In this study, it was aimed to deeply understand the blended teaching experiences of vocational course teachers working in vocational and technical high schools during the Covid-19 pandemic process. With this purpose, case study research method, which is one of the qualitative research approaches, was used. The participants of this study were 12 vocational teachers working in a technical and vocational high school in the Western Black Sea Region in Turkey. Semi-structured interviews, used to collect the blended education experiences and views of teachers, were conducted one-on-one and online. The content analysis method was used to analyze the data. It was concluded that none of the vocational course teachers were not satisfied with the blended education approach and that teaching the applied courses online had some deficiencies. Among the reasons for the inefficiency of conducting vocational courses with a blended education approach, teachers’ lack of experience in this approach, equipment and infrastructure problems, lack of teaching materials and students' low motivation could be indicated.
Covid-19 Pandemic Blended education Vocational and technical high school Experiences of teachers
Bu araştırmada Covid-19 salgını sürecinde mesleki ve teknik liselerde görev yapan meslek dersi öğretmenlerinin harmanlanmış eğitim deneyimlerini derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan durum çalışması yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Türkiye’de, Batı Karadeniz Bölgesi’nde, bir şehir merkezinde bulunan, bir mesleki ve teknik lisede görev yapmakta olan 12 meslek dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin harmanlanmış eğitim deneyimlerini ve görüşlerini toplamak için kullanılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler, birebir ve çevrimiçi olarak yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma sonunda meslek dersi öğretmenlerinin hiçbirinin derslerini harmanlanmış eğitim yaklaşımıyla yürütmekten memnun olmadığı ve uygulamalı dersleri çevrimiçi olarak yürütmenin çeşitli eksiklikleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Meslek derslerini harmanlanmış eğitim yaklaşımı ile yürütmenin verimsiz olmasının sebepleri arasında öğretmenlerin bu yaklaşım konusundaki deneyim eksiklikleri, donanım ve altyapı sorunları, öğretim materyali eksikliği ve öğrencilerin motivasyonlarının düşük olması gösterilebilir.
Covid-19 salgını Harmanlanmış eğitim Mesleki ve teknik lise Öğretmen deneyimleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |