Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 pandemisi sürecinde ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 121 - 153, 31.07.2024
https://doi.org/10.51948/auad.1473809

Öz

Tüm dünyada ve Türkiye’de Covid-19 pandemisinin etkilediği alanların başında eğitim gelmektedir. Bu süreçle birlikte yüz yüze eğitimde aksamalar yaşanmış ve uzaktan eğitim ile öğretimin sürekliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın amacı Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili ortaokul öğrencilerinin görüşlerini almaktır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul iline bağlı bulunan iki devlet okulunda öğrenim gören 40 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada katılımcılar gönüllülük esaslarına uygun olarak belirlenmiş ve uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğrencilerinin internet ve alt yapı, uygun olmayan ev ortamı, donanım yetersizliği, sistemsel sorunlar, motivasyon eksikliği gibi problemlerle karşılaştıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çevrimiçi sınıf mevcudunun azaltılması, internet ve cihaz desteğinin sağlanması, uzaktan eğitim uygulamalarının Türkçe dil destekli olması ve geliştirilmesine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

Bu araştırma, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Etik Kurulu’nun 07.10.2021 tarih ve E-77082166-302.08.01-185608 sayılı onayı doğrultusunda gerçekleştirilmiştir

Destekleyen Kurum

Gazi Üniversitesi

Kaynakça

  • Adak, M. M., & Koç, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim sürecinde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin deneyimlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 30-45.
  • Akkaş, C., & Bakırtaş, H. (2019). Sosyal ağlarda arkadaş olmak: Keşifsel bir araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(18), 5-38.
  • Altun - Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 1-13.
  • Altunişik, R., Coşkun, R., & Yıldırım, E. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya.
  • Aytaç, Ö., & Tan, M. (2019). Arkadaşlık üzerine kuramsal yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 345-359.
  • Benzer, S., & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi sürecinde fen bilimleri alanında uzaktan eğitim. SBedergi, 5(8), 19-46.
  • Beyazkürk, D., Anlıak, Ş., & Dinçer, Ç. (2007). Çocuklukta akran ilişkileri ve arkadaşlık. Eurasian Journal of Educational Research, 0(26), 13-26.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Brooks, S. K., Smith, L. E., Webster, R. K., Weston, D., Woodland, L., Hall, I., & Rubin, G. J. (2020). The impact of unplanned school closure on children’s social contact: rapidevidencereview. Eurosurveillance, 25(13). https://doi.org/10.2807/1560- 7917.es.2020.25.13.2000188
  • Bryce, C. I., & Fraser, A. M. (2022). Students' perceptions, educational challenges and hope during the COVID‐19 pandemic. Child, Care, Health and Development, 48(6), 1081-1093.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye'de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları . Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çevre, Ç. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Süreci Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Academic Socıal Resources Journal.
  • Çelik, S. (2022). Araştırma yöntem ve teknikleri II. Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
  • Çiftçi, B., & Aydın, A. (2020). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 5(2), 111-130.
  • Deli, S. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin pandemi sürecindeki deneyimlerinin ve pandemi sonrası sürece ilişkin önerilerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Düzgün, S. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim. Çaydanlık Dergisi, (4), 1-15. https://rize.meb.gov.tr/rista/caydanlik-dergi.asp?d=oku&id=4419 sayfasından erişilmiştir.
  • Erol, M., & Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 4(1), 529-551.
  • Kancınar, F. (2024). Üniversite öğrencilerinin pandemi dönemi uzaktan eğitim uygulamaları hakkındaki görüşleri (Atatürk Üniversitesi örnekleminde). Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 10(1), 132-154. https://doi.org/10.51948/auad.1309361
  • Karaca, Ş., & Kelam, D. (2020). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi(5), 7-18.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M., Esendemı̇r, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-24. DOI: 10.29000/rumelide.752297.
  • Konca, A. S., & Çakır, T. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile okul öncesi eğitimden ilkokula geçiş hakkında veli görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 520-545.
  • Laçin, G. (2021). Pandemi dönemi meslek liselerinde uygulamalı derslerin uzaktan eğitim sürecinde incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Realitonship formation on the internet: What's the Big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-31.
  • MEB (2020b). https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktanegitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2021b). https://www.meb.gov.tr/6-eylulde-tam-zamanli-olarak-yuz-yuze-egitimbaslayacak/haber/23878/tr adresinden 25 Ekim 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Mengüç, E. (2022). İlkokul öğrenci velilerinin salgın(pandemi) döneminde uzaktan eğitim uygulamalarında yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92.
  • Onan, K., Kaya, H., & Özkoçak, Y. (2023). Pandemi dönemindeki uzaktan eğitim uygulamalarının engelli öğrencilerin akademik başarısına etkisi: Bir vakıf üniversitesi örneği. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 9(1), 150-171.
  • Qamar, K., Kiran, F., Khan, M. A., Sayed, N. R., Iram, M., & Rauf, A. (2021). Challenges of e-learning faced by medical teachers and students during COVID-19 pandemic. Pakistan Armed Forces Medical Journal, 71, 3-9.
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4).7541-7541. Doi: 10.7759/cureus.7541.
  • Santos, J., De Jesus, L. F., Sealmoy, R. R., & Fajardo, R. R. C. (2021). Online distance learning amidst COVID-19. IJERI- International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 291-304.
  • Schuck, R. K., & Lambert R. (2020). “Am I Doing Enough?” Special Educators’ Experiences with Emergency Remote Teaching in Spring 2020. Education Sciences. 10(11), 320. https://doi.org/10.3390/educsci10110320.
  • Sop, A., & Demirgıran, Ş. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde bir köyde yaşayan altı yaş çocukların oyun yaşantıları. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 196-208.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Türker, A., & Dündar, E. (2020). COVİD-19 Pandemisi sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Yadigar, G. (2010). Uzaktan eğitim programlarının etkinliliğinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, V. A. (2020, Haziran). Üniversite öğrencilerinin pandemi dönemi aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. International Conference on Interdiciplinary Educational Reflections (ICIER). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği (Cilt 25). Konya: Palet.
  • YÖK (2020). Basın açıklaması https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx adresinden erişilmiştir.
  • YÖK (2021). Uzaktan eğitim ve kalite güvencesi https://portal.yokak.gov.tr/kategori/uzaktan-egitim/ adresinden erişilmiştir.
  • Zan, N., & Umut Zan, B. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye'nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Electronik Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Rümeysa Malkamak 0000-0002-5657-8827

Halük Ünsal 0000-0002-8380-7007

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Malkamak, G. R., & Ünsal, H. (2024). Covid-19 pandemisi sürecinde ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 10(2), 121-153. https://doi.org/10.51948/auad.1473809