BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 51, 245 - 268, 23.04.2014

Öz

Mithat Cemal Kuntay‟s only novel Üç Istanbul is famous for its crowded castand complex plot which sometimes gains coincidental structure. The author has used his novel like a documentand he added nearly all the events and characters to his novel that he has witnessed. While the novel takes firstly the scene of Abdulhamit and then İttihat Terakki and finally war of independence as its background, it leaves the reader alone with many stories and introduces many heroes, so it bears the belief of the necessity to question him self and his life basing upon the events and behaviors. State organization is satirized through the members of organizationorapplicantsandtheir behaviors. Social structure is satirized with the life styles, which sometimes reflect to in ferior behaviors, of important people of the structure. The satire of the novel against human being is based upon its being the slave of its own desire and physical pleasures. The male characters of the novel do not hesitateusing and victimizing both each other and the women forthese desires and pleasures. However, thecourse of the events sometimes causes them to falli nto the victim condition. * Yrd. Doç. Dr., Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, gokaydurmus36@hotmail.comThis study is focused on theanalysis of Ücİstanbul’s women who are sometime sex ploited by men and sometimes they exploit them. Thefunction of women characters in plot has been prioritized; and these women, to whose souls were not reached, have been evaluated in line with what author and Adnan has served to reader.

Kaynakça

  • Adıvar, H. E. (2012). Ateşten Gömlek. İstanbul: Can Yayınları.
  • Çağan, K. ve ALVER, K. (2002) “Üç İstanbul Ya Da Bir Çözülüşün Zayıf Halkaları”. Hece Türk Romanı Özel Sayısı, 65/66/67 (Mayıs/Haziran/Temmuz). s. 600-607.
  • Enginün, İ. (2002). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2002. Enginün, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 1. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kudret, C. (1987). Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman 2. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Kuntay, M. C. (2012). Üç İstanbul. İstanbul. Oğlak Yayınları.
  • Moran, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mutluay, R. (1976). 50 Yılın Türk Edebiyatı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Naci, F. (2008). Yüz Yılın 100 Türk Romanı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Oktay, A. (1983). Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sanay, A. B. (2002). Mithat Cemal Kuntay Hayatı, Sanatı ve Eserleri. Ankara: T.C Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sizgen, B. A. (2009). Mithat Cemal Kuntay ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında İstanbul. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Tokgöz, A. İ. (1983). Matbuat Hatıralarım. İstanbul: İletişim Yayınları.

ÜÇ İSTANBUL’UN KADINLARI

Yıl 2014, Sayı: 51, 245 - 268, 23.04.2014

Öz

Mithat Cemal Kuntay‟ın tek romanı olan Üç İstanbul, kalabalık şahıs
kadrosu ve kimi zaman rastlantısal bir yapı kazanan kompleks olay örgüsüyle
ün kazanmış bir romandır. Yazar romanını bir belge gibi kullanmış,
neredeyse tanık olduğu her olayı ve her şahsı, romanına dahil etmiştir.
İstanbul‟un önce Abdülhamit, sonra İttihat ve Terakki, en sonunda da Milli
Mücadele yıllarındaki görünümünün arka plan edildiği roman özde, okuru
birçok hikâye ile baş başa bırakırken ve birçok kahraman ile tanıştırırken,
olaylardan ve davranışlardan yola çıkarak, yaşamını ve kendisini sorgulaması
gerektiği inancı taşır gibidir.
Romanda devlet teşkilatı, teşkilat mensubu veya görev bekleyen kişiler ve
davranışları aracılığıyla hicvedilir. Toplumsal yapı, yapının önemli
bireylerinin kimi zaman aşağılık davranışlarına da rastlanan hayat tarzlarıyla
hicvedilir. Romanın “insan”a yönelik hicvi ise; onun, ihtirasının ve bedensel
hazlarının esiri oluşu ekseninde gerçekleşir. Romanın erkek kahramanları bu
ihtiras ve hazlar için hem birbirlerini hem de kadınları kullanmaktan ve
kurban etmekten çekinmezler. Fakat olayların seyri bazen de onların kurban
konumuna düşmesine neden olur.
Bu çalışma, bazen erkeklerin sömürdüğü bazen erkekleri sömüren Üç
İstanbul kadınlarının tahliline odaklıdır. Tahlilde kadın kahramanların olay
örgüsündeki işlevleri öncelenmiş; ruhlarına inilmeyen bu kadınlar, yazarın ve
Adnan‟ın okura sundukları ölçüsünde değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Adıvar, H. E. (2012). Ateşten Gömlek. İstanbul: Can Yayınları.
  • Çağan, K. ve ALVER, K. (2002) “Üç İstanbul Ya Da Bir Çözülüşün Zayıf Halkaları”. Hece Türk Romanı Özel Sayısı, 65/66/67 (Mayıs/Haziran/Temmuz). s. 600-607.
  • Enginün, İ. (2002). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2002. Enginün, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 1. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kudret, C. (1987). Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman 2. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Kuntay, M. C. (2012). Üç İstanbul. İstanbul. Oğlak Yayınları.
  • Moran, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mutluay, R. (1976). 50 Yılın Türk Edebiyatı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Naci, F. (2008). Yüz Yılın 100 Türk Romanı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Oktay, A. (1983). Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sanay, A. B. (2002). Mithat Cemal Kuntay Hayatı, Sanatı ve Eserleri. Ankara: T.C Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sizgen, B. A. (2009). Mithat Cemal Kuntay ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında İstanbul. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Tokgöz, A. İ. (1983). Matbuat Hatıralarım. İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökay Durmuş

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Durmuş, G. (2014). ÜÇ İSTANBUL’UN KADINLARI. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(51), 245-268.