Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzede Sergileme ve Koruma Koşulları Üzerine Bir Değerlendirme: Caltagirone Bölge Seramik Müzesi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 2207 - 2225, 22.09.2024
https://doi.org/10.46868/atdd.2024.700

Öz

Müze, tarihi, bilimsel, sanatsal ve kültürel öneme sahip eserlerin korunduğu ve sergilendiği topluma hizmet eden bir kurumdur. Müzeler, farklı konu ve uzmanlık alanlarına göre tasarlanmaktadır. İnşaat yapım aşamasından itibaren, müzenin konumu ve ulaşım, sergilenecek malzeme / koleksiyon, sergileme düzeni, kullanılacak yardımcı malzemeler, depolama gibi konular önem taşımaktadır. Müzeler, aynı zamanda yerel kültürel ögelerin korunduğu önemli alanlardır; geçmiş ve günümüz arasında bağ kurmaktadır. Konularına göre farklılık gösterse de, en uygun gruplandırmanın, müzenin sahip olduğu koleksiyonlara göre olması gerektiği uygun görülmektedir. Müzelerde eserlerin sergilenme koşullarıyla ilgili olarak, son yıllarda gelişen teknolojiyle birlikte çeşitli ilerlemeler kaydedilmiştir. Sicilya Bölgesi ve özellikle Caltagirone kenti, binlerce yıldır seramik üretimiyle ünlüdür; kentte Neolitik Dönem’den başlayan üretim, geç dönemlerde özellikle Mayolika seramikleriyle dikkat çekmektedir. Caltagirone Bölge Seramik Müzesi, Sicilya’da üretilen seramiklerin sergilendiği bölgesel bir müze olması açısından önemlidir. Seramik sanatının belgelendiği İtalya'nın en önemli müzeleri arasında sayılmaktadır ve yaklaşık 2500 parçadan oluşan bir koleksiyona sahiptir. 2022 yılında, çalışmamız kapsamında ziyaret edilen müzede sergilenmekte olan eserler doğrultusunda, bir seramik müzesinin özellikleri, yapı durumu, eserlerin sergilenme ve korunma durumları incelenerek, öneriler sunulmuştur.

Etik Beyan

etik belgesi istenmemektedir.

Kaynakça

  • Akgün, B. (2018). Müze Sergileme Vitrinleri ve Mağaza Vitrinlerinin Aydınlatma Tekniği Kuralları Açısından Karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi ]. Işık Üniversitesi].
  • Alaybek, G. (2008). Sicilya Bölgesi Rönesans Dönemi Mayolika Dekorlarının İncelenmesi ve Uygulanması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Anguzza, S. (2008). Influenze Mediterranee e Contaminazioni Rinascimentali: La Ceramica di Caltagirone Tra Storia e Tradizione. Atti del i Convegno Internazionale, 209-212.
  • Aykut, Z. (2017). Müze Sergilemelerinde İzleyici-Sergi Etkileşimi Bağlamında Mekan Tasarımı. Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 2, 219-242.
  • Bassanello, G., Conciauro, C.S. (2017). Il Museo Come Strumento di Rigenerazione Urbana: Progetto di un Centro di Conservazione e Sperimentazione Dell’arte Ceramica nella Villa di Caltagirone. Scuola di Architettura [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Urbanistica, Ingegneria delle Costruzioni (AUIC).
  • Boyraz, B. (2013). Müze Teknolojileri ve Sergileme Farklılıkları. Akademik Bakış Dergisi, 39, 1-14.
  • Caltagirone, https://buongiornoceramica.it/city/caltagirone/
  • Codignola, F., Mariani, P. (2017). Location Attractiveness as a Major Factor in Museum Visitors, Choice and Satisfaction. Management Studies, 5 (2), 75-90.
  • Crispino, A. (2014). S. Ippolito, Caltagirone: Nuovi Dati Sull’abitato Dagli Scavi Orsi. Rivista di Scienze Preistoriche, LXIV , 115-149.
  • Çağlar, U., Özcan, H. (2020). Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından Değerlendirilmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 18, 645-655.
  • Deniz, M. (2008). Müze Sergileme Mekanlarında Güncel Gösterim Teknikleri ile Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Doğruer, F. S. (2020). Müze Tasarımları İçin Önleyici Koruma Kılavuzu. ICOM Türkiye Milli Komitesi Yayınları.
  • Hizmetli, M. (2011). Sicilya Tarihinin Kaynakları. İstem, 9 (17), 99-122.
  • ICOM, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/3.5.71600.pdf
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015), Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 17- 47.
  • Koçak, E. ve Eskici, B. (2019). Müzelerde Korumaya Etki Eden Faktörler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 235-259.
  • Koçyan N. N. (2013). Led Teknolojisi ve Müzelerde Kullanılırlığı Üzerine Değerlendirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Koyuncu, S. (2017). Led Aydınlatma Tasarımının Görsel Sanata Etkisi. International Journal of Innovative Research in Education, 4 (2), 102- 108.
  • Kökten, H. (2007). Müzede Koruma. B. Eskici, S. Çelik, D. Hepdinç, H. Kökten, ve Y.S. Şener (Ed.). Müzelerde Önleyici Koruma Uzaktan Eğitim Programı. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları (ANKUZEM).
  • Kubat, G. (2021). Yeni Medya Uygulamalarıyla Müzede Yeni Sergileme Biçimleri: Deneyim Odaklı, UNIMUSEUM. International University Museums Association Platform Journal of Cultural Heritage, 4 (2), 66-74.
  • Kuzucuoğlu, A. H. (2011). Müzelerde İklim Ölçümleri ve Pasif Konservasyon. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 6, 17-22 . Logan, W. (2005). Museums, Community Identityand Urban Heritage. Queensland Review, 12 (01), 27-35. Mercin, L. (2006). Müzeler ve Toplum (151- 160). 38. Uluslararası Avrasya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS).
  • Museo diocesano di Caltagirone , https://museodiocesanocaltagirone.it/
  • Museo Regionale della Ceramica, https://www.italia.it/it/sicilia/caltagirone/luoghi-della-cultura/museo-regionale-della-ceramica
  • Okan, B. (2015). Günümüzde Müzecilik Anlayışı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 187-198.
  • Özel, N. (2016), Müzelerde Bilginin Düzenlenmesi ve Erişime Sunulması: Ankara'daki Müzelere Yönelik Bir araştırma. DTCF Dergisi, 56.1 (20), 177-209. Ragona, A. (1965). È Sorto in Caltagirone il Museo Della Ceramica Siciliana. Faenza, 5-6, 126-129.
  • Rogan, B. (2003). The Emerging Museums of Europe. Ethnologia Europaea, 33 (1), 51-60.
  • Sade, F. Ö. (2005). Türkiye’de Tasarlanmış Müze Yapıları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Scuto, S. (2011). Museo Regionale della Ceramica / Regional Museum of Ceramic, Le Istituzioni Culturali. Musei Archivi Biblioteche, 25-27.
  • Silav, M. (2019). Kültür-Bellek Etkileşimi ve Üniversite Müzeleri. İdil, 1487-1493.
  • Sirel, Ş. (1990). Müze Aydınlatması ve Resim Sergileme Yüzeyleri İle İlgili Bir Uygulama, https://sazisirel.com/booklets/Tasarim4-muzeayd.pdf .
  • Soares, B. B. (2019). Introduction, (17-40), A History of Museology, Key authors of Museological Theory, Université Sorbonne Nouvelle – Paris.
  • Sylvania F. (2009). Lighting for Museums and Galleries. https://www.sylvania-lighting.com/documents/documents/Museums%20and%20Galleries%20-%20Brochure%20-%20English.PDF
  • Şener, F., Yener A. K. (2009). Müzelerde Aydınlatma Kriterleri ve İstanbul Deniz Müzesi Örneği. (153-161). 4. National Lighting Symposioum, İzmir.
  • Şakiroğlu, M. (2009). Sicilya, Akdeniz’in En Büyük Adası. TDV İslâm Ansiklopedisi (C. 37, s.138-139). TDV Yayınları. Uzun Aydın, D. (2020). Koleksiyon Toplanmasından Müze Yapılarına Geçiş Aşamaları ve İlk Müze Okulu (İzzediniye) Açma Girişimi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6, 82-91.
  • Ünsal, M. (2021). Müzelerde İklim Denetiminde Esaslar ve Güncel Yaklaşımlar [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Word Sence Dictionary, https://www.wordsense.eu/colligere/

An Evaluation on Exhibition and Conservation Conditions in the Museum: Caltagirone Regional Ceramic Museum

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 2207 - 2225, 22.09.2024
https://doi.org/10.46868/atdd.2024.700

Öz

A museum is an institution serving the society where artefacts of historical, scientific, artistic and cultural importance are preserved and exhibited. Museums are designed according to different subjects and areas of expertise. Starting from the construction phase, issues such as the location and transport of the museum, the material / collection to be exhibited, the exhibition layout, auxiliary materials to be used, storage are important. Museums are also important areas where local cultural elements are preserved; they establish a link between the past and the present. Although they differ according to their subjects, it is considered appropriate that the most appropriate grouping should be according to the collections that the museum has. Regarding the exhibition conditions of artefacts in museums, various advances have been made in recent years with the developing technology. The Sicilian region, and especially the city of Caltagirone, has been famous for its ceramic production for thousands of years; production in the city started in the Neolithic Period and attracted attention in the late periods, especially with Mayolica ceramics. The Caltagirone Regional Ceramic Museum is important as a regional museum where ceramics produced in Sicily are exhibited. It is considered one of the most important museums in Italy where ceramic art is documented and has a collection of approximately 2500 pieces. In 2022, in line with the artefacts exhibited in the museum visited within the scope of our study, the characteristics of a ceramic museum, the building status, the exhibition and conservation status of the artefacts were examined and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Akgün, B. (2018). Müze Sergileme Vitrinleri ve Mağaza Vitrinlerinin Aydınlatma Tekniği Kuralları Açısından Karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi ]. Işık Üniversitesi].
  • Alaybek, G. (2008). Sicilya Bölgesi Rönesans Dönemi Mayolika Dekorlarının İncelenmesi ve Uygulanması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Anguzza, S. (2008). Influenze Mediterranee e Contaminazioni Rinascimentali: La Ceramica di Caltagirone Tra Storia e Tradizione. Atti del i Convegno Internazionale, 209-212.
  • Aykut, Z. (2017). Müze Sergilemelerinde İzleyici-Sergi Etkileşimi Bağlamında Mekan Tasarımı. Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 2, 219-242.
  • Bassanello, G., Conciauro, C.S. (2017). Il Museo Come Strumento di Rigenerazione Urbana: Progetto di un Centro di Conservazione e Sperimentazione Dell’arte Ceramica nella Villa di Caltagirone. Scuola di Architettura [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Urbanistica, Ingegneria delle Costruzioni (AUIC).
  • Boyraz, B. (2013). Müze Teknolojileri ve Sergileme Farklılıkları. Akademik Bakış Dergisi, 39, 1-14.
  • Caltagirone, https://buongiornoceramica.it/city/caltagirone/
  • Codignola, F., Mariani, P. (2017). Location Attractiveness as a Major Factor in Museum Visitors, Choice and Satisfaction. Management Studies, 5 (2), 75-90.
  • Crispino, A. (2014). S. Ippolito, Caltagirone: Nuovi Dati Sull’abitato Dagli Scavi Orsi. Rivista di Scienze Preistoriche, LXIV , 115-149.
  • Çağlar, U., Özcan, H. (2020). Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından Değerlendirilmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 18, 645-655.
  • Deniz, M. (2008). Müze Sergileme Mekanlarında Güncel Gösterim Teknikleri ile Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Doğruer, F. S. (2020). Müze Tasarımları İçin Önleyici Koruma Kılavuzu. ICOM Türkiye Milli Komitesi Yayınları.
  • Hizmetli, M. (2011). Sicilya Tarihinin Kaynakları. İstem, 9 (17), 99-122.
  • ICOM, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/3.5.71600.pdf
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015), Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 17- 47.
  • Koçak, E. ve Eskici, B. (2019). Müzelerde Korumaya Etki Eden Faktörler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 235-259.
  • Koçyan N. N. (2013). Led Teknolojisi ve Müzelerde Kullanılırlığı Üzerine Değerlendirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Koyuncu, S. (2017). Led Aydınlatma Tasarımının Görsel Sanata Etkisi. International Journal of Innovative Research in Education, 4 (2), 102- 108.
  • Kökten, H. (2007). Müzede Koruma. B. Eskici, S. Çelik, D. Hepdinç, H. Kökten, ve Y.S. Şener (Ed.). Müzelerde Önleyici Koruma Uzaktan Eğitim Programı. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları (ANKUZEM).
  • Kubat, G. (2021). Yeni Medya Uygulamalarıyla Müzede Yeni Sergileme Biçimleri: Deneyim Odaklı, UNIMUSEUM. International University Museums Association Platform Journal of Cultural Heritage, 4 (2), 66-74.
  • Kuzucuoğlu, A. H. (2011). Müzelerde İklim Ölçümleri ve Pasif Konservasyon. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 6, 17-22 . Logan, W. (2005). Museums, Community Identityand Urban Heritage. Queensland Review, 12 (01), 27-35. Mercin, L. (2006). Müzeler ve Toplum (151- 160). 38. Uluslararası Avrasya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS).
  • Museo diocesano di Caltagirone , https://museodiocesanocaltagirone.it/
  • Museo Regionale della Ceramica, https://www.italia.it/it/sicilia/caltagirone/luoghi-della-cultura/museo-regionale-della-ceramica
  • Okan, B. (2015). Günümüzde Müzecilik Anlayışı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 187-198.
  • Özel, N. (2016), Müzelerde Bilginin Düzenlenmesi ve Erişime Sunulması: Ankara'daki Müzelere Yönelik Bir araştırma. DTCF Dergisi, 56.1 (20), 177-209. Ragona, A. (1965). È Sorto in Caltagirone il Museo Della Ceramica Siciliana. Faenza, 5-6, 126-129.
  • Rogan, B. (2003). The Emerging Museums of Europe. Ethnologia Europaea, 33 (1), 51-60.
  • Sade, F. Ö. (2005). Türkiye’de Tasarlanmış Müze Yapıları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Scuto, S. (2011). Museo Regionale della Ceramica / Regional Museum of Ceramic, Le Istituzioni Culturali. Musei Archivi Biblioteche, 25-27.
  • Silav, M. (2019). Kültür-Bellek Etkileşimi ve Üniversite Müzeleri. İdil, 1487-1493.
  • Sirel, Ş. (1990). Müze Aydınlatması ve Resim Sergileme Yüzeyleri İle İlgili Bir Uygulama, https://sazisirel.com/booklets/Tasarim4-muzeayd.pdf .
  • Soares, B. B. (2019). Introduction, (17-40), A History of Museology, Key authors of Museological Theory, Université Sorbonne Nouvelle – Paris.
  • Sylvania F. (2009). Lighting for Museums and Galleries. https://www.sylvania-lighting.com/documents/documents/Museums%20and%20Galleries%20-%20Brochure%20-%20English.PDF
  • Şener, F., Yener A. K. (2009). Müzelerde Aydınlatma Kriterleri ve İstanbul Deniz Müzesi Örneği. (153-161). 4. National Lighting Symposioum, İzmir.
  • Şakiroğlu, M. (2009). Sicilya, Akdeniz’in En Büyük Adası. TDV İslâm Ansiklopedisi (C. 37, s.138-139). TDV Yayınları. Uzun Aydın, D. (2020). Koleksiyon Toplanmasından Müze Yapılarına Geçiş Aşamaları ve İlk Müze Okulu (İzzediniye) Açma Girişimi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6, 82-91.
  • Ünsal, M. (2021). Müzelerde İklim Denetiminde Esaslar ve Güncel Yaklaşımlar [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Word Sence Dictionary, https://www.wordsense.eu/colligere/
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yakınçağ Kent Tarihi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Gizem Bostancı 0000-0002-8429-846X

Murat Cura 0000-0002-5582-6016

Erken Görünüm Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bostancı, R. G., & Cura, M. (2024). Müzede Sergileme ve Koruma Koşulları Üzerine Bir Değerlendirme: Caltagirone Bölge Seramik Müzesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(4), 2207-2225. https://doi.org/10.46868/atdd.2024.700

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC