This study was aimed to examine the attitudes of university students studying through distance education towards online exams in terms of different variables. A total of 322 university students participated in the study, which was conducted using the cross-sectional survey model, one of the descriptive research methods. The data of the study were collected using the "University Students' Attitude Scale towards Online Exams" developed by Ocak and Karakuş (2022). Some of the findings obtained as a result of the research are as follows: (1) Students' attitudes towards online exams show a significant difference according to the variables of gender, monthly income level, grade level, having problems in logging into the learning management system and internet usage time. (2) Students with low monthly income have higher attitudes towards online exams. (3) Students' attitudes towards online exams do not show a significant difference depending on the higher education institution they attend. (4) As the problems related to accessing the learning management system decrease, students' attitudes towards online exams increase. (5) It was found that students' attitudes towards the general, technical and structural characteristics of online exams started to change and increased positively after five hours or more of internet use.
Distance Education Online Exam Attitudes towards Online Exams University Students
Bu araştırma, uzaktan eğitim yoluyla öğrenim gören üniversite öğrencilerinin çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumlarını farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan kesitsel tarama modeli kullanılarak yürütülen araştırmaya toplam 322 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri, Ocak ve Karakuş (2022) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Sınavlara Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan bazıları şu şekildedir: (1) Öğrencilerin çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumları cinsiyet, aylık gelir düzeyi, sınıf düzeyi, öğrenme yönetim sistemine girişte sorun yaşama ve internet kullanım süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. (2) Aylık gelir düzeyi düşük olan öğrencilerin çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumları daha yüksektir. (3) Öğrencilerin çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumları, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumuna bağlı olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir. (4) Öğrenme yönetim sistemine erişimle ilgili sorunlar azaldıkça öğrencilerin çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumları artmaktadır. (5) Öğrencilerin çevrimiçi sınavların genel, teknik ve yapısal özelliklerine ilişkin tutumlarının, beş saat veya daha fazla internet kullanımından sonra değişmeye başladığı ve olumlu yönde artış gösterdiği tespit edilmiştir.
Uzaktan Eğitim Çevrimiçi Sınav Çevrimiçi Sınavlara İlişkin Tutum Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |