Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Positioning Strategies of the Rising Trend Destinations in Turkish Tourism

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 135 - 146, 25.07.2021
https://doi.org/10.53353/atrss.949642

Öz

The aim of this study is to determine the positioning strategies of new trend touristic destinations in Turkey. Especially with the power of social media, there can be a rapid increase in tourist demand for new attraction places. The corporate web pages of Çıldır Lake, Salda Lake, Seferihisar, Isparta-Kuyucak Village, Göbeklitepe, Bozcaada and Ormanya-Hobbit Village, which are emerging trend destinations in Turkey through scial media power, were analyzed by content analysis method. As a result of the research, six different positioning strategies used in positioning of new trend destinations were determined. These strategies are; Competitor Positioning, User Positioning, Category Positioning, Usage/Application Positioning, Attribute Positioning, Benefit Positioning.

Kaynakça

  • Akpulat, Nükhet A. (2017). Turistik destinasyonlarda pazarlama kararlarının marka konumlandırma açısından değerlendirilmesi; Çeşme ilçesine yönelik bir alan araştırması. Ege Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 9 (3) , 444-448. Alili, M. (2017). Avrupa’daki ve Türkiye’deki hüzün turizmi destinasyonlarının karşılaştırması üzerine teorik bir çalışma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (1) , 37-50.
  • Atsız, O. ve İ. Kızılırmak. (2017). Mardin’in doğal ve kültürel çekiciliklerinin destinasyon pazarlaması kapsamında incelenmesi. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 28-29.
  • Aydınol, P (2010). Marka konumlandırmada tüketici algılama haritaları: Bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bozcaada, http://www.bozcaada.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Castañeda-garcía, J. A., Frías-Jamilena, D. M., Del Barrio-García, S., & Rodríguez-Molina, M. A. (2020). The effect of message consistency and destination-positioning brand strategy type on consumer-based destination brand equity. Journal Of Travel Research, 59(8), 1447-1463.
  • Cengiz, B. (2006). Tüketici davranışları açısından stratejik pazar konumlandırması ve Piyale’nin konumlandırma çalışmalarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Chernikova, L. I., Faizova, G. R., Egorova, E. N. & Silaeva, A. A. (2015). Increase of competitiveness of tourist industry companies on the basis of marketing approaches. Mediterranean Journal Of Social Sciences, 6(6 s4), 99.
  • Çatı, K. , Ö. Kethüda, Y. Bilgin. (2016). Üniversitelerin konumlandırma stratejileri: İstanbul’daki üniversiteler üzerine bir inceleme. Eğitim ve Bilim, 41 (185), 220.
  • Çıldır Gölü, http://cildir.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Çifci, S., & Cop, R. (2007). Marka ve marka yönetimi kavramları: üniversite öğrencilerinin kot pantolon marka tercihlerine yönelik bir araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(512), 69-88.
  • Erdoğan, Morçin S. Ve Büyüker, İşler D. (2017). Destinasyon sloganlarında kullanılan temaların analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (4), 1084-1085.
  • Ersun, N. ve K. Arslan. (2011). Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 31 (2), 229-248.
  • Evren, S. (2016). Türkiye’de kış turizmi destinasyonlarının rekabetçi konumlandırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Fuchs, C., & Diamantopoulos, A. (2010). Evaluating the effectiveness of brand-positioning strategies from a consumer perspective. European Journal of Marketing, 44 (11/12), 1763 – 1786
  • Göbeklitepe, http://www.sanliurfa.bel.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Gökaliler, E. (2017). Şehirlerin markalaşması sürecinde marka konumlandırmasının rolü: Seferihisar cittaslow üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 329.
  • Çıldır Gölü, http:// http://www.ardahan.gov.tr/sehrimiz erişim tarihi: 03.03.2020
  • İnce, M. & Uygurtürk, H. (2019). Marka kimliği, marka kişiliği, marka imajı ve marka konumlandırma alanında yapılan lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 224-240.
  • Jordan, F. & Aitchison, C. (2008) Tourism and the sexualisation of the gaze: Solo female tourists’ experiences of gendered power, surveillance and embodiment. Leisure Studies, 27(3): 329–349.
  • Kaba, B. ve G. Emekli. (2018). Turizmde yükselen bir eğilim: yalnız seyahat eden kadın gezginler (türkiye örneği). Ege Coğrafya Dergisi, 27 (2), 112.
  • Kalafatis, S. P., Tsogas, M. H. & Blankson, C. (2000). Positioning strategies in business markets. Journal of Business & Industrial Marketing, 15(6), 416-437.
  • Kuvvetli, M. (2014). Turizmde destinasyon markalaşması: Şanlıurfa üzerine bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.kocaeli.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.ormanya.com , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.uzuntarla.tabiat.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü,http://www.kocaeli.bel.tr, erişim tarihi: 03.03.2020
  • Osman, H., Brown, L., & Phung, T. M. T. (2020). The travel motivations and experiences of female vietnamese solo travellers. Tourist Studies, 20(2), 248-267.
  • Salda Gölü, http://www.saldagolu.com , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Seferihisar, http://www.seferihisar.bel.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Şıker, P. ve M. Akın. (2012). Konaklama işletmelerinde konumlandırmanın tüketici algılamaları üzerinde etkinliğinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 55-56.
  • Taşpınar, O. ve N. Karakaş. (2017). Destinasyon konumlandırma stratejisi kapsamında cittaslow hareketi; Gökçeada örneği. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 18-35.
  • Türkmen, S., Lütfi, A. & Türkmen, E. (2018). Destinasyon kişiliği, memnuniyet ve davranışsal niyetler arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Çanakkale örneği. Journal Of Yaşar University, 13(49), 22-32.

Türk Turizminde Yükselen Trend Destinasyonların Konumlandırma Stratejilerinin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 135 - 146, 25.07.2021
https://doi.org/10.53353/atrss.949642

Öz

Bu çalışmanın amacı; Türk turizminde popülerliği gitgide artan turistik destinasyonların konumlandırma stratejilerinin belirlemektir. Özellikle sosyal medyanın gücüyle yeni çekim yerlerine yönelik turist tercihleri hızla artabilmektedir. Sosyal medya aracılığı ile en çok ön plana çıkan Türkiye’nin yükselen trend destinasyonlarından Çıldır Gölü, Salda Gölü, Seferihisar, Isparta-Kuyucak Köyü, Göbeklitepe, Bozcaada ve Ormanya-Hobbit Köyü’ne ait kurumsal web sayfaları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda trend destinasyonların konumlandırılmasında kullanılan altı farklı konumlandırma stratejisi belirlenmiştir. Bu stratejiler; Rakip Konumlandırması, Kullanıcı Konumlandırması, Kategori Konumlandırması, Kullanım/Uygulama Konumlandırması, Özellik Konumlandırması, Yarar Konumlandırmasıdır.

Kaynakça

  • Akpulat, Nükhet A. (2017). Turistik destinasyonlarda pazarlama kararlarının marka konumlandırma açısından değerlendirilmesi; Çeşme ilçesine yönelik bir alan araştırması. Ege Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 9 (3) , 444-448. Alili, M. (2017). Avrupa’daki ve Türkiye’deki hüzün turizmi destinasyonlarının karşılaştırması üzerine teorik bir çalışma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (1) , 37-50.
  • Atsız, O. ve İ. Kızılırmak. (2017). Mardin’in doğal ve kültürel çekiciliklerinin destinasyon pazarlaması kapsamında incelenmesi. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 28-29.
  • Aydınol, P (2010). Marka konumlandırmada tüketici algılama haritaları: Bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bozcaada, http://www.bozcaada.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Castañeda-garcía, J. A., Frías-Jamilena, D. M., Del Barrio-García, S., & Rodríguez-Molina, M. A. (2020). The effect of message consistency and destination-positioning brand strategy type on consumer-based destination brand equity. Journal Of Travel Research, 59(8), 1447-1463.
  • Cengiz, B. (2006). Tüketici davranışları açısından stratejik pazar konumlandırması ve Piyale’nin konumlandırma çalışmalarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Chernikova, L. I., Faizova, G. R., Egorova, E. N. & Silaeva, A. A. (2015). Increase of competitiveness of tourist industry companies on the basis of marketing approaches. Mediterranean Journal Of Social Sciences, 6(6 s4), 99.
  • Çatı, K. , Ö. Kethüda, Y. Bilgin. (2016). Üniversitelerin konumlandırma stratejileri: İstanbul’daki üniversiteler üzerine bir inceleme. Eğitim ve Bilim, 41 (185), 220.
  • Çıldır Gölü, http://cildir.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Çifci, S., & Cop, R. (2007). Marka ve marka yönetimi kavramları: üniversite öğrencilerinin kot pantolon marka tercihlerine yönelik bir araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(512), 69-88.
  • Erdoğan, Morçin S. Ve Büyüker, İşler D. (2017). Destinasyon sloganlarında kullanılan temaların analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (4), 1084-1085.
  • Ersun, N. ve K. Arslan. (2011). Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 31 (2), 229-248.
  • Evren, S. (2016). Türkiye’de kış turizmi destinasyonlarının rekabetçi konumlandırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Fuchs, C., & Diamantopoulos, A. (2010). Evaluating the effectiveness of brand-positioning strategies from a consumer perspective. European Journal of Marketing, 44 (11/12), 1763 – 1786
  • Göbeklitepe, http://www.sanliurfa.bel.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Gökaliler, E. (2017). Şehirlerin markalaşması sürecinde marka konumlandırmasının rolü: Seferihisar cittaslow üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 329.
  • Çıldır Gölü, http:// http://www.ardahan.gov.tr/sehrimiz erişim tarihi: 03.03.2020
  • İnce, M. & Uygurtürk, H. (2019). Marka kimliği, marka kişiliği, marka imajı ve marka konumlandırma alanında yapılan lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 224-240.
  • Jordan, F. & Aitchison, C. (2008) Tourism and the sexualisation of the gaze: Solo female tourists’ experiences of gendered power, surveillance and embodiment. Leisure Studies, 27(3): 329–349.
  • Kaba, B. ve G. Emekli. (2018). Turizmde yükselen bir eğilim: yalnız seyahat eden kadın gezginler (türkiye örneği). Ege Coğrafya Dergisi, 27 (2), 112.
  • Kalafatis, S. P., Tsogas, M. H. & Blankson, C. (2000). Positioning strategies in business markets. Journal of Business & Industrial Marketing, 15(6), 416-437.
  • Kuvvetli, M. (2014). Turizmde destinasyon markalaşması: Şanlıurfa üzerine bir uygulama. Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.kocaeli.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.ormanya.com , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü, http://www.uzuntarla.tabiat.gov.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Ormanya-hobbit Köyü,http://www.kocaeli.bel.tr, erişim tarihi: 03.03.2020
  • Osman, H., Brown, L., & Phung, T. M. T. (2020). The travel motivations and experiences of female vietnamese solo travellers. Tourist Studies, 20(2), 248-267.
  • Salda Gölü, http://www.saldagolu.com , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Seferihisar, http://www.seferihisar.bel.tr , erişim tarihi: 03.03.2020
  • Şıker, P. ve M. Akın. (2012). Konaklama işletmelerinde konumlandırmanın tüketici algılamaları üzerinde etkinliğinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 55-56.
  • Taşpınar, O. ve N. Karakaş. (2017). Destinasyon konumlandırma stratejisi kapsamında cittaslow hareketi; Gökçeada örneği. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 18-35.
  • Türkmen, S., Lütfi, A. & Türkmen, E. (2018). Destinasyon kişiliği, memnuniyet ve davranışsal niyetler arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Çanakkale örneği. Journal Of Yaşar University, 13(49), 22-32.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Oğuzhan İlban 0000-0002-7557-9817

Merve Karakaş 0000-0002-0014-1781

Serkan Türkmen 0000-0002-0921-6102

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlban, M. O., Karakaş, M., & Türkmen, S. (2021). Türk Turizminde Yükselen Trend Destinasyonların Konumlandırma Stratejilerinin Belirlenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 4(2), 135-146. https://doi.org/10.53353/atrss.949642
22039