BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 18 Issue: 2, 127 - 137, 31.10.2014

Abstract

The concept of ‘Ideological State Apparatuses (ISAs)’ by French philosopher Louis Pierre Althusser has been derived from the ‘Repressive State Apparatuses (RSAs)’ of Karl Marx. Both concepts are based on this principle: The State profits by various institutions to give shape to society according to its ideology. The institutions such as the police, the army, prisons, and courts are accepted as the Repressive State Apparatuses; the institutions such as religion, family, school, political parties, associations are accepted as the Ideological State Apparatuses. In our study, first, information about ‘Ideological State Apparatuses’ and ‘Repressive State Apparatuses’ have been presented and they have also been compared. Then, the short story of Katherine Mansfield, ‘The Doll’s House’, has been analyzed in this context and the role of ideological state apparatuses, particularly of family and school, in raising children and forming society has been tried to be examined. The life-styles and possessions of the Burnell’s children who will represent the rich and dominant class in the future and the living conditions and deprivations of the Kelvey’s children who will symbolise the poor working class have been compared and the contributions of Ideological State Apparatuses, suc as family and school on the personality development of these children have been tried to be analysed.

References

  • Allison, A. (1991). “Japanese Mothers and Obent#s: The Lunch-Box as Ideological State Apparatus”. Anthropological Quarterly, Vol. 64, No. 4, p.195-208
  • Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press
  • Blake, A. (1989). Reading Victorian Fiction: The Cultural Context and Ideological Content of the Nineteenth-Century Novel. Houndmills: Macmillan
  • Disraeli, B. (1981). Sybil or the Two Nations. New York: Oxford University Press
  • Engels, F. (2003). “Karl Marx”. Robert J. Antonio (Ed.). Marx and Modernity: Key Readings and Commentary (p. 69-71). Malden: Blackwell Publishing Hall, S. (1985). “Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post – Structuralist Debates”. Critical Studies in Mass Communication, Volume 2, Number 2, p. 91-115
  • Mansfield, K. (1981). The Collected Stories of Katherine Mansfield. London: Penguin Books
  • Strinati, D. (2004). An Introduction to Theories of Popular Culture. New York: Routledge
  • Therborn, G. (1980). The Ideology of Power and Power of Ideology. London: Verso.

Katherine Mansfield’in ‘Bebek Evi’ Adlı Öyküsünün Louis Pierre Althusser Felsefesi Bağlamında İncelenmesi

Year 2014, Volume: 18 Issue: 2, 127 - 137, 31.10.2014

Abstract

‘Devletin İdeolojik Aygıtları’(DİA) kavramı Fransız felsefeci Louis Pierre Althusser
tarafından Karl Marx’ın ‘Devletin Baskıcı Aygıtları’ (DBA) kavramından türetilmiştir. Her
iki kavram da devletin toplumu kendi ideolojisi doğrultusunda şekillendirmek için değişik
kurumlardan faydalandığı ilkesine dayanır. Polis, ordu, hapishaneler, mahkemeler gibi
kurumlar Devletin Baskıcı Aygıtları; din, aile, okul, siyasi partiler, dernekler gibi kurumlar
da Devletin İdeolojik Aygıtları olarak kabul edilir. Çalışmamızda ilk önce ‘Devletin İdeolojik
Aygıtları’ ile ‘Devletin Baskıcı Aygıtları’ hakkında bilgi verilmiş ve bunların karşılaştırması
yapılmıştır. Daha sonra Katherine Mansfield’in ‘Bebek Evi’ adlı kısa öyküsü bu bağlamda
incelenmiş ve bu öyküde devletin ideolojik aygıtlarının, özellikle aile ve okulun, çocukları
yetiştirme ve toplumu şekillendirmedeki rolü irdelenmeye çalışılmıştır. Gelecekte zengin ve
egemen sınıfı temsil edecek olan Burnell ailesinin çocuklarının yaşam tarzları ve varlıkları
ile yoksul işçi sınıfını sembolize edecek olan Kelvey ailesinin çocuklarının yaşam tarzları ve
yoksunlukları karşılaştırılarak, Devletin İdeolojik Aygıtları olan aile ve okulun bu çocukların
kişilik gelişimlerine katkıları değerlendirilmeye çalışılmıştır.

References

  • Allison, A. (1991). “Japanese Mothers and Obent#s: The Lunch-Box as Ideological State Apparatus”. Anthropological Quarterly, Vol. 64, No. 4, p.195-208
  • Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press
  • Blake, A. (1989). Reading Victorian Fiction: The Cultural Context and Ideological Content of the Nineteenth-Century Novel. Houndmills: Macmillan
  • Disraeli, B. (1981). Sybil or the Two Nations. New York: Oxford University Press
  • Engels, F. (2003). “Karl Marx”. Robert J. Antonio (Ed.). Marx and Modernity: Key Readings and Commentary (p. 69-71). Malden: Blackwell Publishing Hall, S. (1985). “Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post – Structuralist Debates”. Critical Studies in Mass Communication, Volume 2, Number 2, p. 91-115
  • Mansfield, K. (1981). The Collected Stories of Katherine Mansfield. London: Penguin Books
  • Strinati, D. (2004). An Introduction to Theories of Popular Culture. New York: Routledge
  • Therborn, G. (1980). The Ideology of Power and Power of Ideology. London: Verso.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Şahin Kızıltaş

Publication Date October 31, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Kızıltaş, Ş. (2014). Katherine Mansfield’in ‘Bebek Evi’ Adlı Öyküsünün Louis Pierre Althusser Felsefesi Bağlamında İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 127-137.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.