Bireyler tarafından gerçekleştirilen düşünme süreçleri oldukça karmaşık bir yapıya sahiptir. Matematiksel akıl yürütme de bir düşünme süreci olduğundan, bu süreci ve sonucunu net bir şekilde ortaya çıkarabilmek de oldukça zordur. Bu çalışmada, matematiksel akıl yürütme becerilerine ait bir sınıflandırma ve bu sınıflandırmaya ulaşırken, araştırmacı tarafından kullanılabilecek analiz yöntemi, Lithner (2006) tarafından ortaya konulan kavramsal çerçeve kapsamında açıklanmıştır. Bu kavramsal çerçeveye göre matematiksel akıl yürütme Ezbere dayalı matematiksel akıl yürütme, Algoritmaya dayalı matematiksel akıl yürütme ve Yaratıcılığa dayalı matematiksel akıl yürütme şeklinde üç farklı tür olarak sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin sergilemiş olduğu matematiksel akıl yürütme becerilerinin hangi türe ait olduğunu belirlemek için ise matematiksel derinlik, yüzeysellik, çeşitlilik gibi alt bileşenler oluşturulmuştur. Tüm alt bileşenler göz önünde tutularak bireyin sergilediği matematiksel akıl yürütme süreci derinlemesine incelenip, kavramsal çerçevede yer alan sorulara cevap aranmıştır. Oluşturulan bu kavramsal çerçeve, matematiksel akıl yürütme türünü daha hatasız bir şekilde belirlemeye yardım edeceğinden önemlidir. Ayrıca bu çalışmada, kavramsal çerçevenin okuyucular tarafından daha net bir şekilde anlaşılması amacıyla matematik öğretmenliği öğrencileri tarafından sergilenen matematiksel akıl yürütme süreçlerine yer verilerek analizler ve bu analizlere bağlı matematiksel akıl yürütme türleri de beraberinde sunulmuştur.
Matematik eğitimi matematiksel akıl yürütme matematiksel akıl yürütme becerisi analizi, matematiksel akıl yürütme becerisi türleri matematiksel akıl yürütme süreci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 43 |