Amaç: Bu araştırma, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin akılcı ilaç kullanım durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın evrenini Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğreciler oluştururken örneklemini 259 öğrenci oluşturdu. Veriler, 20 Ocak- 20 Mayıs 2022 tarihleri arasında veri toplama formu ile toplandı. Verilerin analizinde, frekans, ortalama, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %76.8’inin ağrı nedeniyle ilaç kullandığı, %82.6’sının en sık ağrı kesici ilaç kullandığı, %77.6’sının tedavi dozu tamamlandığında ilaç kullanımına son verirken %66.8’i hekim önerisine göre ilaç kullanımına son verdiği, %40.5’inin ilaçları her zaman reçete ile aldığını, %81.1’nin daha önceden kullanılan ilaç olması nedeniyle reçetesiz ilaç kullandığı, %92.3’nün hekime danışmadan ağrı kesici kullandığını, %95.4’ünün hekimin önerdiği saate ilacı kullanma durumuna dikkat ettiği, %80.3’nün kullandığı ilacın prospektüsünü okuduğu, %82.5’sının evde ilaç saklarken kullanma talimatında yazan koşullara dikkat ederek ilaç sakladığı ve %86.1’nin saklanılan ilaçları gerek gördüğünde kullandığı saptanmıştır. Öğrencilerin yaş, cinsiyet, anne ve baba eğitim durumu, sigara kullanımı değişkenleri ile akılcı ilaç kullanımı arasında anlamlı fark olduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuçlar: Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımına ilişkin bazı konularda (ilaçları reçete ile alma, hekim öneresi dışında ilaç kullanmama, hekimin önerdiği süreden önce ilacı kullanmayı bırakmama) yetersizliklerinin olduğu saptandı. Bu bağlamda, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma davranışlarını iyileştirmeye yönelik konferans, danışmanlık programlarının geliştirilmesi, sağlık bilimleri fakültesi ders müfredatında bir ders olarak verilmesi önerilebilir.
Akılcı ilaç kullanımı İlaç kullanım alışkanlıkları İlaçlar Öğrenciler
Bu makalede İntihal tespit edilmemiştir. Helsinki Bildirgesi (HB) ve etik ilkelere uyulmuştur.
Araştırmaya katılarak destek veren tüm sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerine teşekkür ederiz.
Aim: The aim of this study is to determine the rational drug use status of health sciences students.
Materials and Methods: While students studying at the Faculty of Health Sciences formed the universe of the descriptive research, 259 students formed the sample. Data were collected between 20 January and 20 May 2022 with a data collection form. Frequency, mean, independent sample t-test and one-way analysis of variance were used in the analysis of the data.
Results: 76.8% of the students participating in the study used medication due to pain, 82.6% used pain medication most frequently, 77.6% stopped using medication when the treatment dose was completed, 66.8% stopped using medication according to the physician's recommendation, 40.5% 81.1% of them always took the drugs with a prescription, 81.1% used non-prescription drugs because it was a drug used before, 92.3% used painkillers without consulting the doctor, 95.4% paid attention to the time of using the drug at the time recommended by the physician, 80.3% It was determined that 82.5% of them read the package insert of the medicine they used, while keeping the medicine at home, they kept the medicine by paying attention to the conditions written in the instructions for use, and 86.1% used the stored medicines when necessary. It was determined that there was a significant difference between the variables of age, gender, educational status of parents, smoking and rational drug use (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the health sciences faculty students had inadequacies in some issues related to rational drug use (taking drugs with a prescription, not using drugs other than the physician's recommendation, not stopping the drug before the physician's recommended time). In this context, it can be suggested that conferences and counseling programs should be developed to improve the rational drug use behaviors of health sciences faculty students and should be given as a course in the health sciences faculty curriculum.
Plagiarism has not been detected in this article. The Declaration of Helsinki and ethical principles have been complied with.
-
We would like to thank all the students of the faculty of health sciences who supported by participating in the research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer), Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)