Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALAN DEĞİŞİKLİĞİ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DENEYİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Sayı: 43, 216 - 234, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.854467

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından tanınan alan değişikliği hakkından faydalanan ve halen geçiş yaptıkları alanda istihdam edilen öğretmenlerin deneyimlerine ilişkin görüşlerini kendi anlatılarına dayalı olarak incelemektir. Araştırma nitel bir araştırma olup fenomenolojik desen kullanılarak planlanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme yaklaşımı kullanılmıştır. Bu yöntemle Ankara, Balıkesir, Denizli, Kütahya ve Muğla illerine bağlı farklı ilçelerde çalışan 12 öğretmene ulaşılmıştır. Bu çalışma 2018 yılının Mart-Nisan aylarında gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması aşamasında katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler telefon aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda katılımcı öğretmenlerin yarısından fazlasının alan değişikliğini yanlış bir uygulama olarak değerlendirdiği, öğretmenlerin çoğunun tayin/yer değiştirme sebeplerine bağlı olarak alan değiştirdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin çoğu ise eski alanları olan sınıf öğretmenliğinde çalıştıkları süre zarfında daha fazla mesleki doyum sağladıklarını belirtmişlerdir. Bulgular ışığında bu tür bir uygulama sürecinde yaşanabilecek sorunlara karşın alana özgü bilgilendirici çalışmaların değişiklikler öncesinde yapılması önerisinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bedir, H. ve Metin, M. (2013). Zihin engelliler öğretmenliğine alan değişikliği yapan sınıf öğretmenlerinin durum değerlendirmesi. XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS2013). Aydın: Adnan Mendere Üniversitesi.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 88) içinde. Ankara: Anı.
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Sınıf öğretmenliğinden branş öğretmenliğine geçiş sürecinin getirdiği sorunlar: Sakarya örneği. Akademik Bakış Dergisi (42).
  • Gökyer, N. (2014). 2012 yılında alan değişikliği yapan öğretmenlerin yeni alanlarına ve uygulamaya ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1187-1208.
  • Kaur, S., and Kumar, D. (2008). Comparative study of government and non government college teachers in relation to job satisfaction and job stress. Online Submission. 10 Mart 2020 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED502218 adresinden alındı.
  • Kaya, S., Şahin, H., Fırat, A., Maden, Ö., Eruçar, İ. O. ve Ceren, A. (2013). 2012-2013 eğitim-öğretim yılında alan değiştiren öğretmenlerin yeni alanlarına yönelik memnuniyet durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 302-335.
  • Korkmaz, İ. ve Serin, M. K. (2014). Branş değiştiren sınıf öğretmenlerinin yeni durumlarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 497-514.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2012a). 12 yıl zorunlu eğitim sorular-cevaplar. 15 Mart 2018 tarihinde http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12yil_soru_ cevaplar.pdf adresinden alındı.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı] (2012b). Öğretmenlerin il içi alan değişikliği kılavuzu. 15 Mart 2018 tarihinde http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_09/ 20090523_2012_ilici_alan_ degisikligi_kilavuzu.pdf adresinden alındı.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Özer, B., Tüysüz, C., Bozkurt, N. ve Özdemir, S. (2013). Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 265-290.
  • Özoğlu, M. (2011). Türkiye'nin öğretmen "yetiştirme" politikası. 21. Yüzyılda TÜRKİYE’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu (s. 143-156). Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • Roelofs, E., and Sanders, P. (2007). Towards a framework for assessing teacher competence. European journal of vocational training, 40(1), 123-139.
  • Sıcak, A., Arslan, A. ve Burunsuz, E. (2015). Alan değiştiren sınıf öğretmenlerin öz yeterlik algılarının incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi [Asian Journal of Instruction], 3(2), 15-25.
  • Şahin, B. (2014). Metodoloji. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 109-130) içinde. Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

OPINIONS OF CLASSROOM TEACHERS HAVING CHANGED THEIR BRANCH ABOUT THEIR EXPERIENCES

Yıl 2021, Sayı: 43, 216 - 234, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.854467

Öz

Kaynakça

  • Bedir, H. ve Metin, M. (2013). Zihin engelliler öğretmenliğine alan değişikliği yapan sınıf öğretmenlerinin durum değerlendirmesi. XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS2013). Aydın: Adnan Mendere Üniversitesi.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 88) içinde. Ankara: Anı.
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Sınıf öğretmenliğinden branş öğretmenliğine geçiş sürecinin getirdiği sorunlar: Sakarya örneği. Akademik Bakış Dergisi (42).
  • Gökyer, N. (2014). 2012 yılında alan değişikliği yapan öğretmenlerin yeni alanlarına ve uygulamaya ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1187-1208.
  • Kaur, S., and Kumar, D. (2008). Comparative study of government and non government college teachers in relation to job satisfaction and job stress. Online Submission. 10 Mart 2020 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED502218 adresinden alındı.
  • Kaya, S., Şahin, H., Fırat, A., Maden, Ö., Eruçar, İ. O. ve Ceren, A. (2013). 2012-2013 eğitim-öğretim yılında alan değiştiren öğretmenlerin yeni alanlarına yönelik memnuniyet durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 302-335.
  • Korkmaz, İ. ve Serin, M. K. (2014). Branş değiştiren sınıf öğretmenlerinin yeni durumlarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 497-514.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2012a). 12 yıl zorunlu eğitim sorular-cevaplar. 15 Mart 2018 tarihinde http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12yil_soru_ cevaplar.pdf adresinden alındı.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı] (2012b). Öğretmenlerin il içi alan değişikliği kılavuzu. 15 Mart 2018 tarihinde http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_09/ 20090523_2012_ilici_alan_ degisikligi_kilavuzu.pdf adresinden alındı.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Özer, B., Tüysüz, C., Bozkurt, N. ve Özdemir, S. (2013). Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 265-290.
  • Özoğlu, M. (2011). Türkiye'nin öğretmen "yetiştirme" politikası. 21. Yüzyılda TÜRKİYE’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu (s. 143-156). Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • Roelofs, E., and Sanders, P. (2007). Towards a framework for assessing teacher competence. European journal of vocational training, 40(1), 123-139.
  • Sıcak, A., Arslan, A. ve Burunsuz, E. (2015). Alan değiştiren sınıf öğretmenlerin öz yeterlik algılarının incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi [Asian Journal of Instruction], 3(2), 15-25.
  • Şahin, B. (2014). Metodoloji. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 109-130) içinde. Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özkan Çelik 0000-0002-8490-9419

İmra Taç 0000-0002-6374-6315

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2021
Kabul Tarihi 6 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Çelik, Ö., & Taç, İ. (2021). ALAN DEĞİŞİKLİĞİ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DENEYİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 216-234. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.854467