Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algıları ile bilişim teknolojileri ve yazılım dersine yönelik görüşlerinin belirlenmesi
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 1, 64 - 86, 31.01.2022
Özge Öztuzcu
,
Aysen Karamete
Öz
Günümüz çocukları teknoloji ile çok küçük yaşlarda tanışmaya başlamış olmalarına rağmen teknoloji kullanımları günlük kullanım becerileri ile sınırlı kalmaktadır. Türkiye’de 2013 yılından itibaren beşinci ve altıncı sınıflarda zorunlu, yedinci ve sekizinci sınıflarda ise seçmeli olarak Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersi verilmektedir. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin BTY dersine ilişkin öz-yeterliklerini ve görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Balıkesir ilinde yer alan okullarda öğrenimine devam eden 200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma karma araştırma deseni ile tasarlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin BTY dersine ilişkin öz-yeterliklerinin orta düzeyde olduğu, baba eğitim düzeyi ve kendine ait bilgisayara sahip olma değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılırken cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve internet erişim değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğrencilerin BTY dersine ilişkin görüşlerinin olumlu yönde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Alpar, R. (2020). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik - Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control.W. H. Freeman and Company.
- Bilgin, Enes A. (2021) Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities 5(2), 178-188. https://doi.org/10.46291/ISPECIJSSHvol5iss2pp178-188
- Büyüköztürk, Ş. (2020) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2020) Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
- EDUCAUSE. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. EDUCAUSE. https://www.learntechlib.org/p/219489/
- Eryılmaz, S., Sarıçayır, D., ve Yıldız, G. (2020). Öğrencilerin bilişim teknolojileri özyeterlik algısı ile internet bağımlılığının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 7(2), 609-638. https://dergipark.org.tr/en/pub/etad/issue/58757/815166
- Göçer, G., ve Türkoğlu, A. (2018). Ortaokul öğrencilerine yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 46,223–238. DOI: 10.21764/ maeuefd.394086
- Göksoy, S., ve Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknoloji̇leri̇ öğretmenleri̇ ve öğrenci̇leri̇ni̇n roboti̇k ve kodlama dersi̇ne ı̇li̇şki̇n görüşleri̇. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178–196. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dusbed/issue/38695/449771
- İnanç, Y. B., ve Yerlikaya, E. E. (2011). Kişilik Kuramları (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Mcmillan, J. H. (2000). Educational Research: Fundamentals for the Consumer (3th Ed.). New York: Longman.
- MEB. (2019). 5. Sınıflar Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. 1–5. http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/03105825_Ogretmen-Rehberi_compressed.pdf
- Özgenel, M., Baydar, F., ve Çalışkan Yılmaz, F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri ve yazılım dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(6), 111–128. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.12962
- Özkan, M. A., ve Şahin, H. (2019). 5. ve 6. sınıf bilişim teknolojileri dersinde öğrencilerin öğrenme stratejileri ile akademik başarılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 394–415. https://doi.org/10.33692/avrasyad.590710
- Solmaz, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde öğrendikleri bilgileri diğer derslerde kullanabilme becerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Tabachnick, B. G. And Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
- Ulaş-Karaahmetoğlu, G. (2020). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar kullanımı ve internet bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; 7(2): 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusaglik/issue/59791/798438
- Usta, E., Arslankara, V. B., ve Özarslan, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bi̇li̇şi̇m teknoloji̇leri̇ ve yazılım dersi̇ne ı̇li̇şki̇n kavram yanılgılarının ı̇ncelenmesi̇. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 31–50. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/419763
- Vekiri, I., ve Chronaki, A. (2008). Gender issues in technology use: perceived social support , computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education, 51(3), 1392–1404. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.01.003
- Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. in a. Bandura (ed.). Self-efficacy in changing socities. New York: Cambridge University Press (pp. 202 -231).