Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci destek hizmetleri bağlamında yükseköğretimde e-devlet kapısı üzerinden sunulan hizmetlerin incelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 106 - 126, 31.07.2019

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte kamu hizmetlerinin sunumunda etkin, hızlı, kaliteli, sürekli, güvenilir, şeffaf ve bütünleşik yapılar ön plana çıkmaktadır. e-Devlet, zamanın en güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak hedef kitleye kamusal hizmetlerin sunulması olarak tanımlanabilir. Yükseköğretim düzeyinde öğrenimine devam edenler ve mezunlar düşünüldüğünde bu alanda e-Devlet kapısı üzerinden sunulan hizmetlerin incelenmesi bu araştırmanın odak noktasıdır. Bu çalışma tarama modeline göre tasarlanmış betimsel bir araştırmadır. Bu araştırma ile yükseköğretimde öğrenenlere sunulan e-Devlet hizmetlerinin durumu analiz edilmeye çalışıldığından, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2019) Birim İstatistikleri bölümünde yer alan 129 Devlet üniversitesi, 73 Vakıf üniversitesi ve 5 Vakıf üniversitesi MYO olmak üzere toplam 207 üniversite dâhil edilmiştir. Devlet üniversitesi ve Vakıf üniversitesi olmak üzere toplamda 207 üniversitenin 22 tanesinin e-Devlet hizmeti verdiği tespit edilmiştir. Verilen hizmet türleri incelendiğinde yüksek oranda “Elektronik Belge Yönetim Sistemi Evrak Doğrulama” hizmeti öne çıkmaktadır. Diğer yandan Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın sunduğu 17 farklı e-Devlet hizmeti oldukça öne çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Aylward, L. (2003). Constructivist of Confuciansim: We have the technology, now what shall we do with it. R. Mills ve A. Tait (Ed.), Rethinking Learner Support in Distance içinde (ss. 3–13). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/e/9780203006191/chapters/10.4324/97802030061 91-8 adresinden erişildi.
  • Baştan, S. ve Gökbunar, R. (2016). Kamu Hizmetlerinin Sunumunda E-Devletle İlgili Yeni Gelişmeler: Tümleşik E-Devlet Sistemlerine Doğru. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 71–89. https://dergipark.org.tr/deuiibfd/issue/22756/242900 adresinden erişildi.
  • Berge, Z. L. (1995). Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educational Technology, 35(1), 22–30.
  • Çakır, C. (2015). E-Devlet Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 4(7), 37–48.
  • Çarıkçı, O. (2010). Türkiyede E-Devlet Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(12), 95–122.
  • Çukurçayir, M. A. ve Çelebi, E. (2010). Bilgi Toplumu ve E-Devletleşme Sürecinde Türkiye. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 59–82.
  • Çukurçayır, M. A. ve Eşki, H. (2001). Kamu Hizmeti Sunumunda Yeni Yöntemler. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(1–2), 88–109. https://dergipark.org.tr/susead/issue/28441/302966 adresinden erişildi.
  • Delibaş, K. ve Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100–144. https://dergipark.org.tr/sosars/issue/11403/136144 adresinden erişildi.
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi, 61, 82–118.
  • Efendioğlu, A. ve Sezgin, E. (2007). E-Devlet Uygulamalarında Bilgi ve Paylaşım Güvenliği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 219–236.
  • Fırat, M. (2017). e-Devlet Altyapı ve Teknolojileri. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 54). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Frieden, S. (1999). Support services for distance education. Journal of Educational Technology & Society, 2(3), 48–54. https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.2.3.48.pdf adresinden erişildi.
  • Guha, J. ve Chakrabarti, B. (2014). Making e-government work: Adopting the network approach. Government Information Quarterly, 31(2), 327–336. doi:10.1016/j.giq.2013.11.008
  • İnce, N. M. (2001). Elektronik Devlet: Kamu Hizmetlerinin Sunulmasında Yeni İmkânlar. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Kaptan, S. (2000). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (11. bs.). Ankara: Bilim Yayınevi. https://www.pegem.net/kitabevi/4088-Bilimsel-Arastirma-ve-IstatistikTeknikleri-kitabi.aspx adresinden erişildi.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. https://www.nadirkitap.com/bilimsel-arastirma-yontemi-niyazi-karasarkitap14100437.html?gclid=EAIaIQobChMIr4yD3sG-4wIVB9-yCh1gdwSgEAYYASABEgJ7xPD_BwE adresinden erişildi.
  • Karasoy, H. A. (2009). E-Devlet Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 12(1–2), 279–294.
  • Koçdar, S. (2017). Bilgi Toplumu. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 6). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kuran, N. H. (2005). Türkiye İçin E-Devlet Modeli Analiz ve Model Önerisi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Layne, K. ve Lee, J. (2001). Developing fully functional E-government: A four stage model. Government Information Quarterly, 18(2), 122–136. doi:10.1016/S0740- 624X(01)00066-1
  • Lee, S. M., Tan, X. ve Trimi, S. (2005). Current practices of leading e-government countries. Communications of the ACM - The digital society, 48(10), 99–104.
  • Naralan, A. (2008). E-Devlet’e Etkı̇ Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Öğüt, A. (2016). Bilgi Çağında Yönetim (6. bs.). NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Rukancı, F. ve Anameriç, H. (2004). Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesinde Kütüphanelerin Rolü. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.330–338). Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi. http://eprints.rclis.org/11278/ adresinden erişildi.
  • Şahin, A. ve Örselli, E. (2003). E-Devlet Anlayışı Sürecı̇ ndeTürkı̇ ye. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 343–356.
  • Tait, A. (2003). Rethinking learner support in the Open University UK: A case study. Rethinking learner support in distance education, 185–197. https://www.researchgate.net/profile/Alan_Tait/publication/42788925_Rethinking_learner_support_in_the_Open_University_UK_a_case_study/links/5450016a0cf201441e935432/Rethinking-learner-support-in-the-Open-University-UK-a-case-study.pdf adresinden erişildi.
  • Tat‐Kei Ho, A. (2002). Reinventing Local Governments and the E‐Government Initiative. Public Administration Review, 62(4), 434–444. doi:10.1111/0033-3352.00197
  • Toffler, A. (2018). Üçüncü Dalga (Çev. Selim Yeniçeri) (3. bs.). Koridor Yayıncılık.
  • Türkiye.gov.tr. (2019). e-Devlet Kapısı Üzerinden Hizmet Sunan Üniversiteler. 5 Temmuz 2019 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/universite-hizmet-listesi adresinden erişildi.
  • TÜSİAD. (2001). Avrupa Birliği Yolunda Bilgi Toplumu ve e-Türkiye. İstanbul. https://www.tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/1869-avrupa-birligi-yolunda-bilgitoplumu-ve-eturkiye adresinden erişildi.
  • Uça Güneş, E. P. (2017). e-Devlet Tanımı ve Özellikleri. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 30). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uğur, A. A. ve Çütçü, İ. (2009). E-Devlet ve Tasarruf Etkisi Kapsamında VEDOP Projesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(2), 1–20.
  • Yıldız, M. (2007). E-government research: Reviewing the literature, limitations, and ways forward. Government Information Quarterly, 24(3), 646–665. doi:10.1016/j.giq.2007.01.002
  • Yıldız, M. (2011). Bilgi Toplumu ve Kamu Yönetimi: e-Devlet. Türkiye Bilimler Akademisi Ulusal Açık Ders Malzemeleri. 12 Şubat 2019 tarihinde http://www.acikders.org.tr/course/view.php?id=67 adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2019a). 2018-2019 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Öğrenci Sayıları. 25 Nisan 2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2019b). 2018-2019 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Mezun Sayıları. 4 Temmuz 2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2019). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı e-Devlet Kapısı Üzerinden Sunulan Hizmetler. 5 Temmuz 2019 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/yuksekogretim-kurulu-baskanligi adresinden erişildi.
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 106 - 126, 31.07.2019

Öz

Kaynakça

  • Aylward, L. (2003). Constructivist of Confuciansim: We have the technology, now what shall we do with it. R. Mills ve A. Tait (Ed.), Rethinking Learner Support in Distance içinde (ss. 3–13). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/e/9780203006191/chapters/10.4324/97802030061 91-8 adresinden erişildi.
  • Baştan, S. ve Gökbunar, R. (2016). Kamu Hizmetlerinin Sunumunda E-Devletle İlgili Yeni Gelişmeler: Tümleşik E-Devlet Sistemlerine Doğru. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 71–89. https://dergipark.org.tr/deuiibfd/issue/22756/242900 adresinden erişildi.
  • Berge, Z. L. (1995). Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educational Technology, 35(1), 22–30.
  • Çakır, C. (2015). E-Devlet Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 4(7), 37–48.
  • Çarıkçı, O. (2010). Türkiyede E-Devlet Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(12), 95–122.
  • Çukurçayir, M. A. ve Çelebi, E. (2010). Bilgi Toplumu ve E-Devletleşme Sürecinde Türkiye. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 59–82.
  • Çukurçayır, M. A. ve Eşki, H. (2001). Kamu Hizmeti Sunumunda Yeni Yöntemler. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(1–2), 88–109. https://dergipark.org.tr/susead/issue/28441/302966 adresinden erişildi.
  • Delibaş, K. ve Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100–144. https://dergipark.org.tr/sosars/issue/11403/136144 adresinden erişildi.
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi, 61, 82–118.
  • Efendioğlu, A. ve Sezgin, E. (2007). E-Devlet Uygulamalarında Bilgi ve Paylaşım Güvenliği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 219–236.
  • Fırat, M. (2017). e-Devlet Altyapı ve Teknolojileri. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 54). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Frieden, S. (1999). Support services for distance education. Journal of Educational Technology & Society, 2(3), 48–54. https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.2.3.48.pdf adresinden erişildi.
  • Guha, J. ve Chakrabarti, B. (2014). Making e-government work: Adopting the network approach. Government Information Quarterly, 31(2), 327–336. doi:10.1016/j.giq.2013.11.008
  • İnce, N. M. (2001). Elektronik Devlet: Kamu Hizmetlerinin Sunulmasında Yeni İmkânlar. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Kaptan, S. (2000). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (11. bs.). Ankara: Bilim Yayınevi. https://www.pegem.net/kitabevi/4088-Bilimsel-Arastirma-ve-IstatistikTeknikleri-kitabi.aspx adresinden erişildi.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. https://www.nadirkitap.com/bilimsel-arastirma-yontemi-niyazi-karasarkitap14100437.html?gclid=EAIaIQobChMIr4yD3sG-4wIVB9-yCh1gdwSgEAYYASABEgJ7xPD_BwE adresinden erişildi.
  • Karasoy, H. A. (2009). E-Devlet Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 12(1–2), 279–294.
  • Koçdar, S. (2017). Bilgi Toplumu. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 6). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kuran, N. H. (2005). Türkiye İçin E-Devlet Modeli Analiz ve Model Önerisi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Layne, K. ve Lee, J. (2001). Developing fully functional E-government: A four stage model. Government Information Quarterly, 18(2), 122–136. doi:10.1016/S0740- 624X(01)00066-1
  • Lee, S. M., Tan, X. ve Trimi, S. (2005). Current practices of leading e-government countries. Communications of the ACM - The digital society, 48(10), 99–104.
  • Naralan, A. (2008). E-Devlet’e Etkı̇ Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Öğüt, A. (2016). Bilgi Çağında Yönetim (6. bs.). NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Rukancı, F. ve Anameriç, H. (2004). Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesinde Kütüphanelerin Rolü. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.330–338). Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi. http://eprints.rclis.org/11278/ adresinden erişildi.
  • Şahin, A. ve Örselli, E. (2003). E-Devlet Anlayışı Sürecı̇ ndeTürkı̇ ye. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 343–356.
  • Tait, A. (2003). Rethinking learner support in the Open University UK: A case study. Rethinking learner support in distance education, 185–197. https://www.researchgate.net/profile/Alan_Tait/publication/42788925_Rethinking_learner_support_in_the_Open_University_UK_a_case_study/links/5450016a0cf201441e935432/Rethinking-learner-support-in-the-Open-University-UK-a-case-study.pdf adresinden erişildi.
  • Tat‐Kei Ho, A. (2002). Reinventing Local Governments and the E‐Government Initiative. Public Administration Review, 62(4), 434–444. doi:10.1111/0033-3352.00197
  • Toffler, A. (2018). Üçüncü Dalga (Çev. Selim Yeniçeri) (3. bs.). Koridor Yayıncılık.
  • Türkiye.gov.tr. (2019). e-Devlet Kapısı Üzerinden Hizmet Sunan Üniversiteler. 5 Temmuz 2019 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/universite-hizmet-listesi adresinden erişildi.
  • TÜSİAD. (2001). Avrupa Birliği Yolunda Bilgi Toplumu ve e-Türkiye. İstanbul. https://www.tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/1869-avrupa-birligi-yolunda-bilgitoplumu-ve-eturkiye adresinden erişildi.
  • Uça Güneş, E. P. (2017). e-Devlet Tanımı ve Özellikleri. Y. Güney ve M. R. Okur (Ed.), Bilgi Toplumu ve e-Devlet içinde (s. 30). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uğur, A. A. ve Çütçü, İ. (2009). E-Devlet ve Tasarruf Etkisi Kapsamında VEDOP Projesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(2), 1–20.
  • Yıldız, M. (2007). E-government research: Reviewing the literature, limitations, and ways forward. Government Information Quarterly, 24(3), 646–665. doi:10.1016/j.giq.2007.01.002
  • Yıldız, M. (2011). Bilgi Toplumu ve Kamu Yönetimi: e-Devlet. Türkiye Bilimler Akademisi Ulusal Açık Ders Malzemeleri. 12 Şubat 2019 tarihinde http://www.acikders.org.tr/course/view.php?id=67 adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2019a). 2018-2019 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Öğrenci Sayıları. 25 Nisan 2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2019b). 2018-2019 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Mezun Sayıları. 4 Temmuz 2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2019). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı e-Devlet Kapısı Üzerinden Sunulan Hizmetler. 5 Temmuz 2019 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/yuksekogretim-kurulu-baskanligi adresinden erişildi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Recep Okur 0000-0003-2639-4987

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Okur, M. R. (2019). Öğrenci destek hizmetleri bağlamında yükseköğretimde e-devlet kapısı üzerinden sunulan hizmetlerin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 106-126.