Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Can simidi mi kâbus mu? Ebeveynler acil uzaktan eğitim hakkında ne düşünüyor?

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 100 - 123, 29.07.2022
https://doi.org/10.51948/auad.1108693

Öz

Bu araştırmanın amacı, ebeveynlerin Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime yönelik algı ve görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda ebeveynlerin metaforik algıları ile acil uzaktan eğitim hakkındaki olumlu ve olumsuz düşünceleri belirlenmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ve fenemenoloji desenleri temelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu birçok farklı meslek, eğitim seviyesi ve şehirden 57 ebeveyn oluşturmuştur. Veriler metaforik algı formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, velilerin acil uzaktan eğitime yönelik hem olumlu hem olumsuz algılarının var olduğu saptanmıştır. Bazı veliler acil uzaktan eğitimi can simidi, kurtarıcı gibi olumlu metaforlarla tanımlarken bazıları ise bu kavramı kâbus, işkence gibi olumsuz metaforlarla tanımlamıştır. Acil uzaktan eğitimin, duyuşsal, öğretimsel, teknik, sağlıkla ilgili, etkileşimsel, özel hayatla ilgili, çalışan ebeveynlerin zorlanması ile ilgili birçok olumsuz etkisi olduğu ifade edilmiştir. Olumlu etkiler ise öğretimsel, etkileşim, tasarruf, sağlık, esneklik, kişisel gelişim, duyuşsal etkiler ve diğer olumlu etkiler olmak üzere kategorilendirilmiştir.

Kaynakça

  • Abuhammad, S. (2020). Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective. Heliyon, 6(11), e05482.
  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214.
  • Arslan, K., Arı, A. G., ve Kanat, M. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 57, 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Bozkurt, A., ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Brom, C., Lukavský, J., Greger, D., Hannemann, T., Straková, J., & Švaříček, R. (2020). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: A rapid survey of 1st-9th graders' parents. Frontiers in Education (ss. 103).
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Bütün, M., Demir, S. B. (Çev. Ed.) Ankara: Siyasal.
  • Çıtak, Ş., ve Pekdemir, Ü. (2021). Öğretmen Velilerin Uzaktan Eğitimle İlgili Mesleki ve Ebeveynlik Deneyimleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 5(10), 81-100.
  • Feinberg, M. E., A Mogle, J., Lee, J. K., Tornello, S. L., Hostetler, M. L., Cifelli, J. A., ... ve Hotez, E. (2021). Impact of the COVID‐19 Pandemic on Parent, Child, and Family Functioning. Family Process, 61(1), 362-375.
  • Gibbs, G. R. (2007). Analyzing qualitative data. London: Sage.
  • Göl-Güven, M., Şeker, V., Erbil, F., Özgünlü, M., Alvan, G., ve Uzunkök, B. (2020). Covid-19 pandemisinin aile yaşantısına yansımaları Rapor-2. https://www.researchgate.net/publication/343305552_Covid-19_Pandemisinin_Aile_Yasantisina_Yansimalari_Rapor-2 Erişim tarihi: 08.10.2021
  • Griffith, A. K. (2020). Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Violence, 1-7. doi:0.1007/s10896-020-00172-2
  • Jandrić, P., ve Hayes, S. (2020). Writing the History of the Present. Postdigital Science and Education. 3(2), 1062-1068. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00168-7.
  • Jandrić, P., Bozkurt, A., McKee, M., ve Hayes, S. (2021). Teaching in the Age of Covid-19-A Longitudinal Study. Postdigital Science and Education, 3(3), 743-770.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde paydaşlar ve rolleri. İçinde Karataş, S. ve Kılıç Çakmak, E. (Eds.), Açık ve Uzaktan Öğrenme (ss. 119-134). Ankara: Pegem.
  • Kaya, A., ve Dilekçi, Ü. Covid-19 salgını sürecindeki acil uzaktan eğitime ilişkin ebeveynlerin algıları: bir metafor analizi çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1621-1636.
  • Kuş, Z., Mert, H., ve Boyraz, F. (2021). Covid‐19 salgını süresince eğitimde fırsat eşit(siz)liği: Kırsal kesimdeki öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 470-493.
  • Lase, D., Zega, T. G. C., & Daeli, D. O. (2021). Parents' perceptions of distance learning during Covid-19 pandemic in rural Indonesia. Journal of Education and Learning (EduLearn). 16 (1), 103-113.
  • Lee, S. J., Ward, K. P., Chang, O. D. ve Downing, K. M. (2021). Parenting activities and the transition to homebased education during the COVID-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 122, 1-10. doi:10.1016/j.childyouth.2020
  • Mantovani, S., Bove, C., Ferri, P., Manzoni, P., Cesa Bianchi, A., & Picca, M. (2021). Children ‘under lockdown’: voices, experiences, and resources during and after the COVID-19 emergency. Insights from a survey with children and families in the Lombardy region of Italy. European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 35-50.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Meyer, K. (2005). Common metaphors and their impact on distance education: What they tell us and what they hide. Teachers College Record, 107(8), 1601-1625.
  • Miles, M. B., ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. New Delhi: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). Küresel salgın döneminde uzaktan eğitim. İzleme ve değerlendirme raporu https://www.ogretmensitemiz.com/images/upload/01.pdf Erişim tarihi: 12.10.2021
  • Moore, M. G. (1989). Editorial: Three types of interaction. http://www.gwu.edu/~ed220ri/reading/Moore_Interaction.pdf. Erişim tarihi: 04.10.2021
  • Misirli, O., ve Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and information technologies, 26(6), 6699-6718.
  • Öngören, S. (2021). The pandemic period and the parent-child relationship. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(1), 94-110.DOI: https://doi.org/10.33200/ijcer.800990
  • Özyürek, A., ve Çetinkaya, A. (2021). COVID-19 pandemi döneminde aile ve ebeveyn-çocuk ilişkilerinin incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 96-106.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Saban, A. (2006). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk eğitim bilimleri dergisi, 2(2), 131-155.
  • Simonson, M. (1999). Equivalency theory and distance education. TechTrends, 43(5), 5-8.
  • Wedemeyer, C. A. (1981). Learning at the back door. Reflections on non-traditional learning in the lifespan. Madison, WI: University of Wisconsin
  • Midcalf, L., ve Boatwright, P. (2020). Teacher and Parent Perspectives of the Online Learning Environment Due to COVID-19. Delta Kappa Gamma Bulletin, 87(1).
  • UNESCO. (2020). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Erişim Tarihi: 10.10.2021
  • Urhahne, D. (2019). Teacher influences and parental involvement. Educational Psychology, 39(7), 859-861.
  • Üstündağ, A. (2021). Pandemi Sırasında Ebeveynlerin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 572-589.
  • Weaver, J. L., ve Swank, J. M. (2021). Parents’ lived experiences with the COVID-19 pandemic. The Family Journal, 29(2), 136-142.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. California: Sage.
  • Yurtbakan, E., ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6).

Lifesaver or nightmare? What do parents think about emergency distance education?

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 100 - 123, 29.07.2022
https://doi.org/10.51948/auad.1108693

Öz

The aim of the research is to determine the perceptions and views of parents on emergency distance education during the Covid-19 pandemic. For this purpose, parents' metaphorical perceptions and positive and negative thoughts about emergency distance education were determined. The research was carried out on the basis of case study and phenomenology designs, which are qualitative research designs. The study group consisted of 57 parents from many different professions, education levels, and cities. The data were obtained with a metaphorical perception form and a semi-structured interview form. As a result of the analysis of the data, it was determined that the parents had both positive and negative perceptions of emergency distance education. While some parents defined emergency distance education with positive metaphors such as lifebuoy and savior, others used negative metaphors such as nightmare or torture. It has been stated that emergency distance education has many negative effects related to affective, educational, technical, health-related, interactional, private life, and the strain of working parents. Positive effects are categorized as instructional, interaction, savings, health, flexibility, personal development, affective effects, and other positive effects.

Kaynakça

  • Abuhammad, S. (2020). Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective. Heliyon, 6(11), e05482.
  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214.
  • Arslan, K., Arı, A. G., ve Kanat, M. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 57, 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Bozkurt, A., ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Brom, C., Lukavský, J., Greger, D., Hannemann, T., Straková, J., & Švaříček, R. (2020). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: A rapid survey of 1st-9th graders' parents. Frontiers in Education (ss. 103).
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Bütün, M., Demir, S. B. (Çev. Ed.) Ankara: Siyasal.
  • Çıtak, Ş., ve Pekdemir, Ü. (2021). Öğretmen Velilerin Uzaktan Eğitimle İlgili Mesleki ve Ebeveynlik Deneyimleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 5(10), 81-100.
  • Feinberg, M. E., A Mogle, J., Lee, J. K., Tornello, S. L., Hostetler, M. L., Cifelli, J. A., ... ve Hotez, E. (2021). Impact of the COVID‐19 Pandemic on Parent, Child, and Family Functioning. Family Process, 61(1), 362-375.
  • Gibbs, G. R. (2007). Analyzing qualitative data. London: Sage.
  • Göl-Güven, M., Şeker, V., Erbil, F., Özgünlü, M., Alvan, G., ve Uzunkök, B. (2020). Covid-19 pandemisinin aile yaşantısına yansımaları Rapor-2. https://www.researchgate.net/publication/343305552_Covid-19_Pandemisinin_Aile_Yasantisina_Yansimalari_Rapor-2 Erişim tarihi: 08.10.2021
  • Griffith, A. K. (2020). Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Violence, 1-7. doi:0.1007/s10896-020-00172-2
  • Jandrić, P., ve Hayes, S. (2020). Writing the History of the Present. Postdigital Science and Education. 3(2), 1062-1068. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00168-7.
  • Jandrić, P., Bozkurt, A., McKee, M., ve Hayes, S. (2021). Teaching in the Age of Covid-19-A Longitudinal Study. Postdigital Science and Education, 3(3), 743-770.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde paydaşlar ve rolleri. İçinde Karataş, S. ve Kılıç Çakmak, E. (Eds.), Açık ve Uzaktan Öğrenme (ss. 119-134). Ankara: Pegem.
  • Kaya, A., ve Dilekçi, Ü. Covid-19 salgını sürecindeki acil uzaktan eğitime ilişkin ebeveynlerin algıları: bir metafor analizi çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1621-1636.
  • Kuş, Z., Mert, H., ve Boyraz, F. (2021). Covid‐19 salgını süresince eğitimde fırsat eşit(siz)liği: Kırsal kesimdeki öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 470-493.
  • Lase, D., Zega, T. G. C., & Daeli, D. O. (2021). Parents' perceptions of distance learning during Covid-19 pandemic in rural Indonesia. Journal of Education and Learning (EduLearn). 16 (1), 103-113.
  • Lee, S. J., Ward, K. P., Chang, O. D. ve Downing, K. M. (2021). Parenting activities and the transition to homebased education during the COVID-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 122, 1-10. doi:10.1016/j.childyouth.2020
  • Mantovani, S., Bove, C., Ferri, P., Manzoni, P., Cesa Bianchi, A., & Picca, M. (2021). Children ‘under lockdown’: voices, experiences, and resources during and after the COVID-19 emergency. Insights from a survey with children and families in the Lombardy region of Italy. European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 35-50.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Meyer, K. (2005). Common metaphors and their impact on distance education: What they tell us and what they hide. Teachers College Record, 107(8), 1601-1625.
  • Miles, M. B., ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. New Delhi: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). Küresel salgın döneminde uzaktan eğitim. İzleme ve değerlendirme raporu https://www.ogretmensitemiz.com/images/upload/01.pdf Erişim tarihi: 12.10.2021
  • Moore, M. G. (1989). Editorial: Three types of interaction. http://www.gwu.edu/~ed220ri/reading/Moore_Interaction.pdf. Erişim tarihi: 04.10.2021
  • Misirli, O., ve Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and information technologies, 26(6), 6699-6718.
  • Öngören, S. (2021). The pandemic period and the parent-child relationship. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(1), 94-110.DOI: https://doi.org/10.33200/ijcer.800990
  • Özyürek, A., ve Çetinkaya, A. (2021). COVID-19 pandemi döneminde aile ve ebeveyn-çocuk ilişkilerinin incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 96-106.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Saban, A. (2006). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk eğitim bilimleri dergisi, 2(2), 131-155.
  • Simonson, M. (1999). Equivalency theory and distance education. TechTrends, 43(5), 5-8.
  • Wedemeyer, C. A. (1981). Learning at the back door. Reflections on non-traditional learning in the lifespan. Madison, WI: University of Wisconsin
  • Midcalf, L., ve Boatwright, P. (2020). Teacher and Parent Perspectives of the Online Learning Environment Due to COVID-19. Delta Kappa Gamma Bulletin, 87(1).
  • UNESCO. (2020). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Erişim Tarihi: 10.10.2021
  • Urhahne, D. (2019). Teacher influences and parental involvement. Educational Psychology, 39(7), 859-861.
  • Üstündağ, A. (2021). Pandemi Sırasında Ebeveynlerin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 572-589.
  • Weaver, J. L., ve Swank, J. M. (2021). Parents’ lived experiences with the COVID-19 pandemic. The Family Journal, 29(2), 136-142.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. California: Sage.
  • Yurtbakan, E., ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6).
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Bağrıacık Yılmaz 0000-0002-9971-2440

Seher Özcan 0000-0001-8473-3807

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağrıacık Yılmaz, A., & Özcan, S. (2022). Can simidi mi kâbus mu? Ebeveynler acil uzaktan eğitim hakkında ne düşünüyor?. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 100-123. https://doi.org/10.51948/auad.1108693