Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demokratik Algı Üzerine Eğitici Çizgi Romanların Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 2, 747 - 756, 20.06.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersinde
öğrenciler tarafından ilgiyle takip edildiği düşünülen eğitici çizgi romanların
bireylerin demokratik algıları üzerinde ne gibi bir etkiye sahip olduğunu
ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nicel araştırma desenlerinden yarı
deneysel desen kullanılarak 2013-2014 yılı güz dönemi içerisinde Artvin il
merkezinde yapılmıştır. 8. sınıfta okuyan 152 öğrenci araştırmanın çalışma
grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada Demokratik Algı Ölçeğinden faydalanılarak
veriler elde edilmiş ve elde edilen bu veriler, tek yönlü varyans analizinden
(ANOVA) faydalanılarak çözümlenmiştir. Ulaşılan bulgular ışığında deney grubu
öğrencilerinin demokratik algılarını arttırmada eğitici çizgi romanların olumlu
yönde etkide bulunduğunu ortaya koymaktadır. Elde edilen bu sonuç çerçevesinde
çalışma sonunda konuyla ilgili çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayınevi.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bhatia, K.T. (2006). "Super-Heroes To Super Languages: American Popular Culture Through South Asian Language Comics." World Englishes, 25(2), 279-297.
  • Bilgen, H.N. (1994). Çağdaş ve demokratik eğitim. (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Brocka, B. (1979). Comic books: In case you haven't noticed, they've changed. Media and Methods, 15(9), 30-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. (3. Basım). Ankara: Pegem Akademi. Cantek, L. (2002). Türkiye’de çizgi roman. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth NH: Heinemann.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam, H.İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1431-1446.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Duruhan, K. ve Ersöz, Y. (2013). Ortaokulda demokrasi algıları ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Tarih Okulu Dergisi, 6(16), 657-672. Eisner, W. (1974). Comic books in the library. School Library Journal, 21(2), 75-79.
  • Erikson, E.H. (1963). Childhood and society. New York: W. W. Norton.
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture? Reading Teacher, 27, 54-55.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundations of behavioral research. (2nd Edition.). London: Holt, Rinehart and Winston.
  • Kireççi, Ü. (2008). Çizgi roman senaryosu. (1. Basım). İstanbul: CreaYayıncılık.
  • MEB. (2010). İlköğretim vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi öğretim programı. Ankara: TTKB Yayınları.
  • Muniran, F. and Yusof, R. (2008). Using comics and graphic novels in schools and libraries to promote literacies. Paper presented at ICOLIS 2008, Kuala Lumpur.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici Çizgi Romanların Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Isı Transferi Kavramındaki Başarısı Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Purnell, K.N. and Solman, R.T. (1991). The influence of technical illustrations on students’ comprehension in geography. Reading Research Quarterly, 26(3), 277-299.
  • Ranker, J. (2008). Using comic books as read-alouds: İnsights on reading instruction from an english as a second language classroom. Reading Teacher, 61(4), 296-305.
  • Sones, W. (1944). The comics and instructional method. Journal of Educational Sociology, 18, 232-240.
  • Song, Y., Heo, M., Krumenaker, L. and Tippins, D. (2008). Cartoons-an alternative learning assessment. Science Scope, 31(5), 16-21.
  • Sümbüloğlu, K. (1988). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri ve istatistik. Ankara: Matiş Yayınları.
  • Toh, T. L. (2012). Use of cartoons and comic to teach algebra in mathematics classrooms. Retrieved September 3, 2012, http://www.mav.vic.edu.au/files/conferences/2009/12Toh.pdf
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topkaya, Y. and Yılar, B. (2015). Analysis student views related to educative comics. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 106-117.
  • Topkaya, Y., and Şimşek, U. (2016). The effect of educational comics on the academic achievement and attitude towards earthquake. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 46-54.
  • Topkaya, Y. (2016). The impact of instructional comics on the cognitive and affective learning about environmental problems. Education and Science, 41(187), 199-219.
  • Trent, C. and Kinlaw, R. (1979). Comic books: An effective teaching tool. Journal of Extension, 17, 18-23.
  • Wright, G. and Sherman, R. (1999). Let's create a comic strip. Reading Improvement, 36(2), 66-72.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Topkaya 0000-0003-4520-4421

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topkaya, Y. (2017). Demokratik Algı Üzerine Eğitici Çizgi Romanların Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 747-756.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.