Research Article
BibTex RIS Cite

İkna Edici İletişimde Siyasal Mesaj Tasarımı: 43. Muhtarlar Konuşması Örneği

Year 2018, Volume: 22 Issue: 1, 277 - 292, 10.04.2018

Abstract

Siyasal mesajların ana hedefi,
mesajın alıcısı olduğu düşünülen, genellikle seçmen kimliğine sahip birey ve
grupları ikna etmektir. Bu hedefe ulaşmak siyasal davranışın temel motivasyon
kaynağıdır. Bu nedenle siyasal iletişim çalışmalarında gerek kuramsal açıdan,
gerek de uygulamayla ilişkili olarak ikna konusu oldukça yoğun araştırmalara
konu olmuştur. Buradan hareketle, çalışmada ikna edici siyasal mesajların
seçmen kitlesini nasıl ikna ettiği ele alınmıştır.



Çalışmada Motivasyonel İkna Kuramları’ndan
biri olan Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı üzerinde durularak, söz
konusu kuramın ikna edici mesajlar ekseninde Türk siyasal hayatında
örneklenmesi amaçlanmıştır.



Bu çerçevede önce ikna kavramı
hakkında; daha sonra da motivasyonel ikna kuramları üzerinde durulmuştur.
Çalışmanın devamında araştırmanın temel dayanağı olan Motivasyonel İkna Kuramları’ndan
bir olan Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı detaylı olarak incelenmiştir.
Son olarak Cumhurbaşkanı’nın 43. Muhtarlar Konuşması örneklem alınarak, ikna
edici mesajlar ekseninde analiz edilmiştir.



Sonuç olarak konuşmada, Maslow’un kuramındaki
tüm basamak ve aşamalara sırasıyla gönderme yapıldığı, ikna edici bir unsur
olarak muhtarların farklı ihtiyaçlarına farklı konularla seslenildiği
belirlenmiştir.

References

  • Anık, Cengiz (2000) Siyasal İkna, 2. Baskı, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Arkonaç, Sibel. A. (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar. 1. Basım, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Can, Halil. Organizasyon ve Yönetim. 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, Halil (1985). Başarı Güdüsü ve Yönetsel Başarı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, No:12.
  • Dereli, Toker (1981). Organizasyonlarda Davranış. İstanbul: Ar Yayınları.
  • Eren, Erol (2001). Yönetim ve Organizasyon. 5. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Ertürk, Yıldız Dilek. (2010) Davranış Bilimleri. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • İnceoğlu, Metin. (1985) Güdüleme Yöntemleri. Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi ve Basın Yayın Yüksekokulu Basımevi.
  • Jamieson, Harry. (1996) İletişim ve İkna. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Basım, Evrim Yayınevi.
  • Karatepe, Selma (2005). Örgütlerde İletişim-Güdüleme İlişkisi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Köker, Eser (2007). Politikanın İletişimi İletişimin Politikası, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Onaran, Oğuz. (1981) Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No:470.
  • Özakpınar, Yılmaz. (2001) Psikolojinin Kavramsal Yapısı. Ötüken yayınları, 2000.
  • Şerif, Muzaffer. (1985) Sosyal Kuralların Psikolojisi.1. Baskı, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Şimşek, M. Şerif, Akgemci, Tahir, Çelik, Adnan. (2001) Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, 2. Basım, Ankara: Nobel yayınları.
  • Tevrüz, Suna. (Ed.) (1996) Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Kalder Yayınları.
  • Varol, Muharrem. (1993) Halkla İlişkiler Açısından Örgüt Sosyolojisine Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No:2.
  • Yılmaz, R. Ayhan (1999). “Duygusal Çekicilikli Reklamların İletişim Etkileri”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksel, Ahmet Haluk (2005). İkna ve Konuşma, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • https://www.tccb.gov.tr/konusmalar/353/89110/43-muhtarlar-toplantisinda-yaptiklari-konusma.html.
Year 2018, Volume: 22 Issue: 1, 277 - 292, 10.04.2018

Abstract

References

  • Anık, Cengiz (2000) Siyasal İkna, 2. Baskı, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Arkonaç, Sibel. A. (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar. 1. Basım, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Can, Halil. Organizasyon ve Yönetim. 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, Halil (1985). Başarı Güdüsü ve Yönetsel Başarı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, No:12.
  • Dereli, Toker (1981). Organizasyonlarda Davranış. İstanbul: Ar Yayınları.
  • Eren, Erol (2001). Yönetim ve Organizasyon. 5. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Ertürk, Yıldız Dilek. (2010) Davranış Bilimleri. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • İnceoğlu, Metin. (1985) Güdüleme Yöntemleri. Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi ve Basın Yayın Yüksekokulu Basımevi.
  • Jamieson, Harry. (1996) İletişim ve İkna. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Basım, Evrim Yayınevi.
  • Karatepe, Selma (2005). Örgütlerde İletişim-Güdüleme İlişkisi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Köker, Eser (2007). Politikanın İletişimi İletişimin Politikası, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Onaran, Oğuz. (1981) Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No:470.
  • Özakpınar, Yılmaz. (2001) Psikolojinin Kavramsal Yapısı. Ötüken yayınları, 2000.
  • Şerif, Muzaffer. (1985) Sosyal Kuralların Psikolojisi.1. Baskı, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Şimşek, M. Şerif, Akgemci, Tahir, Çelik, Adnan. (2001) Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, 2. Basım, Ankara: Nobel yayınları.
  • Tevrüz, Suna. (Ed.) (1996) Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Kalder Yayınları.
  • Varol, Muharrem. (1993) Halkla İlişkiler Açısından Örgüt Sosyolojisine Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No:2.
  • Yılmaz, R. Ayhan (1999). “Duygusal Çekicilikli Reklamların İletişim Etkileri”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksel, Ahmet Haluk (2005). İkna ve Konuşma, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • https://www.tccb.gov.tr/konusmalar/353/89110/43-muhtarlar-toplantisinda-yaptiklari-konusma.html.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kübra Güran Yiğitbaşı 0000-0002-2123-2973

Publication Date April 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Güran Yiğitbaşı, K. (2018). İkna Edici İletişimde Siyasal Mesaj Tasarımı: 43. Muhtarlar Konuşması Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 277-292.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.