÇİZGİ FİLM ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 41, 26 - 43, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.733890

Öz

Bu araştırma çizgi filmlerde yer alan evrensel değerler ve bu değerlere ne sıklıkta yer verildiğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. İncelenecek olan çizgi filme 5 -6 yaş grubundaki 300 çocuğa televizyonda izlemeyi en çok tercih ettikleri çizgi film sorularak karar verilmiştir. Bu kapsamda Vikingler çizgi filmi incelemeye alınmıştır. Doküman incelemesi için ana kategori olarak Unesco’nun yaşayan değerler eğitimi programında yer verilen evrensel değerler olarak kabul edilen işbirliği, mutluluk, dürüstlük, alçakgönüllülük/tevazu, sevgi, barış, saygı, sorumluluk, sadelik, hoşgörü/tolerans, özgürlük ve birlik/dayanışma değerleri seçimiştir. Vikingler çizgi filminin sosyal paylaşım sitesi youtube’de en çok izlenen 20 bölümü bu değer listesi bakımından içerik analizi yöntemiyle derinlemesine incelenmiştir. Sonuçlar Vikingler çizgi filminde sadelik dışındaki tüm evrensel değerlere yer verildiğini göstermiştir. Vikingler çizgi filminde en sık yer verilen değerler; sevgi, mutluluk, saygı ve işbirliği iken, en az sıklıkta yer verilen değerler barış, birlik ve özgürlüktür. Çizgi film katakterlerinin izleyenlerini etkilediği ve bu sayede değer kazanımının da etkileneceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Referans1 Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14
  • Referans2 Berkowitz, M. W. (2002). The science of character education. Bringing in a new era in character education, (508), 43-63.
  • Referans3 Can, A. (1996). Çocuk ve çizgi film. Konya: Özeğitim.
  • Referans4 Catzoli-Robles, L. (2016). Concepción de paz y convivencia en el contexto escolar. Ra Ximhai, 12(3), 433-444.
  • Referans5 Cekaite, A., & Andrén, M. (2019). Children’s laughter and emotion sharing with peers and adults in the preschool. Frontiers in Psychology, 10, 852.
  • Referans6 Cengiz, Ş., & Duran, E. (2017). Okul öncesi dönemine ait hikâye ve masallardaki değerlerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(191).
  • Referans7 Duman, G. (2014). Evaluation of Turkish preschool curriculum objectives in terms of values education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 978-983.
  • Referans8 Dumova, T. (2007). Prosocial content in a local children's television program. International Journal of Technology, Knowledge and Society, 2(8).
  • Referans9 Einarsdottir, J., Purola, A. M., Johansson, E. M., Broström, S., & Emilson, A. (2015). Democracy, caring and competence: Values perspectives in ECEC curricula in the Nordic countries. International Journal of Early Years Education, 23(1), 97-114.
  • Referans10 Fichter, J.H. (2012). Sosyoloji nedir. (N. Çelebi, Çev.) Ankara: Anı.
  • Referans11 Helliwell, J. F., Layard, R., & Sachs, J. (2012). World happiness report [2012].
  • Referans12 Hökelekli, H. (2013). Psikoloji din ve eğitim yönüyle insani değerler. İstanbul: Dem Yayıncılık.
  • Referans13 Kamaraj, İ , Kerem, E . (2006). Erken çocukluk dönemi barış değerine evrensel bir bakış I. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 19 (19) , 93-104.
  • Referans14 Keskinoğlu, M.Ş. (2011). Mesnevi Temelli Değerler Eğitimi. İstanbul: Akademi yayıncılık.
  • Referans15 Oruç, C., Tecim, E., & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Referans16 Otten, E. H. (2000). Character education. ERIC Digest.
  • Referans17 Özyürek, A., Kaya, B., Yeşil, Z., & Karadaş, İ. (2018). Keloğlan Masalları çizgi filminin değerler açısından incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 1-11.
  • Referans18 Rashid, A. (2015). Impact of television cartoon channels on children in India. Journal of Indian Research, 3(2), 64-72.
  • Referans19 Santrock, J.W. (2017). Yaşam boyu gelişim. (G.Yüksel, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Referans20 Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 2307-0919.
  • Referans21 Şentürk, Ş., & Keskin, A. (2019). Rafadan Tayfa çizgi filminin milli ve evrensel değerler açısından değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 143-157.
  • Referans22 Tay, B., Durmaz, F. Z., & Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1).
  • Referans23 UNESCO (2002), Framework for action framework for action on values education in early childhood.
  • Referans24 Ülavere, P., & Veisson, M. (2015). Values and values education in Estonian preschool child care institutions. Journal of teacher education for sustainability, 17(2), 108-124.
  • Referans25 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Referans26 Yörükoğlu, A. (2006). Çocuk ruh sağlığı çocuğun kişilik gelişimi eğitimi ve ruhsal sorunları. İstanbul: Özgür
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Neslihan Kaymak 0000-0002-4376-4399

Ayşe Dilek Öğretir Özçelik 0000-0002-6380-4757

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Kaymak, N., & Öğretir Özçelik, A. D. (2020). EVRENSEL DEĞERLER ÜZERİNE BİR İNCELEME: VİKİNGLER ÇİZGİ FİLM ÖRNEĞİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 26-43. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.733890