Özet
Beyin
temelli öğrenme, bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak öğrencilerin
her birinin özel ve değerli hissettirilme olgusuyla birebir örtüşen bir
yöntemdir. Beyin temelli öğrenme kuramı “ne
öğretelim” sorusundan çok “beyin en iyi nasıl öğrenir” sorusu ile
ilgilenmektedir. Hayatı anlamada önemli bir yeri olan ve 3. sınıflarda ilk kez
uygulamaya konulan Fen Bilimleri
dersinde yeni yaklaşımların denenmesi son derece önemlidir. Bu araştırmada beyin temelli öğrenme
yaklaşımının 3. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki başarı
düzeylerine etkisi incelenmiştir. Çalışmada, deneysel model kullanılmıştır.
Araştırma Gaziantep ili Şahinbey ilçesi Abdullah KepKep İlkokulunda
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak için "Fen Bilimleri Başarı
Testi" geliştirlerek kullanılmıştır.
40 sorudan oluşan testin KR-20
güvenirlik katsayısı .93 bulunmuştur. Araştırmanın örneklemini, deney
gruplarında 61, kontrol gruplarında 61 öğrenci olmak üzere toplamda 122
ilköğretim 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın uygulaması fen
bilimleri dersinde gerçekleştirilmiştir.
Deney grubundaki öğrencilere beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla, kontrol
gruplarındaki öğrencilere ise programda ve kılavuz kitaplarda belirtilen
şekilde öğretim yapılmıştır. Yapılan öğretim toplam 72 saattir. İstatistiksel
veri analizinde normallik testi, anova ve
ilişkisiz örneklem t-testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
son test puanlarında gruplar arsında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamasına
rağmen, kalıcılık testinde deney grubu
lehine anlamlı fark bulunmuştur. Bu sonuç ışığında, beyin temelli öğrenme
etkinliklerinin bilgilerin kalıcılığını
sağlamada etkili olduğu söylenebilir.
Abstract
Brain based learning is a method which fits the phenomenon of making
each student feel special and valuable by considering their differences. The
theory of brain based learning is interested in the question “how does the
brain learn the best” rather than the question “what shall we teach”. It is
extremetly important to try new approaches in physical sciences lesson, which
has a very important place in understanding life and which is applied in third
grades for the first time. This study examines the effects of the approach of
brain based learning on 3rd grade students’ success levels in physical sciences
lesson. The study uses experimental model. The research was conducted in Abdullah KepKep Primary School in Şahinbey town of the
city of Gaziantep. “Physical Sciences Achievement Test” was developed and used
in the study to collect data. KR-20 reliability coefficient of the test which
had 40 questions was found as .93. The sample of the study consisted of a total
of 122 3rd graders, 61 students in the experimental group and 61 students in
the control group. The research was applied in physical sciences lesson.The students in the experimental group were
taught with brain based learning method, while the students in the control
group were taught as instructed in the program and in the guidebook. The
students were taught for a total of 72 hours. Normality test, anova and
unrelated samples t-test were used for statistical data analysis. As a result
of the analyses, although no significant difference was found between groups in
terms of post-test scores, significant difference was found in permanence test
in favor of the experimental group. In the light of this result, it can be said
that brain based learning activities are effective in ensuring the permanence
of knowledge.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 3 |