Eğitim sistemini ve sistem öğelerini iyi kurgulayan ve verimli çalıştıran ülkeler; yenilikçi eğitim koşullarında bireylerini toplumun ihtiyaçlarına çağın gerekliliklerine uygun bir biçimde sürekli dönüşümü yakalayan, vizyoner, rekabetçi bir şekilde eğitirler. Okulların eğitim sistemin amaçlarına ulaşması ve ‘Bilgi Toplumu’ gereklerine uygun, çağı yakalayan ve rekabetçi bir düzeye gelebilmeleri için yeniliklerin yakalanması değişim sürecini izleyen çalışmalar yapmak gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, Diyarbakır ili resmi ilkokullarda göreceli aday öğretmenlerin karşılaştıkları mesleki sorunlar ve bu sorunların çözümüne ilişkin önerilerin neler olduğunu ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla ilkokullarda görevli en az 6 ay çalışmakta olan 15 aday öğretmenin (5 erkek, 10 kadın) görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma bulguları görüşme formundaki maddeler ile sınırlıdır. Yapılan literatür taramasında Diyarbakır il merkezindeki resmi ilkokullarda görevli aday öğretmenlerin mesleki problemleri ve çözüm önerilerine ilişkin herhangi bir araştırma yapılmamıştır. İşte bu araştırma ile Diyarbakır il merkezindeki aday öğretmenlerin mesleki problemlerinin ve buna ilişkin çözüm önerilerinin neler olduğu ortaya çıkartmak amaçlanmıştır.
Başaran, İ. E., (1988). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gül Yayınevi.
Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Demircioğlu, İ. H., (2008). “Etkili Öğretmen”. İsmail Hakkı Demircioğlu (Ed.), Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ekinci, A. (2010). “Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 63-77.
Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Erkoç, A. (2010). “Aday Öğretmenlerin Göreve Başladıklarında Göreve Başladıklarında Karşılaştıkları Sorunlar”, Kahramanmaraş İli Örneği.(Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ertürk, S., (1994), Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları.
Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
Gökçe, T. A., (2013). “Sınıf Öğretmenlerinin Adaylık Dönemlerinde Yaşadıkları Mesleki Sorunlar”.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 137-156.
Kıncal, R. Y., (2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Erzurum: Eser Ofset.
MEB, (2016). Tebliğler Dergisi. Ankara: Eğitim Araçları ve Yayımlar Daire Başkanlığı.
TDK, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
TED, (2009). Öğretmen Yeterlikleri. Özet Rapor. Ankara: Adım Okan Matbaacılık.
Yalçınkaya, M. (2002). “Yeni Öğretmen ve Teftiş”. Milli Eğitim Dergisi. S. 153-154.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
PROFESSIONAL PROBLEMS FACED BY CANDIDATES AND RELATED SOLUTIONS
Countries that have established the education system and system elements well and run them efficiently; In innovative education conditions, they train their individuals in a visionary, competitive way that catches the continuous transformation in accordance with the needs of the society and the requirements of the age. In order for schools to reach the goals of the education system and to reach a competitive level in accordance with the requirements of the 'Information Society', it is necessary to carry out studies that follow the innovation process and the change process. The aim of this research is to reveal the professional problems faced by the relative novice teachers in official primary schools in Diyarbakir and what are the suggestions for the solution of these problems. For this purpose, the opinions of 15 candidate teachers (5 male, 10 female) working in primary schools for at least 6 months were consulted. Research findings are limited to the items in the interview form. In the literature review, no research has been conducted on the professional problems and solution proposals of novice teachers working in official primary schools in Diyarbakır city center. With this research, it is aimed to reveal the professional problems of novice teachers in Diyarbakır city center and their solution suggestions.
Başaran, İ. E., (1988). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gül Yayınevi.
Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Demircioğlu, İ. H., (2008). “Etkili Öğretmen”. İsmail Hakkı Demircioğlu (Ed.), Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ekinci, A. (2010). “Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 63-77.
Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Erkoç, A. (2010). “Aday Öğretmenlerin Göreve Başladıklarında Göreve Başladıklarında Karşılaştıkları Sorunlar”, Kahramanmaraş İli Örneği.(Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ertürk, S., (1994), Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları.
Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
Gökçe, T. A., (2013). “Sınıf Öğretmenlerinin Adaylık Dönemlerinde Yaşadıkları Mesleki Sorunlar”.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 137-156.
Kıncal, R. Y., (2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Erzurum: Eser Ofset.
MEB, (2016). Tebliğler Dergisi. Ankara: Eğitim Araçları ve Yayımlar Daire Başkanlığı.
TDK, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
TED, (2009). Öğretmen Yeterlikleri. Özet Rapor. Ankara: Adım Okan Matbaacılık.
Yalçınkaya, M. (2002). “Yeni Öğretmen ve Teftiş”. Milli Eğitim Dergisi. S. 153-154.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Çavdar, M., Kaplan, M., Beklen, İ., Aksoy, A., vd. (2023). ADAY ÖĞRETMENLERİN KARŞILAŞTIKLARI MESLEKİ SORUNLAR VE BUNA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(13), 10-22.