YouTube, an online video sharing and social media platform, can be considered an informal learning environment as it hosts educational videos as well as various entertainment videos. In this study, it is aimed to determine the views of the students enrolled in the distance education program about the use of YouTube as a learning environment. The phenomenology model, one of the qualitative research designs, was used in the study. An online questionnaire was used as a data collection tool in the study. A total of 117 students participated in the study. Descriptive analysis method was used in the analysis of the collected data. As a result of the analysis, the students stated that they gained both theoretical and practical knowledge and skills on YouTube and that they could find solutions to the problems they encountered in daily life. The negative experiences of the students about YouTube are; The low quality of the videos watched, the advertisements appearing during the video watching, the content producer moving away from the context while explaining the subject, the long duration of the narration video in the lectures. When the results of the study are examined, it can be said that the students are generally satisfied with their experiences on YouTube.
YouTube distance education learning environment educational video student views
Çevrim içi video paylaşım ve sosyal medya platformu olan YouTube ile çeşitli eğlence videolarının yanı sıra eğitim videolarını da barındırması nedeniyle resmî olmayan bir öğrenme ortamı olarak düşünülebilir. Bu çalışmada, uzaktan eğitim programına kayıtlı öğrencilerin YouTube’un bir öğrenme ortamı olarak kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak çevrim içi soru formu kullanılmıştır. Çalışmaya toplam 117 öğrenci katılım göstermiştir. Toplanan verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, öğrenciler YouTube’da hem teorik hem de pratik açıdan bilgi ve beceriler elde ettiklerini, gündelik hayatta karşılaştıkları problemlere ilişkin çözümler bulabildiklerini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin YouTube hakkındaki olumsuz deneyimleri ise; izlenen videoların görüntü kalitesinin düşüklüğü, video izleme esnasında çıkan reklamlar, içerik üreticisinin konuyu anlatırken bağlamdan uzaklaşması, konu anlatımlarında video sürelerinin uzun tutulması gibi konular şeklinde olmuştur. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde öğrencilerin genel anlamda YouTube’da edindikleri deneyimlerden memnun kaldıkları söylenebilir.
YouTube uzaktan eğitim öğrenme ortamı öğrenci görüşleri eğitim videoları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |