Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 42, 80 - 97, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.841511

Öz

Okuma yazma becerilerinin kazanılmasında temel becerileri kapsayan erken okuryazarlık kavramı artık okul öncesi eğitimin önemli konularından biri durumuna gelmiştir. Erken okuryazarlık beceri olarak adlandırılan sesbilgisel farkındalık, sözcük bilgisi, yazı farkındalığı, harf bilgisi, dinlediğini anlama becerileri okul öncesi çocukların okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında temel teşkil etmektedirler. Öğretmen ve öğretmen adaylarının bu becerileri öğretme ve bu beceriler hakkındaki yeterlik algılarına dair alanyazında çeşitli çalışmalarla karşılaşmaktayız. Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının, okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına dair yeterliklerinin farklı değişkenlerle ile olan ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2019-2020 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören okul öncesi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı son sınıfında öğrenim gören toplam 82 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarına İlişkin Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS ile betimsel istatistiklerin yanında çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre cinsiyet, akademik başarı ortalaması ve öğrenim türüne bağlı olarak öğretmen adayları arasında okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlikleri arasında anlamlı farklılık olmazken, bölüme isteyerek gelme değişkeninde anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır.

Teşekkür

Bu çalışmada kullanılan “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarına İlişkin Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği” için kullanım izni veren meslektaşım Doç Dr. Döndü Neslihan Bay’a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S., Şimşek-Çetin, Ö. ve Bay, D.N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1), 244-263.
  • Aktan, E. K. (2001). Okul öncesi dönem çocuklarında Okuma Gelişimi ve Okumaya Hazırlık Programı’nın etkisinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alisinanoğlu, F. ve Şimşek, Ö. (2012). Investigation of the effects of writing and reading readiness studies on the writing preparation skills of pre-school children. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Altınkaynak, Ş. Ö. (2019). Okul öncesi dönemde erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-49.
  • Altınkaynak, S. Ö. ve Erkul, R. (2018). Determination of Pre-School Teachers' Competences to Prepare Children to Literacy. European Journal of Education Studies, 5(6), 228-243.
  • Altun, D., ve Tantekin-Erden, F. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının erken okuryazarlıkla ilgili görüşleri ve staj uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 241- 261.
  • Aram D. and Biron S. (2004) Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES preschoolers: differential contributions to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19, 588– 610.
  • Aslan, A. G. D. ve Akyol, A. K. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Aydın, R., Ömür, Y.E. ve Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 1-12.
  • Bay, N. D. (2008). Ana sınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayraktar, V. ve Temel, Z. F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programının çocukların okuma yazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 8-22.
  • Bilgi, A. D., Aslan, D. ve Açıkgöz, G. (2020). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazı Farkındalığı Becerilerini Değerlendirme Aracı’nın Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 24-43.
  • Bircan, E. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma becerisinin gelişimine yönelik rolleri ve uygulamalarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Mountain shadows fonolojik farkındalık ölçeğinin (ms-pas) Türkçe‟ye uyarlanması geçerlik güvenirlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 509-518.
  • Casey, A. ve Howe, K. (2002). Best practices in early literacy skills. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology IV (pp. 721-735). Bethesda, MD: NASP.
  • Cash, A. H., Cabell, S. Q., Hamre, B. K., DeCoster, J. and Pianta, R. C. (2015). Relating prekindergarten teacher beliefs and knowledge to children's language and literacy development. Teaching and teacher education, 48, 97-105.
  • Çetin, O. S. ve Bay, D.N. (2015). Enhancing the early reading skills: Examining the print features of preschool children's book. International Education Studies, 8(1), 113-124.
  • Çelenk, S. (2003). İlk okuma yazma öğretiminde kuluçka dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 75-80.
  • Dönmezler, E. (2016). Okul öncesi dönemde uygulanan okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1(1), 42-53.
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş. Ö. ve Erdoğan, Ö. (2013). An analysis of the literacy activities provided by preschool teachers. Elementary Education Online, 12(4), 1130-1148.
  • Ergül, C., Karaman, G., Akoğlu, G., Tufan, M., Sarıca, A. D. ve Kudret, Z. B. (2014). Early childhood teachers’ knowledge and classroom practices on early literacy. İlköğretim Online, 13(4), 1449-1472.
  • Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94-106.
  • Fırat, Z, Balcı, A. ve Kök, M. (2019). Okuma yazma bilerek ilkokula başlayan çocuklar hakkında ilkokul öğretmenlerinin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 48-63.
  • Gömleksiz M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 8(7), 202-221.
  • Gözüm, A. İ. C. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarında çalışma belleği ve engelleyici kontrol: Dikkatin aracı rolü. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 609-638.
  • Güleç, G. (2008). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile ilgili görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gündüz, F., ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Güneş, F. (2013) Okuma yazma öğrenme yaşı, Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4): 280-298 Invernizzi, M., Swank, L., Juel, C. and Meier, J. (2003). Phonological awareness literacy screening kindergarten. Charlottesville, VA: University Printing.
  • Justice L. M., Chow, S.M., Capellini C., Flanigan. K., and Colton S. (2003). Emergent literacy intervention for vulnerable preschoolers: relative effects of two approaches. American Journal of Speech-Language Pathology, 12, 320-332.
  • Kapıcı-Zengin, U. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Karaman, G. ve Güngör-Aytar, A. (2016). Erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme aracının (EOBDA) geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 516-541.
  • Kargın, T, Ergül, C, Büyüköztürk, Ş. ve Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik erken okuryazarlık testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 237-270.
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 173-189.
  • Lonigan C. J., Wagner R. K., Torgesen J. K. and Rashotte C. (2007). Test of preschool early literacy. Austin, TX: ProEd. MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf (29.11.2020 tarihinde indirilmiştir)
  • Nakip, C. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Neuman, S. B. ve Wright, T. S. (2010). Promoting language and literacy development for early childhood educators: A mixed-methods study of coursework and coaching. The Elementary School Journal, 111(1), 63-86.
  • Neuman, S.B., & Dickinson, D. K. (Eds.), (2001). Handbook of early literacy research. New York: Guilford Publications.
  • Otto, B. (2008). Literacy development in early childhood: Reflective teaching for birth to age eight. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Öğreti̇r-Özçeli̇k, A. (2018). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin görüş ve algılamalarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38 (3), 825-843.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 277-306.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma klavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. S. Balcı & B. Ahi (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parker, B. C. (2001). The relationship between attention and memory and school readiness in West Virginia preschoolers (Master of Arts thesis). Marshall University, West Virginia
  • Sarı, B. ve Aktan-Acar, E. (2013). Erken çocukluk dönemi fonolojik duyarlılık ölçeğinin (EÇDFDÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2195-2215.
  • Seferoğlu, S. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 77 – 88.
  • Swayze, M., and Dexter, C. (2018). Working memory and school readiness in preschoolers. Contemporary School Psychology, 22, 313-323.
  • Şenol, F. B. and Ergün, M. (2015). The comparison of teacher self-efficacy beliefs between pre-service preschool teachers and preschool teachers. Journal of Theoretical Educational Science, 8(3), 297-315.
  • Taşkın, N, Sak, R. ve Şahi̇n-Sak, İ. (2015). Okul öncesi dönemde okuma yazma öğretimi: öğretmen görüşleri. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 3rd National Congress of Child Development and Education (International Participations) (Congress Book).
  • Tuğluk, İ. H., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. İ. ve Gençdoğan, B. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 72-81.
  • Whitehurst, G. and Lonigan, C. (2001). Get ready to read. New York: NY. National Center for Learning Disabilities.
  • Yılmaz-Bolat, E. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları konusunda görüşleri: Mersin ili örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23 (1), 271-286.
  • Zajacova, A., Lynche, S.M. and Espenshade, T.J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in Higher Education, 46(6), 677-706.

A STUDY ON THE PROFICIENCIES OF PRESCHOOL PROSPECTIVE TEACHERS IN ORGANIZING READING AND WRITING PREPARATION ACTIVITIES

Yıl 2021, Sayı: 42, 80 - 97, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.841511

Öz

Dealing with the acquisition of basic reading and writing skills, the concept of early literacy has become an important subject in preschool education. Phonemic awareness, vocabulary, print awareness, letter awareness, and listening comprehension skills are among the early literacy skills that constitute the very foundation of reading and writing preparation. Many studies have been conducted investigating how professional and pre-professional teachers (PTs) perceive their own proficiencies in teaching these skills. This study aims to investigate the relationship between preschool pre-service teachers’ (PTs’) proficiency in creating and executing reading–writing preparation activities and different variables. The study’s universe consisted of preschool PTs enrolled in Çanakkale Onsekiz Mart University’s Faculty of Education during the 2019–2020 academic year and the study’s sample group was limited to 82 PTs in the final year of their Preschool Teaching Program in said university’s Department of Primary Education. Descriptive data were collected using the Scale for Determining Preschool Teachers’ Proficiency in Developing Reading and Writing Preparation Activities, which were then analyzed using SPSS and a multivariate analysis of variance (MANOVA). Although no meaningful difference was found between PTs’ proficiency in reading–writing preparation activities by gender, average academic performance, or preferred learning style, a meaningful difference was found when taking into consideration whether they had chosen to study this field of their own volition or because of external factors.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S., Şimşek-Çetin, Ö. ve Bay, D.N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1), 244-263.
  • Aktan, E. K. (2001). Okul öncesi dönem çocuklarında Okuma Gelişimi ve Okumaya Hazırlık Programı’nın etkisinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alisinanoğlu, F. ve Şimşek, Ö. (2012). Investigation of the effects of writing and reading readiness studies on the writing preparation skills of pre-school children. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Altınkaynak, Ş. Ö. (2019). Okul öncesi dönemde erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-49.
  • Altınkaynak, S. Ö. ve Erkul, R. (2018). Determination of Pre-School Teachers' Competences to Prepare Children to Literacy. European Journal of Education Studies, 5(6), 228-243.
  • Altun, D., ve Tantekin-Erden, F. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının erken okuryazarlıkla ilgili görüşleri ve staj uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 241- 261.
  • Aram D. and Biron S. (2004) Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES preschoolers: differential contributions to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19, 588– 610.
  • Aslan, A. G. D. ve Akyol, A. K. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Aydın, R., Ömür, Y.E. ve Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 1-12.
  • Bay, N. D. (2008). Ana sınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayraktar, V. ve Temel, Z. F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programının çocukların okuma yazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 8-22.
  • Bilgi, A. D., Aslan, D. ve Açıkgöz, G. (2020). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazı Farkındalığı Becerilerini Değerlendirme Aracı’nın Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 24-43.
  • Bircan, E. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma becerisinin gelişimine yönelik rolleri ve uygulamalarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Mountain shadows fonolojik farkındalık ölçeğinin (ms-pas) Türkçe‟ye uyarlanması geçerlik güvenirlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 509-518.
  • Casey, A. ve Howe, K. (2002). Best practices in early literacy skills. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology IV (pp. 721-735). Bethesda, MD: NASP.
  • Cash, A. H., Cabell, S. Q., Hamre, B. K., DeCoster, J. and Pianta, R. C. (2015). Relating prekindergarten teacher beliefs and knowledge to children's language and literacy development. Teaching and teacher education, 48, 97-105.
  • Çetin, O. S. ve Bay, D.N. (2015). Enhancing the early reading skills: Examining the print features of preschool children's book. International Education Studies, 8(1), 113-124.
  • Çelenk, S. (2003). İlk okuma yazma öğretiminde kuluçka dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 75-80.
  • Dönmezler, E. (2016). Okul öncesi dönemde uygulanan okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1(1), 42-53.
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş. Ö. ve Erdoğan, Ö. (2013). An analysis of the literacy activities provided by preschool teachers. Elementary Education Online, 12(4), 1130-1148.
  • Ergül, C., Karaman, G., Akoğlu, G., Tufan, M., Sarıca, A. D. ve Kudret, Z. B. (2014). Early childhood teachers’ knowledge and classroom practices on early literacy. İlköğretim Online, 13(4), 1449-1472.
  • Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94-106.
  • Fırat, Z, Balcı, A. ve Kök, M. (2019). Okuma yazma bilerek ilkokula başlayan çocuklar hakkında ilkokul öğretmenlerinin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 48-63.
  • Gömleksiz M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 8(7), 202-221.
  • Gözüm, A. İ. C. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarında çalışma belleği ve engelleyici kontrol: Dikkatin aracı rolü. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 609-638.
  • Güleç, G. (2008). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile ilgili görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gündüz, F., ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Güneş, F. (2013) Okuma yazma öğrenme yaşı, Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4): 280-298 Invernizzi, M., Swank, L., Juel, C. and Meier, J. (2003). Phonological awareness literacy screening kindergarten. Charlottesville, VA: University Printing.
  • Justice L. M., Chow, S.M., Capellini C., Flanigan. K., and Colton S. (2003). Emergent literacy intervention for vulnerable preschoolers: relative effects of two approaches. American Journal of Speech-Language Pathology, 12, 320-332.
  • Kapıcı-Zengin, U. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Karaman, G. ve Güngör-Aytar, A. (2016). Erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme aracının (EOBDA) geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 516-541.
  • Kargın, T, Ergül, C, Büyüköztürk, Ş. ve Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik erken okuryazarlık testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 237-270.
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 173-189.
  • Lonigan C. J., Wagner R. K., Torgesen J. K. and Rashotte C. (2007). Test of preschool early literacy. Austin, TX: ProEd. MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf (29.11.2020 tarihinde indirilmiştir)
  • Nakip, C. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Neuman, S. B. ve Wright, T. S. (2010). Promoting language and literacy development for early childhood educators: A mixed-methods study of coursework and coaching. The Elementary School Journal, 111(1), 63-86.
  • Neuman, S.B., & Dickinson, D. K. (Eds.), (2001). Handbook of early literacy research. New York: Guilford Publications.
  • Otto, B. (2008). Literacy development in early childhood: Reflective teaching for birth to age eight. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Öğreti̇r-Özçeli̇k, A. (2018). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin görüş ve algılamalarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38 (3), 825-843.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 277-306.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma klavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. S. Balcı & B. Ahi (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parker, B. C. (2001). The relationship between attention and memory and school readiness in West Virginia preschoolers (Master of Arts thesis). Marshall University, West Virginia
  • Sarı, B. ve Aktan-Acar, E. (2013). Erken çocukluk dönemi fonolojik duyarlılık ölçeğinin (EÇDFDÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2195-2215.
  • Seferoğlu, S. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 77 – 88.
  • Swayze, M., and Dexter, C. (2018). Working memory and school readiness in preschoolers. Contemporary School Psychology, 22, 313-323.
  • Şenol, F. B. and Ergün, M. (2015). The comparison of teacher self-efficacy beliefs between pre-service preschool teachers and preschool teachers. Journal of Theoretical Educational Science, 8(3), 297-315.
  • Taşkın, N, Sak, R. ve Şahi̇n-Sak, İ. (2015). Okul öncesi dönemde okuma yazma öğretimi: öğretmen görüşleri. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 3rd National Congress of Child Development and Education (International Participations) (Congress Book).
  • Tuğluk, İ. H., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. İ. ve Gençdoğan, B. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 72-81.
  • Whitehurst, G. and Lonigan, C. (2001). Get ready to read. New York: NY. National Center for Learning Disabilities.
  • Yılmaz-Bolat, E. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları konusunda görüşleri: Mersin ili örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23 (1), 271-286.
  • Zajacova, A., Lynche, S.M. and Espenshade, T.J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in Higher Education, 46(6), 677-706.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yahya Han Erbaş 0000-0003-0802-4536

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2020
Kabul Tarihi 9 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Erbaş, Y. H. (2021). OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 80-97. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.841511