Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Navigating the Evolving Landscape of Distance Education: Pivotal Challenges Faced by the Educators and Strategic Solutions

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 2606 - 2620, 22.09.2024

Öz

This research study seeks to investigate the challenges encountered by the educators within the scope of distance education, particularly in response to the rapidly evolving educational and instructional technologies of the 21st century. Employing qualitative methodologies, specifically a comprehensive literature review and document analysis as a research method, the research identifies the critical issues the educators face in distance learning environments. The findings of this research indicate that prominent challenges include difficulties in classroom management, the diminished leadership role of the educators, and insufficient communication between the educators and students. In addition, the integration of information and communication technologies (ICT), coupled with the students’ reluctance to engage in lessons, decreased motivation, and challenges in fostering socialization and participation, emerges as significant concerns. Further, the issues such as a lack of educator-student eye contact, an over-dependence on technology among the students, and problems related to the Internet connectivity and infrastructure are also highlighted. The study also reveals secondary, yet important, challenges regarding the online course software and the inadequacy of the course materials in distance education. Based on these findings, this research aims to elucidate the obstacles faced by the educators in distance education environments, offering a comprehensive set of solutions and recommendations. This research article ultimately seeks to contribute to the ongoing academic discourse on distance education, providing valuable insights for future pedagogical strategies and technological implementations.

Kaynakça

  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 363-376. DOI: 10.17679/inuefd.340479 Al, U. & Madran, R. O. (2004). Web-based distance education systems: Required features and standards. Bilgi Dünyası, 5 (2), 259-271.
  • Aljabre, A. (2012). An exploration of distance learning in Saudi Arabian universities: Current practices and future possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 9 (2), 21- 28.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15 (4), 109–129.
  • Bilgiç, H. G., ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1 (3). 26-50. Creswell, J. W. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.
  • Çelik, S., Karakuş, T., Kurşun, E., Göktaş, Y., & Alkan, M. (2017). Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğretmenler ve öğrencilerin karşılaştığı pedagojik problemler: FATİH Projesi örneği. Journal of Education and Future, 12, 67-83.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakiş. Akademik Bilişim, 65-68.
  • Erol, Ş., & Akkuş, M. (2022). Öğretmenlerin uzak eğitim döneminde yaşadıkları sorunlar. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (12), 49-61.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. In: AUAd.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11 (2), 309-325.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim: Pegem Akademi.
  • Kavuk, E.& Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-International Journal of Pedandragogy (E- İJPA), 1 (1), 55-73.
  • Kan, A. Ü., & Fidan, E. K. (2016). Türk Dili dersinin uzaktan eğitimle yürütülmesine ilişkin öğrenci algıları [Student perceptions of distance education on Turkish language courses]. Turkish Journal of Educational Studies, 3 (2), 23-45.
  • Kaya, S. (2020). Zorunlu uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: Öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. VIIth International Eurasian Educational Research Congress, 10-13.
  • Kazak, E., & Karaahmetoğlu, H. H. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 385-401.
  • Kılıç, S., Horzum, M. B., ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Çevrimiçi Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Öğrencilerin Öğretimsel, Sosyal ve Bilişsel Buradalık Algılarının Belirlenmesi, 1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7 (2), 350-364.
  • Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning: Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu: Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004.
  • Özarslan, M., Kubat, B., & Bay, Ö. F. (2007). Uzaktan eğitim için Entegre Ofis Dersi’nin Web tabanlı içeriğinin geliştirilmesi ve üretilmesi. Akademik Bilişim’07, 31.
  • Richey, R., Tracey, M. W., & Klein, J. D. (2011). The instructional design knowledge based – theory, research, and practice. New York – Routledge.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15 (4), 959-975.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 273–296.
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 125-144.
  • Ülger, K. (2020). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar - fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 393-412.
  • Vonderwell, S., Liang, X., ve Alderman, K. (2007). Asynchronous discussions and assessment in online learning. Journal of Research on Technology in Education, 39 (3), 309-328.
  • Webster, J., & Watson, R. T. (2002). Analysing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS Quarterly, 26 (2), xiii-xxiii.
  • Yeşilfidan, S. (2019). Web tabanlı uzaktan eğitimde ders vermekte olan öğretim elemanlarının karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: alternatif bir çözüm olarak e-mentorluk [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yıldırım, D., Tüzün, H., Çınar, M., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H. G., & Yüksel, Y. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması. Akademik Bilişim, 451, 456.
  • Yiğiter, M. S., & Gelbal, S. (2022). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadiği Sorunlarin Siralama Yargilari Kanunuyla Ölçeklenmesi. Bogazici University Journal of Education, 39-1, 307-334. https://doi.org/10.52597/buje.982716

Navigating the Evolving Landscape of Distance Education: Pivotal Challenges Faced by the Educators and Strategic Solutions

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 2606 - 2620, 22.09.2024

Öz

This research study seeks to investigate the challenges encountered by the educators within the scope of distance education, particularly in response to the rapidly evolving educational and instructional technologies of the 21st century. Employing qualitative methodologies, specifically a comprehensive literature review and document analysis as a research method, the research identifies the critical issues the educators face in distance learning environments. The findings of this research indicate that prominent challenges include difficulties in classroom management, the diminished leadership role of the educators, and insufficient communication between the educators and students. In addition, the integration of information and communication technologies (ICT), coupled with the students’ reluctance to engage in lessons, decreased motivation, and challenges in fostering socialization and participation, emerges as significant concerns. Further, the issues such as a lack of educator-student eye contact, an over-dependence on technology among the students, and problems related to the Internet connectivity and infrastructure are also highlighted. The study also reveals secondary, yet important, challenges regarding the online course software and the inadequacy of the course materials in distance education. Based on these findings, this research aims to elucidate the obstacles faced by the educators in distance education environments, offering a comprehensive set of solutions and recommendations. This research article ultimately seeks to contribute to the ongoing academic discourse on distance education, providing valuable insights for future pedagogical strategies and technological implementations.

Etik Beyan

Due to the fact that the current research article employs qualitative methodologies, specifically a literature review through the document analysis method, ethics committee approval is not required. This study does not contain any studies with human participants and/or animals performed by any of the authors.

Kaynakça

  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 363-376. DOI: 10.17679/inuefd.340479 Al, U. & Madran, R. O. (2004). Web-based distance education systems: Required features and standards. Bilgi Dünyası, 5 (2), 259-271.
  • Aljabre, A. (2012). An exploration of distance learning in Saudi Arabian universities: Current practices and future possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 9 (2), 21- 28.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15 (4), 109–129.
  • Bilgiç, H. G., ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1 (3). 26-50. Creswell, J. W. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.
  • Çelik, S., Karakuş, T., Kurşun, E., Göktaş, Y., & Alkan, M. (2017). Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğretmenler ve öğrencilerin karşılaştığı pedagojik problemler: FATİH Projesi örneği. Journal of Education and Future, 12, 67-83.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakiş. Akademik Bilişim, 65-68.
  • Erol, Ş., & Akkuş, M. (2022). Öğretmenlerin uzak eğitim döneminde yaşadıkları sorunlar. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (12), 49-61.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. In: AUAd.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11 (2), 309-325.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim: Pegem Akademi.
  • Kavuk, E.& Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-International Journal of Pedandragogy (E- İJPA), 1 (1), 55-73.
  • Kan, A. Ü., & Fidan, E. K. (2016). Türk Dili dersinin uzaktan eğitimle yürütülmesine ilişkin öğrenci algıları [Student perceptions of distance education on Turkish language courses]. Turkish Journal of Educational Studies, 3 (2), 23-45.
  • Kaya, S. (2020). Zorunlu uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: Öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. VIIth International Eurasian Educational Research Congress, 10-13.
  • Kazak, E., & Karaahmetoğlu, H. H. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 385-401.
  • Kılıç, S., Horzum, M. B., ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Çevrimiçi Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Öğrencilerin Öğretimsel, Sosyal ve Bilişsel Buradalık Algılarının Belirlenmesi, 1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7 (2), 350-364.
  • Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning: Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu: Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004.
  • Özarslan, M., Kubat, B., & Bay, Ö. F. (2007). Uzaktan eğitim için Entegre Ofis Dersi’nin Web tabanlı içeriğinin geliştirilmesi ve üretilmesi. Akademik Bilişim’07, 31.
  • Richey, R., Tracey, M. W., & Klein, J. D. (2011). The instructional design knowledge based – theory, research, and practice. New York – Routledge.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15 (4), 959-975.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 273–296.
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 125-144.
  • Ülger, K. (2020). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar - fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 393-412.
  • Vonderwell, S., Liang, X., ve Alderman, K. (2007). Asynchronous discussions and assessment in online learning. Journal of Research on Technology in Education, 39 (3), 309-328.
  • Webster, J., & Watson, R. T. (2002). Analysing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS Quarterly, 26 (2), xiii-xxiii.
  • Yeşilfidan, S. (2019). Web tabanlı uzaktan eğitimde ders vermekte olan öğretim elemanlarının karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: alternatif bir çözüm olarak e-mentorluk [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yıldırım, D., Tüzün, H., Çınar, M., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H. G., & Yüksel, Y. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması. Akademik Bilişim, 451, 456.
  • Yiğiter, M. S., & Gelbal, S. (2022). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadiği Sorunlarin Siralama Yargilari Kanunuyla Ölçeklenmesi. Bogazici University Journal of Education, 39-1, 307-334. https://doi.org/10.52597/buje.982716
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenol Deniz 0000-0003-2553-1070

Meltem Vardal Özkutlu 0000-0001-6617-8897

Erken Görünüm Tarihi 15 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 15 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Deniz, Ş., & Vardal Özkutlu, M. (2024). Navigating the Evolving Landscape of Distance Education: Pivotal Challenges Faced by the Educators and Strategic Solutions. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(4), 2606-2620.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC